Reklama

Niedziela Częstochowska

Kult Jezusa przy słupie biczowanego

Niedziela częstochowska 12/2019, str. VI

[ TEMATY ]

męka pańska

Archiwum parafii

Fragment polichromii Józefa Mehoffera w Lubieniu

Fragment polichromii Józefa Mehoffera w Lubieniu

Wielkim bogactwem duchowym naszej archidiecezji są miejsca związane z kultem maryjnym, ale także te związane z kultem Męki Pańskiej. Najbardziej znane to sanktuaria pasyjne i pasyjno-maryjne, jak: Kalwaria Praszkowska, Kalwaria Wąsowska, Sanktuarium na Przeprośnej Górce, Sanktuarium Krwi Chrystusa.

Warto jednak w okresie Wielkiego Postu przypomnieć, że w archidiecezji częstochowskiej są miejsca związane z kultem Jezusa przy słupie biczowanego. Jednym z takich miejsc jest sanktuarium w Borownie, w którym jest czczona Matka Boża Szkaplerzna. Jednak w tej samej świątyni znajduje się obraz z wizerunkiem Pana Jezusa przy słupie biczowania. Ten piękny obraz jest otoczony również żywym kultem.

Do rozwoju kultu Jezusa przy słupie biczowania przysłużył się niewątpliwie modlitewnik „Przez Maryję do Jezusa”, wydany w 2015 r. przez Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”. Rozważania do modlitewnika przygotował abp senior Stanisław Nowak. Bardzo cenne dla pogłębienia duchowości pasyjnej są rozważania, tzw. Rozmowy z Panem Jezusem przy słupie biczowania, które odprawiane są w formie Nowenny. – Zawsze przed świętem Podwyższenia Krzyża Świętego oraz przed Wielkim Piątkiem odprawiamy tę Nowennę do Pana Jezusa przy słupie biczowania – mówi w rozmowie z „Niedzielą” ks. Piotr Krzemiński, proboszcz parafii w Borownie.

Pewna forma kultu Jezusa przy słupie biczowania jest również w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Lubieniu, gdzie w świątyni znajduje się piękna polichromia Józefa Mehoffera (1869-1946), wybitnego malarza, witrażysty, grafika, jednego z najbardziej wyrazistych przedstawicieli Młodej Polski. Główną ideą polichromii świątyni w Lubieniu jest przede wszystkim gloryfikacja Matki Bożej, której wezwanie nosi kościół, jednak do misteriów pasyjnych nawiązuje „Biczowanie Pana Jezusa”.

Kult Jezusa biczowanego jest również obecny w kościele pw. św. Macieja Apostoła w Kruszynie, w którym znajduje się ołtarz Chrystusa Boleściwego z obrazem Chrystusa przy słupie biczowania. Jak podkreśla ks. proboszcz Dariusz Con, jest to jeden z nielicznych w Polsce obrazów koronowanych pozłacaną koroną.

Reklama

Również w Krępie w kościele pw. św. Urszuli znajduje się obraz Chrystusa Boleściwego z XVIII wieku. Na planie centralnym obrazu widnieje słup biczowania.

Warto zaznaczyć, że kaplice biczowania są również m.in.: na Kalwarii Praszkowskiej, tam w kościele „Ecce Homo” znajduje się figura Jezusa biczowanego z ranami według Całunu Turyńskiego, i na Kalwarii Wąsowskiej.

2019-03-20 09:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Arma Passionis

Niedziela rzeszowska 11/2018, str. I

[ TEMATY ]

męka pańska

Arkadiusz Bednarczyk

Jeden z aniołów z „arma passionis” z ropczyckiego sanktuarium Królowej Rodzin

Jeden z aniołów z „arma passionis” z ropczyckiego sanktuarium Królowej Rodzin

Artyści pracujący przy upiększaniu dawnych świątyń aniołom powierzali pieczę nad otaczanymi czcią narzędziami Męki Pańskiej. Na obrazach bądź przy ołtarzach widzimy więc włócznię św. Maurycego, chustę św. Weroniki, młotki i gwoździe. Na poliptykach umieszczano anioły trzymające trzydzieści srebrników, kości do gry w losy o szatę Pana, koguta, który symbolizował zaparcie się św. Piotra, ucho odcięte słudze arcykapłana Malchosa czy też latarnie, z którymi zgraja nasłana przez arcykapłana poszukiwała Jezusa

Arma passionis” pojawiają się już we wczesnej ikonografii chrześcijańskiej. Ukazane są w średniowiecznych manuskryptach pochodzących z przełomu jedenastego i dwunastego wieku. Umieszczane są zazwyczaj po jednej stronie miniatur. Wśród narzędzi pasyjnych umieszczano nie tylko gąbkę, kości do gry, koguta, po którego pianiu Piotr zaparł się Nauczyciela, ale również głowę Judasza, który zdradził swojego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Czy 2 lutego, w święto Ofiarowania Pańskiego, trzeba iść na Mszę św.?

[ TEMATY ]

gromnica

Karol Porwich/Niedziela

Zapewne wielu z nas zastanawia się, czy 2 lutego, w święto Ofiarowania Pańskiego, katolik ma obowiązek uczestniczenia w Eucharystii?

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy św. oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych.

CZYTAJ DALEJ

Dzień Życia konsekrowanego w Przemyślu

2023-02-02 17:20

ks. Maciej Flader

Podczas uroczystości osoby konsekrowane odnawiały swoje przyrzeczenia.

Podczas uroczystości osoby konsekrowane odnawiały swoje przyrzeczenia.

Modlimy się dziś w intencji wszystkich tych wszystkich, którzy są osobami konsekrowanymi. Tworzymy dziś piękną mozaikę sióstr zakonnych, braci zakonnych, pustelnika, a także wdów i dziewic konsekrowanych oraz członków instytutów życia konsekrowanego – mówił abp Adam Szal – metropolita przemyski, który przewodniczył Eucharystii w kościele oo. Karmelitów w Przemyślu.

Homilię podczas Mszy św. wygłosił o. Krzysztof Górski przeor przemyskiego klasztory ojców Karmelitów. Zwrócił w niej uwagę, że życie osób konsekrowanych wpisuje się w Ewangelię o ofiarowaniu Jezusa w świątyni. – Jesteśmy tutaj, aby odnowić swoją wierność Panu, odnowić swoją konsekrację, odnowić swoje śluby i zobowiązania. Mówiąc językiem dzisiejszego święta, odnowić swoje ofiarowanie się – to znaczy swoje wydanie się Kościołowi. Nie ma miłości do idei czy abstrakcji jest do miłości do konkretnych osób, Kościołem są konkretne osoby. Naszą drogą jest wydanie się tym ludziom, którzy stoją na naszej drodze do Niego, albo tym ludziom, którym my staniemy na drodze, aby ich poprowadzić – mówił o. Krzysztof Górski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję