Archiwum parafialne w teorii i praktyce to najnowsza książka autorstwa ks. dr. hab. Roberta Kufla. Autor krok po kroku wyjaśnia, jak fachowo prowadzić archiwum w parafii.
Zgodnie z prawem kanonicznym, każda parafia musi mieć własne archiwum. Zadanie prowadzenia takiej placówki spoczywa na proboszczach, którzy „na ogół nie są specjalistami w zakresie archiwistyki, a odpowiadają za zbiory archiwalne o fundamentalnym znaczeniu, nie tylko za księgi metrykalne, ale za wszelkie dokumenty powstałe w toku funkcjonowania parafii” – podkreśla w przedmowie o. prof. Roland Prejs z KUL. Jak wyjaśnia sam autor, „celem opracowania jest przedstawienie duszpasterzom (…) zebranych norm prawa kanonicznego i przepisów partykularnych w zakresie archiwum parafialnego”.
– Ta książka jest wyrazem troski o tych, którzy są na pierwszej linii troski o zachowanie dziedzictwa historycznego i dziejów Kościoła. Prostym i bardzo czytelnym językiem wyjaśnia duszpasterzom podstawowe informacje z dziedziny archiwistyki. Zawiera bardzo wiele praktycznych wskazówek, które można wykorzystać w prowadzeniu archiwum parafialnego – podkreśla Radosław Czerniak, historyk i pracownik jednego z archiwów.
bp Adam Dyczkowski na placu budowy siedziby Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze 2005 rok
Bp Dyczkowski w latach 1993-2007 był biskupem diecezjalnym zielonogórsko-gorzowskim. Dekretem z dnia 15 września 2003 roku utworzył Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze. Nadał jednocześnie nowej instytucji statut i regulamin. Zainicjował także budowę jego siedziby oraz zatroszczył się o przygotowanie odpowiednich kard wysyłając ks. dr. hab. Roberta Kufla na studia z archiwistyki na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.Dekretem z dnia 11 lutego 2021 roku bp Tadeusz Lityński nadał Archiwum Diecezjalnemu w Zielonej Górze imię biskupa Adama Dyczkowskiego. To pierwsza instytucja nosząca imię zmarłego przed kilkoma tygodniami biskupa.
Kwestie nauczania religii w szkołach publicznych, Fundusz Kościelny, sprawy duszpasterskie Kościoła w Polsce - były głównymi tematami spotkania przedstawicieli Konferencji Episkopatu Polski z korpusem dyplomatycznym, które odbyło się 8 kwietnia br. w Sekretariacie KEP w Warszawie. Temat spotkania brzmiał: „Struktura, wyzwania i relacje Kościoła katolickiego w Polsce z władzami cywilnymi”.
Zgromadzonych na sali plenarnej gości powitał rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ. Przypomniał, że pomimo wojen i historycznych zawirowań Polska nigdy nie utraciła swojej tożsamości narodowej, a to, co zawsze jednoczyło naród polski, to wiara w jedynego Boga.
Nie miała wykształcenia. Nie miała znajomości. Co oczywiste, nie miała smartfona, zasięgów w mediach społecznościowych czy po prostu platformy, dzięki której przebiłaby się ze swoim przekazem. A jednak. To właśnie jej - Helenie Kowalskiej, prostej dziewczynie z ziemi łęczyckiej, późniejszej siostrze Faustynie, Jezus powierzył jedną z najważniejszych misji XX wieku. Misję Bożego Miłosierdzia.
Już 26 kwietnia odbędzie się wielkie wydarzenie artystyczno-modlitewne Symfonia Miłosierdzia. Z nowoczesnej sceny usytuowanej niedaleko Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w krakowskich Łagiewnikach popłynie na świat w 16 językach utwór, wykonywany przez około 200 artystów, w pełni złożony ze słów siostry Faustyny i sławiący Boże Miłosierdzie. Będzie to nie tylko modlitwa o Miłosierdzie, ale też wielkie wołanie o pokój, które za pośrednictwem telemostu jednocześnie będzie płynąć z sześciu kontynentów.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.