Przy jego relikwiach i za jego pośrednictwem wypraszali potrzebne łaski. I choć pierwsze uroczystości upamiętniające jego męczeńską śmierć, odbyły się w marcu tego roku, to miejscowa wspólnota parafialna w uroczysty sposób właśnie przy okazji jubileuszu chciała jeszcze raz, już w większym gronie i w obecności biskupa oraz zaproszonych gości, uczcić swojego patrona.
Lubińska parafia to jedyna w diecezji, której patronuje ten święty.
Św. Jan Sarkander urodził się 20 grudnia 1576 r. Żył w czasach rozdarcia religijnego Europy po wystąpieniu Lutra. Za jego życia wybuchła wojna trzydziestoletnia, której stał się ofiarą. Gorliwy kapłan, gorący kaznodzieja. Asceta w życiu codziennym, praktykujący cnotę milczenia. Posądzony o zdradę. Męczennik, potwierdzający swoją świętość niezliczonymi cudami, jakie wyprosił dla tych, którzy się do niego uciekają z prośbą o wstawiennictwo u Boga. To święty Moraw. Był czczony jako patron dobrej spowiedzi i tajemnicy spowiedzi. Papież Pius IX zaliczył go w poczet błogosławionych 6 maja 1860 r. Św. Jan Paweł II kanonizował go 21 maja 1995 r. w Ołomuńcu w Czechach – mieście męczeńskiej śmierci Jana. Następnego dnia papież odprawił Mszę dziękczynną za kanonizację w Skoczowie, miejscu jego urodzenia. Oprócz Moraw szczególnym kultem cieszy się święty na Śląsku, a zwłaszcza w diecezji bielsko-żywieckiej, w obrębie której leży jego rodzinne miasto, Skoczów.
Najpierw do parafii w diecezji bielsko-żywieckiej trafiły broszury – o św. Melchiorze Grodzieckim oraz przewodnik po obiektach sakralnych. Obecnie została wydana broszura pt. „Święty Jan Sarkander i jego czasy”. Opracowanie zawiera liczne fotografie związane z osobą św. J. Sarkandra, zwłaszcza zdjęcia obiektów i miejsc w Skoczowie, mieście narodzenia Świętego.
Zwraca uwagę grafika na okładce autorstwa Eweliny Szulik. Grafika pochodzi z publikacji ks. Antoniego Młoczka: „Witaj nowy dniu”. Ukazuje kapłana trzymającego monstrancję – to nawiązanie do ks. Sarkandra, który w procesji z monstrancją wyszedł na przedmieścia Holeszowa naprzeciw lisowczykom, by pokazać im, że miasto jest katolickie.
U początków wejścia Boga w dzieje ludzkości stoi wybranie Abrama, za którym poszły obietnice i zawarcie przymierza. Pierwsza była obietnica potomstwa, przyjęta przez Abrama wbrew wszelkiej nadziei. Mocno posunięty w latach i wciąż nie mając syna, usłyszał, że jego potomstwo będzie tak liczne jak gwiazdy na niebie. „Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę”. Zasługa patriarchy polegała na tym, że od wiary w Pana przeszedł do pełnego zawierzenia Panu. Takiego odważnego przejścia brakuje większości z nas. Nasza wiara jest letnia, bez smaku, często daleka od zawierzenia Bogu i przez to łatwo wystawiana na próby, z których wychodzi osłabiona i zraniona. Po obietnicy potomstwa nastąpiło zawarcie przymierza, które naśladowało starożytne uwarunkowania kulturowe. Abram, pogrążony – jak niegdyś Adam – w głębokim śnie, otrzymał obietnicę ziemi, na której jego potomkowie, lud Bożego wybrania, mieli strzec zobowiązań przymierza określonych w Dekalogu, który jako nowy Boży dar Mojżesz otrzymał na górze Synaj.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.