Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Świnoujskie wieczory organowe

Tore Bjorn Larsen

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Za nami pierwsze trzy czerwcowe koncerty festiwalowe, w których wystąpili w inauguracji Maciej Wota – organista i Kameralna Orkiestra Akordeonowa Art Sentemo, którą dyrygował jej założyciel Zbigniew Czuryło. Porywający koncert zakończono dwoma bisami. W następnym koncercie – włączonym w miejskie obchody Dni Morza – to wspaniała muzyka baroku. Oprócz gry organowej Alisy Biruli słuchaliśmy Luteduo – lutni barokowych, na których grali Anna Kowalska i Anton Birula.

Czerwcowe koncerty kończył Jarosław Ciecierski – organista i świnoujski Dziewczęcy Chór LOGOS, prowadzony przez założycielkę i dyrygentkę Elżbietę Naklicką. Publiczność miała okazję wysłuchania prapremiery utworu J. Ciecierskiego. W Roku Moniuszkowskim nie zabrakło pieśni tego kompozytora w znakomitym wykonaniu chóru. Muzycznie koncert ciekawy, programowo interesująco ułożony i świetnie wykonany, zakończony bisami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Lipcowe koncerty (5.07) rozpoczął duet Mariusz Ryś – organista, który oprócz solowej gry na organach akompaniował Małgorzacie Lasocie, która śpiewała wprost kryształowym sopranem. Nie zabrakło muzyki J. S. Bacha, a całość muzyczna to sacrum i profanum. W kolejnym koncercie wystąpili Adam Klarecki – znany świnoujskiej publiczności mistrz gry organowej oraz znakomity skrzypek, Karol Lipiński-Brańka – koncertmistrz Kapeli Jasnogórskiej, stale współpracujący z sanktuarium na Jasnej Górze. Piękna wirtuozowska gra obu muzyków w utworach od baroku po wiek XX. Nie zabrakło bisów.

Kolejny festiwalowy koncert, odbywający się w piątkowe wieczory w świnoujskim kościele Chrystusa Króla, gdzie znajdują się zabytkowe organy Steinmeyera z 1927 r., miał miejsce 19 lipca. Na organach grała Katarzyna Olszewska, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Od 1992 r. jest organistką bazyliki archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie, gdzie dokonuje prezentacji słynnych organów oliwskich. K. Olszewska oprócz gry solowej akompaniowała tenorowi Jackowi Szymańskiemu, absolwentowi Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego legendarnej śpiewaczki Haliny Mickiewiczówny. W programie koncertu zostały wykonane utwory takich kompozytorów, jak: Alessandro Stradella, Andrea Lucchesi, Francesco Durante, Johann Sebastian Bach, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Theodore Dubois, Adolf Doss, Luigi Luzzi i Cesar Franck.

Reklama

26 lipca wystąpili: Ewa Sawoszczuk – organistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. P. Grajtera i prof. R. Marca, która również akompaniowała Beacie Bobińskiej – sopran, absolwentce Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. dr hab. Hanny Michalak; trzecim wykonawcą był Janusz Bobiński – trębacz, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie trąbki. W programie tego koncertu zostały wykonane utwory: J. S. Bacha, F. Durante, J. Stanleya, M. D. Głucha, A. Piazzolli i A. Stradelli. Sierpniowe (2.08.) festiwalowe Świnoujskie Wieczory Organowe rozpoczął Marcel Rode – niemiecki organista, który studiował muzykę kościelną i organową na Uniwersytecie Muzycznym w Monachium. W programie były kompozycje: S. Karg-Elerta, G. Bunka, Naji Hakim’a, G. Sherwooda oraz Marcela Rode. W kolejnym koncercie (9.08.) uczestnicy festiwalu usłyszeli grę Małgorzaty Klorek – szczecińskiej organistki, absolwentki Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie organów prof. R. Sroczyńskiego. W czasie piątkowego koncertu wykonała utwory: J. N. Lemmensa, G. Bunka, N. Lindberga, E. Gigout’a, tradycyjnej ludowej szwedzkiej muzyki, A. PIazzolli i F. Mendelssohna-Bartholdy.

W następnym koncercie (16.08.) wystąpił Tomasz Adam Nowak – organista wirtuoz, mistrz improwizacji organowych, którego gry fani tego artysty nie mogli się już doczekać. Ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Dalsze studia organowe kontynuował w Monachium, Amsterdamie i Paryżu. Ukończył też studia muzyki kościelnej w Wyższej Szkole Muzycznej w Essen. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi Europy. Obok muzyki organowej, w tym koncercie uczestnicy świnoujskich wieczorów posłuchali też szczecińskiego, rodzinnego tria fletowego Con Passione, które tworzą: Elżbieta Podleśny-Głowacka (absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy), Bartosz Głowacki (absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, pedagog w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie) i Weronika Głowacka (uczennicą klasy fletu B. Głowackiego w Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie; mimo młodego wieku jej dorobek artystyczny jest całkiem pokaźny – laureatka wielu konkursów krajowych i zagranicznych (Włochy, Serbia, Szwajcaria). Na program koncertu złożyły się utwory takich kompozytorów, jak: A. Freyer, J. J. Quantz, F. kuhlau, F. Nowowiejski, J. B. de Boismortier, T. A. Nowak I S. mercadante.

Reklama

Przedostatni koncert (23.08.) to występ Tore Bjorna Larsena – duńskiego organisty i kompozytora, absolwenta Carl Nielsen Academy w Odensy oraz Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Kopenhadze. W jego wykonaniu usłyszymy kompozycje: J. S. Bacha, T. B. Larsena, D. Buxtehudego, J. G. Rheinbergera.

XXI Świnoujskie Wieczory Organowe zakończy koncert wyjątkowy. Na życzenie publiczności ponownie wystąpią w finale wspaniali artyści. Na organach grać będzie prof. Andrzej Chorosiński, który oprócz gry solowej akompaniował będzie Servi Domini Cantores – trzem tenorom: ks. Zdzisławowi Madejowi, o. Rafałowi Kobylińskiemu i ks. Pawłowi Sobierajskiemu.

Prof. Andrzej Chorosiński – organista i kompozytor – ukończył studia w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie organów prof. F. Rączkowskiego i w klasie kompozycji prof. T. Paciorkiewicza. Doskonalił swe umiejętności gry, uczestnicząc w kursie mistrzowskim u prof. Floor Peetersa w Belgii. Jest profesorem klasy organów w Akademii Muzycznej w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Jest konsultantem i autorem projektów budowy organów w Polsce oraz w Niemczech, Kanadzie i w Japonii.

Servi Domini Cantores – Śpiewający Słudzy Pańscy to grupa księży wokalistów, absolwentów wydziałów wokalno-aktorskich polskich akademii muzycznych. Założona w 2004 r. grupa wokalna wykonuje szeroki repertuar: pieśni sakralne i arie oratoryjno-kantatowe różnych kompozytorów oraz arie operowe i pieśni ze światowego repertuaru. Współpracują z wybitnymi pianistami, organistami i dyrygentami, prezentując muzyczne sacrum i profanum na festiwalach i koncertach w kraju i poza jego granicami.

Reklama

Ks. Zdzisław Madej – tenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno-kantatową, dysponujący głosem lyrico-spinto. Obecnie występujący gościnnie jako solista na scenie Opery Wrocławskiej. Współpracuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej. Koncertuje w Polsce i za granicą.

O. Rafał Kobyliński – jezuita, edukację muzyczną rozpoczął na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Jana Kunerta. Po trzech latach studiów podjął decyzję o wstąpieniu do Zakonu Jezuitów. Po ukończeniu studiów filozoficznych powrócił na Akademię Muzyczną, w Gdańsku, gdzie ukończył studia wokalne w klasie prof. Ryszarda Minkiewicza w 2003 r. Aktualnie przygotowuje doktorat z wokalistyki w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Ks. Paweł Sobierajski – doktor nauk pedagogiczno-teologicznych i doktor habilitowany wokalistyki (Katowice). Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Anny Kościelniak, uczennicy legendarnej Ady Sari. Jest adiunktem Instytutu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, wykładowcą śpiewu solowego, pedagogiki i metodyki nauczania. Opiekun Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Diecezji Sosnowieckiej.

Warto więc zarezerwować sobie jakiś wolny piątkowy wieczór i wybrać się na festiwalowy koncert w świnoujskim kościele pw. Chrystusa Króla. Początek koncertów – godz. 19.

2019-08-13 12:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sulechów: Wieczory organowe

[ TEMATY ]

wieczory organowe

sulechów

Joanna Ruchniewicz-Wywigacz

Koncert organowy w Sulechowie

Koncert organowy w Sulechowie

Wieczory organowe wpisały się w obchodzone w tym roku 700-lecie miasta Sulechów. W sobotę 17 sierpnia odbył się trzeci koncert noszący tytuł „Kalejdoskop muzyczny”.

Ten recital ukazał działających na terenie dekanatu sulechowskiego młodych organistów - absolwentów bądź jeszcze uczniów Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Zielonej Górze. Repertuar organowy bardzo zróżnicowany oraz w aranżacji na flet poprzeczny i flet prosty. Nie zabrakło akcentu wokalnego. Usłyszeliśmy Ave Maria G. Cacciniego oraz Ave Verum Corpus E. Elgara. W programie zaprezentowano utwory od J.S. Bacha do współczesności. Koncert kończący cykl odbył się 24 sierpnia. Był to recital „Muzyki polskiej” z akcentem moniuszkowskim. Za kontuarem zasiadł Jan Szypowski znany i ceniony organista z Warszawy. Podczas koncertu zaprezentował bogaty repertuar muzyki organowej polskich kompozytorów, min.: M. Sawy, M. Surzyńskiego, F. Nowowiejski. Koncerty odbywały się pod honorowym patronatem Wojciecha Sołtysa - Burmistrza miasta Sulechów oraz Ks. Kan. Andrzeja Szkwarka – Proboszcza parafii p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulechowie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Sandomierska Via Crucis

2025-04-13 20:35

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Ulicami Starego Miasta w Sandomierzu przeszła miejska Droga Krzyżowa. Nabożeństwu przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz.

Modlitwa rozpoczęła się w kościele seminaryjnym pw. św. Michała Archanioła, a zakończyła w Bazylice Katedralnej, która w Roku Jubileuszowym jest Kościołem Stacyjnym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję