Reklama

Niedziela Małopolska

Wirtualny ceremoniarz

Niedziela małopolska 26/2019, str. 6

[ TEMATY ]

ceremoniarz

Władysław Kramarz

To system stanowiący ofertę dla tych, którym zależy, aby w planowaniu zadań dla ministrantów i ich realizowaniu było wszystko jasne, przejrzyste i zrobione na czas – mówi Michał Krasowski, pomysłodawca eCeremoniarza w krakowskiej parafii pw. św. Kingi.

Na spotkanie Michał przyszedł z laptopem. Chciał zaprezentować, jak działa eCeremoniarz i przekonać, dlaczego warto, aby zainteresowali się nim w innych parafiach. Przyznał, że system, który usprawnia koordynowanie służby ministranckiej w parafii, powstał kilka lat temu.

Skąd pomysł?

Michał wspomina: – Ówczesny proboszcz naszej parafii, ks. Bogusław poprosił, abym przygotowywał grafiki i podliczał punktację służby liturgicznej. Podszedłem do zadania bardzo skrupulatnie i ambitnie. Chciałem, aby grafiki były przejrzyste, a punkty – solidnie liczone. I okazało się, że to jest bardzo czasochłonne zajęcie. W miesiącu zajmowało mi to do 7 godzin, a parafia św. Kingi należy do tych najmniejszych w Krakowie. Postanowiłem sobie pomóc. Zacząłem się zastanawiać nad systemem, który pomógłby usprawnić realizację zadań, zleconych przez proboszcza.

Reklama

Poszukiwania przyniosły konkretny system. Michał Krasowski nazwał go eCeremoniarzem. Jego elementami są: system podliczania statystyk, grafik obecności i moduł komunikacji. Mój rozmówca zapewnia: – Do obsługi systemu nie jest konieczna żadna instalacja, czy pobieranie aplikacji. Dostęp do niego jest możliwy poprzez zwykłą przeglądarkę internetową. Zapewnia: – Może on pojawić się na ekranach monitorów komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, smartphone’ów, iPhon’ów, Notepad’ów, MacBook’ów i wielu innych urządzeń. Michał podkreśla, że ze względu na to, iż główna baza znajduje się w sieci, wszystkie zmiany widoczne są natychmiast. Zapewnia: – Przepływ informacji jest ciągły, a dostęp do bazy może mieć wielu użytkowników jednocześnie.

Sprawdzony

Aby wyjaśnić sposób działania systemu i korzystania z niego, mój rozmówca zaznacza: – Idea działania eCeremoniarza została oparta na pomyśle elektronicznego dziennika. Użytkownikom tego rodzaju systemów doświadczenie powinno pomóc w korzystaniu z eCeremoniarza. Równocześnie zapewnia: – Jednak także i ci, którzy nigdy nie mieli styczności z formą e-dziennika, lub, delikatnie rzecz ujmując, nie przepadają za nim, powinni szybko i „bezboleśnie” przekonać się do naszej propozycji.

Gdy dopytuję, od ilu lat z systemu korzysta parafia św. Kingi, Michał informuje, że w sposób pełny od co najmniej 3 lat. Podkreśla też, że wykonała go Magdalena Limanówka-Kuciel. Równocześnie zaznacza: – Wcześniej trwały testy. Zanim zdecydowaliśmy się pokazać eCeremoniarz innym, system był intensywnie sprawdzany i dopracowywany u nas. I się sprawdził.

Reklama

Michał Krasowski zwraca także uwagę na narzędzia, jakie eCeremoniarz daje rodzicom. Wylicza: – Mają możliwość usprawiedliwiania ministrantów. Jeśli któryś z nich nie może z jakiegoś powodu przyjść na nabożeństwo, w czasie którego ma służyć przy ołtarzu, rodzic może napisać usprawiedliwienie przez Ceremoniarz, ponadto ma podgląd do konta swego dziecka i może sprawdzić: kiedy służyło albo nie przy ołtarzu, a także, ile punktów zdobyło w danym miesiącu.

Ułatwia pracę

A jak system oceniają ministranci? Kuba, którego poprosiłam o opinię, stwierdził, że jest on praktyczny w użyciu. I wyjaśnił: – Wchodząc na stronę eCeremoniarza, ministrant może zawsze sprawdzić datę oraz godzinę zbiórek służby parafialnej, mszy, nabożeństw, na których ma służyć. Kolejnym atutem jest możliwość elektronicznego sprawdzania obecności, która wyświetla się w systemie. Kuba wyjaśnia, że każdy ministrant oraz lektor dostał swoją własną kartę, która po przyłożenia do czytnika, znajdującego się w kościele, zapisuje obecność w systemie. Stwierdza: – Dzięki temu osoby zainteresowane mogą sprawdzać, czy ministranci przychodzą regularnie do kościoła w wyznaczone dla nich dni. Chwali system i podkreśla: – W służbie parafialnej eCeremoniarz został bardzo dobrze przyjęty. Na pewno ułatwia pracę starszym lektorom, którzy musieli wcześniej przygotowywać co tydzień grafiki służenia i sprawdzać obecność ministrantów, co było dosyć uciążliwe.

Na eceremoniarz.pl zainteresowani znajdą informacje o zasadach i warunkach korzystania z systemu.

2019-06-25 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Będą koordynować celebracje liturgiczne

[ TEMATY ]

liturgia

ceremoniarz

służba liturgiczna

ks. Mirosław Benedyk

Jeden z lektorów podczas nauki nakładania mitry.

Lektorzy przygotowujący się do funkcji ceremoniarza uczestniczyli w dniu skupienia, który odbył się w domu rekolekcyjnym ojców pallotynów.

Od samego początku tegorocznego kursu formację duchowo – liturgiczną 23 kandydatów na ceremoniarzy prowadzi zgrany kapłański zespół: diecezjalny a jednocześnie ogólnopolski duszpasterz Służby Liturgicznej ks. dr Krzysztof Ora i wykładowca liturgiki, doktorant KUL ks. mgr lic. Tomasz Gwizdek.

Kacper Borkiewicz

Msza św. w asyście przyszłych ceremoniarzy

Podczas dnia skupienia szczególnie cenne były praktyczne wskazówki wykonywania posługi, jakie usłyszeli przyszli ceremoniarze. Zwłaszcza te, które związane są posługą przy biskupie i przy większych celebrach. Wśród praktycznych aspektów był też czas na wykłady i konferencje, pracę z tekstami papieskimi, a także film ewangelizacyjny. Nie zabrakło także praktyk duchowych, wspólna modlitwa Liturgią Godzin i Eucharystia jednoczyły całą wspólnotę.

Kacper Bortkiewicz

Uczestnicy dnia skupienia dla ceremoniarzy.

Kolejny zjazd odbędzie się w sobotę 7 marca, a dwa tygodnie później będzie miał miejsce egzamin. Wszyscy, którzy zdobędą pozytywną ocenę z teorii i ćwiczeń praktycznych przystąpią do uroczystego błogosławieństwa, któremu przewodniczyć będzie biskup. Termin ustanowienia ceremoniarzy został wyznaczony na sobotę 18 kwietnia br.

CZYTAJ DALEJ

Irlandia: 6666 ofiar aborcji w pierwszym roku po jej legalizacji

2020-07-02 09:41

[ TEMATY ]

aborcja

ciąża

dzieci nienarodzone

adobe.stock.pl

Aborcja Eugeniczna narusza godność człowieka oraz prawo do życia

6666 nienarodzonych dzieci zabito w wyniku aborcji w zeszłym roku w Irlandii, w czasie pierwszego roku obowiązywania nowej ustawy pozwalającej na praktycznie nieograniczone przerywanie ciąży. Irlandzki departament zdrowia poinformował, że 24 aborcje przeprowadzono ze względu na poważne zagrożenie życia lub zdrowia matki.

Według danych irlandzkiego rządu, 6542 aborcje dotyczą tak zwanych „wczesnych ciąż”, w których rozwijający się płód nie osiągnął 12. tygodnia życia, 24 aborcje – ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia matki. Kolejne 100 dzieci zostało zabitych, z powodu, jak oficjalnie ujęto, „stanu wpływającego na płód, który może prowadzić do jego śmierci przed lub w ciągu 28 dni od porodu”.

Zdaniem Liama Gibsona z brytyjskiego Stowarzyszenia Ochrony Dzieci Nienarodzonych (SPUC), liczba aborcji jest „naprawdę szokująca”, a ta przytłaczjąca statystka mówi dużo o współczesnym irlandzkim społeczeństwie. Jak zaznaczył, poza ujawnionymi liczbami warto też pamiętać, że „każda z tych 6666 aborcji była świadomym aktem śmiertelnej przemocy wymierzonej w zupełnie niewinną i niepowtarzalną istotę ludzką”.

Aborcja została zalegalizowana w Irlandii w wyniku referendum, jakie przeprowadzono w maju 2018 r. Tylko jedna trzecia obywateli tego kraju głosowała przeciwko aborcji, a ponad 66 proc. opowiedziało się za usunięciem z Konstytucji prawa ochrony nienarodzonych dzieci. „Żaden rząd, żadne państwo, niezależnie od referendum, nie może znieść danego przez Boga prawa do życia nawet jednego członka rodziny ludzkiej” – skomentował Gibson.

Niektórzy komentatorzy zwracają uwagę, że ogłoszona oficjalnie przez rząd irlandzki liczba aborcji w tym kraju, składająca się z samych szóstek, w sposób symboliczny nawiązuje do fragmentu Apokalipsy św. Jana: „Tu jest [potrzebna] mądrość. Kto ma rozum, niech liczbę Bestii przeliczy: liczba to bowiem człowieka. A liczba jego: sześćset sześćdziesiąt sześć” (Ap 13 18).

CZYTAJ DALEJ

Polak z sercem - dary zebrane przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży trafiły do Polaków na wschodzie

2020-07-02 13:21

[ TEMATY ]

Wschód

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

Polak z sercem

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

Ponad 24 tony żywności, przyborów szkolnych i środków czystości trafiło do Polaków mieszkających za wschodnią granicą. Udało się zebrać prawie 35 tysięcy zł., które przekazano najbardziej potrzebującym rodakom. Dobiegła końca II edycja akcji charytatywnej Polak z Sercem, którą zorganizowało Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży.

Oprócz zbierania darów prowadzono również zbiórki pieniężne zainicjowane przez „FUNDACJĘ DLA MŁODZIEŻY”. Caritas Polska udostępniła specjalny numer, pod którym za pośrednictwem SMS-a można było wesprzeć rodaków na wchodzie. W sumie zebrano ponad 35 tys. zł. Dary i środki finansowe trafiły m.in. do rodzin wielodzietnych, osób chorych, samotnych i starszych żyjących w okolicach Lwowa i Kamieńca Podolskiego na Ukrainie oraz do potrzebujących Polaków w Grodnie i Brześciu na Białorusi. W inicjatywę zaangażowało się ponad 1200 wolontariuszy z 22 diecezji.

„Po sukcesie pierwszej edycji akcji Polak z Sercem, podjęliśmy ją jeszcze raz. Okazało się, że podwoiliśmy wynik z poprzedniego roku. Dobro zaprocentowało i mogliśmy pomóc wielu naszym rodakom za wschodnią granicą” – mówi Patryk Czech, Przewodniczący Prezydium Krajowej Rady KSM.

To już II edycja akcji Polak Sercem. W poprzednim roku zebrano 12 ton żywności w 16 diecezjach. Wówczas w akcji brało udział prawie 600 wolontariuszy.

Część darów, z racji pandemii, trafiła do podopiecznych braci kapucynów w Warszawie i braci albertynów w Krakowie.

Patronat honorowy nad działaniami objęli: Senator RP – Pani Maria Koc, abp Stanisław Gądecki, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, bp Antoni Pacyfik Dydycz, Przewodniczący Zespołu Pomocy Kościołowi na Wschodzie, bp Marek Solarczyk, Delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. KSM oraz abp Mieczysław Mokrzycki, arcybiskup metropolita lwowski.

Zobacz
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję