Reklama

Nowości "Gaudium"

Od konfrontacji do dialogu

Niedziela lubelska 18/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koło Naukowe Teologów KUL jest inspiratorem wielu wydarzeń naukowo-kulturalnych. Jednym z nich jest organizowany w KUL od 1965 r. Tydzień Eklezjologiczny. Kolejno w roku 2000 i 2001 ukazały się zbiory referatów, odczytów, materiały z dyskusji panelowych i spotkań grupowych z Tygodni Eklezjologicznych z roku 1997 (Kościół tajemniczy - Kościół tajemnic), 1998 (Posługiwanie w Kościele) oraz 1999 (Kościół poza Kościołem). Nakładem Wydawnictwa Archidiecezji Lubelskiej "Gaudium" trafiły w tym roku do rąk czytelników materiały Tygodnia Eklezjologicznego z roku 2000 pt.: Od konfrontacji do dialogu. Doświadczenia Kościoła w XX wieku. Publikacja jest dedykowana ks. Franciszkowi Szulcowi, długoletniemu wykładowcy Wydziału Teologii KUL, który jednocześnie zainspirował organizatorów naukowego wydarzenia swoim artykułem Doświadczenia Kościoła w XX wieku.
Tematyka kolejnych dni sympozjum wyznaczała kierunki zamyślenia nad sensem analizy doświadczenia Kościoła ubiegłego wieku ("Doświadczenie konfrontacji", Doświadczenie odrzucenia, Doświadczenie odnowy, Doświadczenie dialogu oraz Doświadczenie Wydziału Teologii KUL). Wprowadzenie do tej publikacji napisał ks. prof. dr hab. Krzysztof Góźdź. Przypomniał on obecne oddziaływanie postmodernizmu z jego deprecjonowaniem roli państwa, rodziny i Kościoła. Wiele środowisk praktycznie odrzuca samą istotę chrześcijaństwa i Kościoła, ukazując jakoby błędną uzurpację przez Kościół katolicki "jednej prawdy" (Chrystus jest jedynym Odkupicielem ludzkości). W zamian pozostawiona jest teza, iż w każdej religii można znaleźć prawdę o wyzwoleniu człowieka. Niedorzecznością jest "upominanie" Kościoła w imię odpowiedzialności za jego losy. Taka postawa wielu przedstawicieli promujących myśl relatywistyczną wynika z niezrozumienia posłannictwa Kościoła w świecie. Kościół zawsze pozostawał w służbie człowiekowi i społeczeństwu. Najważniejsze jest jego historiozbawcze spełnienie, a nie "urzeczywistnienie gospodarcze, społeczne, kulturowe, polityczne czy materialne". Eklejzologiczne sympozjum miało na celu ukazanie Kościoła Chrystusowego w doświadczeniu obecnej chwili. Z jednej strony przedstawione zostały zagrożenia dla Kościoła płynące ze strony ateizmu, agnostycyzmu, liberalizmu, demokracji, masonerii, sekt i totalitaryzmu (konfrontacja Kościoła z obecną sytuacją świata i społeczeństwa), a z drugiej stała promocja przez Kościół nowego oblicza człowieka w tajemnicy zmartwychwstałego Jezusa (dialog wewnątrz Kościoła i poza nim). Ważnym przesłaniem Tygodnia było zauważenie roli Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w budowaniu swoistego doświadczenia ludzi wierzących i niewierzących XX wieku w Polsce. Stał się on symbolem godnego służenia Bogu i Ojczyźnie przez tworzenie elit religijnych i humanistycznych. Zapraszamy do lektury!

Red. V. Kmiecik, ks. A. Czaja, K. Kowalik SDB, Od konfrontacji do dialogu. Doświadczenie Kościoła w XX wieku. Materiały Tygodnia Eklezjologicznego 2000, s. 409, Lublin 2003.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Gdy sakramentu udziela człowiek niegodny, to czy traci on swoją moc?

2025-04-05 20:57

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W kolejnym dniu naszego katechizmu odpowiedź na pytanie - czy jeśli sakramentu udziela człowiek niegodny, to traci on swoją moc?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek pozdrowił pielgrzymów na Placu św. Piotra

„Dobrej niedzieli dla wszystkich. Bardzo dziękuję” - powiedział Ojciec Święty, który niespodziewanie pojawił się na koniec Mszy św. sprawowanej z okazji Jubileuszu Osób Chorych i Pracowników Służby Zdrowia.

Po zakończeniu Mszy św. odczytano komunikat w różnych językach: „Jego Świątobliwość Papież Franciszek serdecznie pozdrawia wszystkich, którzy wzięli udział w tej celebracji, dziękując im z całego serca za modlitwy wznoszone do Boga w intencji jego zdrowia. Życzy, aby pielgrzymka jubileuszowa przyniosła obfite owoce. Udziela im apostolskiego błogosławieństwa, obejmując nim również bliskich, chorych i cierpiących, a także wszystkich wiernych, którzy dzisiaj się zgromadzili”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję