Reklama

Niedziela Świdnicka

Wielki remont u św. Jerzego

Od początku XXI wieku w kościele św. Jerzego w Dzierżoniowie trwają szeroko zakrojone prace renowacyjne.

Niedziela świdnicka 6/2021, str. VII

[ TEMATY ]

Kościół

renowacja

remont

R. Wójtowicz

Część balustrady, empory zachodniej po konserwacji przeprowadzonej w 2020 r.

Część balustrady, empory zachodniej po konserwacji przeprowadzonej w 2020 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przy wsparciu finansowemu Dolnośląskiego Konserwatora Zabytków i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kościele trwa konserwacja empor czyli tzw. chórów muzycznych. Dotychczas przez dwie dekady dokonano wielu renowacji i napraw: m.in. wyremontowano dach nawy głównej, hełm wieży, prospekt organowy, odnowiono znaczne fragmenty elewacji zewnętrznej, wszystkie portale i figury na zewnątrz i wewnątrz kościoła, a także wszystkie ołtarze, ambonę i większość zabytków ruchomych. Renowacji poddano również odkryty w 2008 r. fresk Matki Boskiej Dzierżoniowskiej – Matki Miłosierdzia, której wizerunek prezentuje wysokie walory artystyczne, a jego cechy stylowe wskazują na to, że powstał w okresie późnego średniowiecza.

Konserwacja jeszcze potrwa

Reklama

O aktualnym postępie prac w pochodzącej z XIII wieku świątyni dolnośląski konserwator szeroko informuje w mediach społecznościowych. Prace konserwatorskie prowadzi zespół pod kierunkiem Danuty Drabik-Wójtowicz i Ryszarda Wójtowicza. Zabytek jest wielkopowierzchniowy i przestrzenny, bardzo zniszczony, a balustrady przemalowane. Dotychczas udało się przeprowadzić konserwację obu balustrad i jednego stropu empory południowej oraz części balustrady empory zachodniej. Empory są zlokalizowane w dwóch zachodnich przęsłach nawy południowej i w zachodniej części korpusu. Zostały wybudowane w latach 1585-86 z kasetonowym stropem pokrytym rzeźbioną dekoracją okuciowo-zawijaną oraz polichromią.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Remont okiem eksperta

Szczegółowe opisy odnawianych obiektów architektonicznych robią wrażenie. – Ażurowe balustrady wsparte na konsolach i zwieńczone wydatnym parapetem posiadają identyczną dekorację. Pierwotnie żywa kolorystyka została przesłonięta w końcu XIX wieku przez nowe monochromatyczne warstwy malarskie nałożone w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych po 1886 r. przez proboszcza i dziekana ks. Adolfa Rinkego. Wówczas w kartusz empory zachodniej wmalowano przedstawienie św. Jerzego. Niezwykle bogato dekorowany strop kasetonowy o sieciowej strukturze nawiązuje w układzie do wzorów z traktatu Sebastiana Serlia Regale generali di architektura z 1537 r. W każdym przęśle wyróżnia się plastyczna skrzynia w profilowanych ramach z motywem rollwerkowym z wolutowymi motywami wokół, wewnątrz dekoracyjny motyw ujęty plastycznymi kaboszonami, rautami i sterczynami oraz malowanymi motywami kopertowymi. Płyciny i pola o czarnym tle pokryte dekoracją ornamentalną, groteskową i roślinną imitują dekorację intarsjowaną. Jest to jeden z najlepszych pod względem technologicznym i artystycznym zabytkowych stropów na Śląsku – relacjonuje dolnośląski konserwator.

Pomnik Historii

Kościół św. Jerzego posiada rangę Pomnika Historii ze względu na bardzo dużą wartość artystyczną, historyczną i naukową budowli oraz jej wyposażenia. Swój wygląd świątynia zawdzięcza zakonowi joannitów, którzy już XIV wieku zaczęli jego przebudowę, a zakończyli ją wierni wyznania luterańskiego. Po wojnie trzydziestoletniej kościół powrócił w ręce katolików i tak jest do dziś.

2021-02-03 10:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przekaz dla potomnych

Niedziela bielsko-żywiecka 40/2020, str. IV

[ TEMATY ]

renowacja

remont

kościół drewniany

Ks. dr Szymon Tracz

Prace remontowe trwają

Prace remontowe trwają

Niedaleko Oświęcimia leży miejscowość Polanka Wielka. Tutaj, w dekanacie osieckim, znajduje się parafia św. Mikołaja, do której należą dwie świątynie – nowy kościół parafialny Narodzenia Najświętszej Maryi Panny oraz zabytkowy drewniany św. Mikołaja wybudowany w I połowie XVI wieku.

Starszy kościół znajduje się na Szlaku Architektury Drewnianej województwa małopolskiego. Przy drewnianej świątyni trwają obecnie skomplikowane i intensywne prace remontowo-restauratorskie, którym towarzyszą zaskakujące odkrycia. Postępy prac, które podjęto kilka miesięcy temu, są widoczne gołym okiem. – Z zewnętrznej strony dach jest już położony na całym kościele. Na wieży są wykonywane jeszcze obicia poniżej kopuły. Na zewnętrznej stronie świątyni udało się oczyścić deski, zaimpregnować je i na nowo włożyć na swoje miejsce. Jest również robiony wykop pod fundamenty, gdzie trwają prace archeologiczne. Sygnaturka jest już ukończona – wymienia ks. prob. Mieczysław Piela. Udało się też zdjąć eternit umieszczony na dachu kościoła w latach 60. XX wieku. Ponadto odnawiany jest parkan wokół świątyni.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Sandomierska Via Crucis

2025-04-13 20:35

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Ulicami Starego Miasta w Sandomierzu przeszła miejska Droga Krzyżowa. Nabożeństwu przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz.

Modlitwa rozpoczęła się w kościele seminaryjnym pw. św. Michała Archanioła, a zakończyła w Bazylice Katedralnej, która w Roku Jubileuszowym jest Kościołem Stacyjnym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję