Reklama

Wykłady otwarte w seminarium

Niosący pociechę czy "pocieszyciel przykry"?

Spotkania z ks. prof. Waldemarem Chrostowskim w ramach wykładów otwartych w toruńskim Seminarium Duchownym mają już kilkuletnią tradycję. Zmienia się tematyka, niezmiennie jednak liczna publiczność jest świadkiem błyskotliwego wystąpienia, osadzonego głęboko w Słowie Bożym zawartym w Biblii. Nie inaczej było i w tym roku. 19 lutego ks. prof. W. Chrostowski wygłosił wykład z cyklu "W szkole miłosierdzia Bożego. Uczynki miłosierdzia wobec duszy", zatytułowany "Pocieszać strapionych. «Wtedy Pan Bóg otrze łzy z każdego oblicza»". Przestronna aula z trudem pomieściła słuchaczy, którzy z pewnością nie żałowali swego przybycia.

Niedziela toruńska 17/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pociecha nie jest lekiem na każde strapienie

Na początku ks. prof. Chrostowski zwrócił uwagę na fakt, że nie każde strapienie domaga się niesienia pociechy. Zdarza się bowiem, że strapienie jest skutkiem grzechu, obrania złej drogi życia - i tu potrzeba raczej wezwania do nawrócenia. Kiedy indziej człowiek pogrąża się w strapieniu ze względu na własną nieumiejętność wyboru, postępowania i wtedy bardziej niż pociechy potrzebuje pouczenia. Wreszcie strapienie może się brać ze zwątpienia; człowiek poddający w wątpliwość sens swego życia potrzebuje jednak nie tyle pociechy, co dobrej rady, ukierunkowania we właściwą stronę. Należy zatem trafnie rozeznać stan wewnętrzny osoby strapionej - podkreślił ks. Chrostowski - a grzesznikom, zdezorientowanym i agnostykom nieść pomoc innego rodzaju niż pocieszenie.
Prelegent, znakomity biblista, nie omieszkał przedstawić zebranym wyników - jak to określił - swoistej kwerendy przeprowadzonej na kartach Pisma Świętego, której celem było odnalezienie osób i sytuacji poddanych "pedagogice pocieszenia".

Anna - leczyć strapienie zdwojoną miłością

Jako pierwsza stanęła przed słuchaczami postać naznaczonej piętnem bezdzietności Anny. Księga Samuela opisując jej zgryzotę wspomina, że mąż zwrócił się do niej ze wspaniałym zapewnieniem miłości: "Anno, czemu płaczesz? Dlaczego nie jesz? Czemu się twoje serce smuci? Czyż ja nie znaczę dla ciebie więcej niż dziesięciu synów?" (1Sm 18). - Pocieszyć to otworzyć oczy cierpiącego na niedostrzegane przezeń dobro - stwierdził ks. Chrostowski. - Strapieni mają bowiem tendencję do skupienia się na jednym tylko wymiarze swego życia, tym, w którym doświadczają jakiegoś braku, a często z pola ich uwagi umykają sprawy mogące przynieść ulgę.
Scena rozmowy Anny z kap-łanem Helim (zob.1 Sm 1,9-18) prowadzi do dalszych wniosków. Heli błędnie zinterpretował dziwne zachowanie Anny, która nie dość, że modliła się w miejscu publicznym (a wśród Żydów modlitwa stanowiła domenę mężczyzn), to jeszcze czyniła to głośno. Oskarżenie o nietrzeźwość, wysunięte przez Helego, to symboliczne ukazanie starej jak świat prawdy, że strapieni są często narażeni na dodatkowe cierpienia ze strony nierozumiejącego ich przeżyć otoczenia. Dzieje się tak, ponieważ są inni, zakłócają normalny obraz świata, burzą niekiedy spokój tych, którym nic nie doskwiera. Na szczęście Anna nie odeszła bez słowa, nawiązała rozmowę z Helim, wyjaśniła powody swego nietypowego zachowania, a kapłan zrozumiał swój błąd i naprawił go, udzielając jej błogosławieństwa. Tak właśnie ma się rzecz z pocieszeniem - zakonkludował ks. Chrostowski. - Wyraża się ono w słowach krótkich, ale mocnych, popartych modlitwą o to, by sytuacja uległa odwróceniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Hiob - pocieszać, a nie dręczyć

