Seniorzy to łatwy cel dla nieuczciwych sprzedawców. Ubogi emeryt czy rencista bardzo często szuka oszczędności i liczy się z każdą złotówką, dlatego zdarza się, że zachęcony namowami akwizytora decyduje się na podpisanie nowej umowy. Potwierdzają to statystyki – w ostatnich latach liczba skarg do Urzędu Regulacji Energetyki na nieuczciwych sprzedawców gazu i prądu sukcesywnie wzrasta. Powód? Wśród sprzedawców energii pojawiły się firmy, które w walce o klienta stosują nieuczciwe praktyki.
Strzeż się akwizytorów
Nieuczciwi sprzedawcy odwiedzają przede wszystkim osoby starsze. Łatwo takim handlowcom zaufać, gdyż na pierwszy rzut oka są bardzo wiarygodni. Dobrze ubrani, z identyfikatorami na szyi, skórzanymi notatnikami w ręku. Dlatego, jeśli ktoś taki zapuka do naszych drzwi, najlepiej jest zweryfikować jego tożsamość w firmie, dla której rzekomo pracuje. W takiej sytuacji trzeba z ostrożnością podchodzić do osób, które podają się za pracowników gazowni czy elektrowni.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Niestety, klienci bardzo często są wprowadzani przez handlowców w błąd. Od akwizytorów słyszą na przykład, że dotychczasowy dostawca energii kończy działalność i dlatego trzeba szybko podpisać nową umowę. Argumentują, że w przeciwnym razie klienci zostaną odcięci od gazu czy prądu. Postawieni przed takim ultimatum klienci często decydują się na podpisanie umowy z nowym sprzedawcą.
Kliencie, bądź świadomy swoich praw
Reklama
Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, narażonych na działania oszustów, PGNiG Obrót Detaliczny prowadzi „Akcję Świadomy Klient”. Kampania informacyjna adresowana jest przede wszystkim do osób starszych i mieszkających samotnie. W jej ramach w każdym z ponad 130 Biur Obsługi Klienta PGNiG Obrót Detaliczny dostępne są ulotki, zawierające przydatne porady, jak nie dać się oszukać i co zrobić w przypadku, gdy już podpisało się umowę z nieuczciwym sprzedawcą. Klienci mogą również odwiedzić stronę internetową: www.pgnig.pl/akcja-swiadomy-klient .
– Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo to wiarygodny i solidny partner, oferujący zarówno gaz ziemny, jak i energię elektryczną. Z naszych usług korzysta blisko 7 mln klientów, dlatego odpowiedzialność społeczna jest dla nas bardzo ważna. Chcemy budować świadomość naszych klientów i tym samym przestrzec ich przed nieuczciwą konkurencją. W ramach akcji podkreślamy przede wszystkim, że nasi pracownicy nie odwiedzają osobiście klientów w ich domach i nie oferują im tą drogą sprzedaży produktów lub usług. Z naszej oferty można skorzystać przez telefon, internet albo bezpośrednio w naszych Biurach Obsługi Klienta – podkreśla Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.
Akcję tę uruchomilismy po to, by oszuści nie żerowali na naiwności seniorów. Warto pamiętać, że każda osoba, która podpisała umowę poza lokalem sprzedawcy – na przykład we własnym domu – ma prawo w ciągu 14 dni od niej odstąpić bez żadnych konsekwencji. Ponadto przed podpisaniem umowy powinniśmy się dokładnie zapoznać z jej treścią, sprawdzić m.in. nazwę dostawcy, określone w umowie opłaty, okres jej obowiązywania i warunki, na jakich może być ona rozwiązana.
* * *
Rozmowa z Marcinem Szczudło – wiceprezesem Zarządu PGNiG Obrót Detaliczny
Reklama
– Ofiarami nieuczciwych sprzedawców najczęściej padają osoby starsze. Na co seniorzy powinni zwracać szczególną uwagę, by uniknąć przykrych sytuacji?
– Przede wszystkim powinni z większą ostrożnością podchodzić do osób, podających się za pracowników gazowni czy elektrowni. Konieczne jest również bardzo dokładne zapoznanie się z umową, uważne przeczytanie tego, co napisane jest tzw. małym drukiem.
– Mogłoby się wydawać, że po tylu informacjach medialnych już nikt nie da się nabrać oszustom…
– Zawsze trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem. Jeśli już wpuścimy nieznajomych do domu, zapewnijmy sobie obecność członka rodziny, sąsiada czy innej zaufanej osoby i skonsultujmy z nim decyzję. Dodatkowo pamiętajmy, że w każdym momencie możemy zażądać od sprzedawcy okazania identyfikatora w celu potwierdzenia jego tożsamości w firmie, którą reprezentuje.