Druga z przedstawionych postaci to sprawiedliwy, a mimo to dotknięty straszliwym nieszczęściem Hiob. Jego życie z pozoru legło w ruinie: utracił ogromny majątek, pochował wszystkie dzieci, dotknęła go budząca obrzydzenie choroba, a na końcu przyszło mu stawić czoła żonie, wzywającej go do tego, by złorzeczył Bogu i przyjaciołom, którzy choć przybyli z chlubnym zamiarem niesienia pociechy, to stali się źród-łem dodatkowej udręki.
W krańcowych sytuacjach, kiedy słowa zawodzą, pociecha milczenia, współobecnoś-ci może stanowić dużą pomoc - zauważył ks. Chrostowski. - Dopóki przyjaciele milczeli, Hiob rzeczywiście doświadczał ulgi. Trwało to jednak bardzo krótko - do momentu, kiedy w ich sercach zwyciężyła pokusa, aby zrozumieć cierpienie Hioba. Zaczęli szukać przyczyn, wmawiać mu, że nie chce się przyznać do jakiegoś grzechu, słowem z pocieszycieli przeobrazili się - mimo dob-rych intencji - w dręczycieli. Stało się tak wyłącznie dlatego, że w ich głowach utkwił na dobre stereotyp, że dotykające człowieka nieszczęście musi być skutkiem popełnionego przezeń grzechu. Dla utwierdzenia się w słuszności takiego rozumowania byli gotowi zadeptać, stłamsić duszę siedzącego na gnoju przyjaciela. Hiob z goryczą, acz słusznie, nazwał ich "pocieszycielami przykrymi".

Reklama

Pocieszanie jest obarczone ryzykiem

Rzecz ma się jednak niekiedy i odwrotnie: pocieszenie bywa czynnością ryzykowną dla niosącego pomoc. historia poselstwa wysłanego przez króla Dawida z kondolencjami po śmierci władcy Ammonitów (zob. 2 Sm 10) stanowi przestrogę, że dobre chęci, nawet poparte delikatnością, czasem natrafiają na niezrozumienie, podejrzenia o ukryte intencje czy wręcz wściekłość i otwartą wrogość. Dola pocieszającego bywa gorzka, gdy ten, któremu przychodzimy z pomocą, nie odpowiada wdzięcznością, lecz atakami i oskarżeniami.

Pocieszanie upodabnia nas do Boga

Pocieszanie to przede wszystkim przełamywanie w strapionym poczucia osamotnienia, odizolowania od ludzi i Boga, a niekiedy - zapobieganie popadaniu w rozpacz. Chrześcijanin pocieszając ukazuje, że sytuacja rodząca strapienie ma perspektywę skończoną, czas jej trwania jest ograniczony, a ostatnie słowo i tak należeć będzie do Boga, który na końcu czasów otrze z naszego oblicza wszelką łzę. Strapienie nie ominie więc nikogo, ale też prędzej czy później ustanie. Trzeba przy tym mieć świadomość - zakończył ks. Chrostowski - że akt niesienia pociechy upodabnia nas do Boga same-go. Jest to jeden z tych kontekstów, w których należy rozumieć wezwanie Chrystusa: "Bądźcie więc i wy doskonali, jak doskonały jest wasz Ojciec w niebie"(por. Mt 5,48).

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Magdalena Guziak-Nowak: wszystkie ręce na pokład dla ochrony życia dziecka nienarodzonego

2024-05-04 09:55

[ TEMATY ]

pro life

Adobe.Stock

- Jestem przeciw aborcji, ponieważ po pierwsze nie wolno zabijać niewinnych dzieci, a po drugie kobiety zasługują na dobrą, konkretną, realną pomoc w rozwiązaniu ich prawdziwych problemów, z którymi czasami w ciąży muszą się borykać, a nie na taką tanią alternatywę, która do końca życia pozostanie wyrwą w sercu - mówi Magdalena Guziak-Nowak, sekretarz zarządu Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, dyrektor ds. edukacji.

Pani Magdalena wraz z mężem Marcinem wygłosiła 2 maja konferencję nt. „Każde życie jest święte i nienaruszalne” w Narodowym Sanktuarium św. Józefa w Kaliszu w ramach comiesięcznych modlitw w intencji rodzin i ochrony życia poczętego.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję