Reklama

Niedziela Przemyska

Przemyśl

XXIX Olimpiada Teologii Katolickiej

Niedziela przemyska 11/2019, str. III

[ TEMATY ]

Diecezjalny Konkurs Wiedzy Biblijnej

Ks. Piotr Czarniecki

Finalistki Olimpiady

Wydział Nauki Katolickiej przeprowadził 27 lutego eliminacje w ramach etapu diecezjalnego XXIX Olimpiady Teologii Katolickiej „Święty Jacek – wzór ewangelizacji”. W dolnej kaplicy Wyższego Seminarium Duchownym w Przemyślu została odprawiona Msza św. koncelebrowana dla uczestników olimpiady, której przewodniczył ks. Grzegorz Socha. W homilii ks. prał. Waldemar Janiga, dyrektor Wydziału Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej wskazał, jak ważna jest wspólnota modlitwy i życie według Bożego zamysłu mądrości.

Kolejny punkt spotkania odbył się w auli Instytutu Wyższego Seminarium Duchownego, gdzie uczniowie wypełniali test. Do eliminacji na etapie diecezjalnym przystąpiło 50 uczestników. W pracach komisji udział wzięli: ks. prał. dr Waldemar Janiga, ks. prał. Tadeusz Biały, ks. dr Maciej Kandefer i ks. Mirosław Grendus. W czasie pracy komisji uczestnicy Olimpiady skorzystali z poczęstunku przygotowanego przez Seminarium i zwiedzili archikatedrę, historię z nią związaną przedstawił ks. Piotr Lasota. Po sprawdzeniu testów ogłoszono wyniki i wyłoniono laureatów drugiego etapu rozgrywek OTK, a wszyscy otrzymali dyplomy i nagrody. W ogólnopolskim etapie rozgrywek Olimpiady Teologii Katolickiej Opole 2019 naszą archidiecezję reprezentować będą: I miejsce – Joanna Futoma z I LO im. Mikołaja Kopernika w Krośnie, przygotowana przez ks. Wojciecha Sabika; II miejsce ex aequo – Anna Bobusia z I LO im. Mikołaja Kopernika w Krośnie, przygotowana przez ks. Wojciecha Sabika, Aleksandra Chomicz z I LO im. Mikołaja Kopernika w Jarosławiu, przygotowana przez ks. Łukasza Sowę.

Reklama

Finał konkursu odbędzie się 28-30 marca w Domu Pielgrzyma na Górze św. Anny.

2019-03-13 10:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konkurs biblijny

Niedziela sosnowiecka 11/2019, str. III

[ TEMATY ]

Diecezjalny Konkurs Wiedzy Biblijnej

Piotr Lorenc

Dominika Flasza odbiera nagrodę z rąk bp. Grzegorza Kaszaka

W XVIII Diecezjalnym Konkursie Biblijnym wzięło udział 31 uczniów z różnych stron diecezji. To już ostatnia edycja turnieju – nie dlatego, że nie cieszy się popularnością, ale dlatego, że był skierowany dla uczniów szkół gimnazjalnych. A od przyszłego roku, w myśl reformy edukacji, gimnazjów nie będzie.

Tematem tegorocznego konkursu wiedzy biblijnej były słowa zaczerpnięte z Apokalipsy św. Jana: „Błogosławiony, który odczytuje, i którzy słuchają słów Proroctwa, a strzegą tego, co w nim napisane” (Ap 1, 3a).

Poznanie treści księgi Apokalipsy św. Jana, ukazanie wartości Pisma Świętego w życiu chrześcijanina oraz kształtowanie chrześcijańskich postaw w oparciu o poznane słowo Boże to główne zadania biblijnych zawodów. Konkurs składał się z trzech etapów: szkolnego, dekanalnego i diecezjalnego. Finał diecezjalny odbył się 28 lutego br. i został przeprowadzony w formie pisemnej.

Najlepsza okazała się Dominika Flasza z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sławkowie. II miejsce zajęła Anna Kowalska ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Olkuszu, a miejsce III – Michał Stano ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Jaworznie. Nagrody wręczył laureatom patron konkursu – bp Grzegorz Kaszak. – Apokalipsa nie jest łatwą księgą, ale jest na pewno piękna, gdy się ją zrozumie, i daje dużo do myślenia. Czas, który poświęciłam na przygotowania, ofiarowałam za dusze w czyśćcu cierpiące oraz za Polskę – powiedziała Dominika Flasza. Dominikę przygotowywał do konkursu ks. Sławomir Woźniak.

CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Początki obchodów

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.

Polskie zwyczaje

Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem, gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją, czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). Obecnie kapłan w Niedzielę Palmową nie przywdziewa szat pokutnych, fioletowych, jak to było w zwyczaju dawniej, ale czerwone. Procesja zaś ma charakter triumfalny. Chrystus wkracza do świętego miasta jako Król i Pan. W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, iż kapłan idący na czele procesji wychodził przed kościół i trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, wtedy drzwi się otwierały i kapłan z wiernymi wchodził do wnętrza kościoła, aby odprawić uroczystą liturgię. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: „Witaj, krzyżu, nadziejo nasza!”.

W polskiej tradycji ludowej Niedzielę Palmową nazywano również Kwietną bądź Wierzbną. W tym dniu święcono palmy, które w tradycji chrześcijańskiej symbolizują odradzające się życie. Wykonywanie palm wielkanocnych ma bogatą tradycję. Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice Kościoła jest znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Obok wierzby używano także gałązek malin i porzeczek. Ścinano je w Środę Popielcową i przechowywano w naczyniu z wodą, aby puściły pąki na Niedzielę Palmową. W trzpień palmy wplatano również bukszpan, barwinek, borówkę i cis. Tradycja wykonywania palm szczególnie zachowała się na Kurpiach oraz na Podkarpaciu, gdzie corocznie odbywają się konkursy na najdłuższą i najpiękniejszą palmę.

W zależności od regionu, palmy różnią się wyglądem i techniką wykonania. Palma góralska wykonana jest z pęku witek wierzbowych, wiklinowych lub leszczynowych. Zakończona jest czubem z bazi, jedliny, bibułkowych kolorowych kwiatów i wstążek. Palma kurpiowska powstaje z pnia ściętego drzewka (jodły lub świerka) oplecionego widłakiem, wrzosem, borówką, zdobionego kwiatami z bibuły i wstążkami. Czub drzewa pozostawia się zielony. Palemka wileńska jest obecnie najczęściej świeconą palmą wielkanocną. Jest niewielkich rozmiarów, upleciona z suszonych kwiatów, mchów i traw.

Z palmami wielkanocnymi wiąże się wiele ludowych zwyczajów i wierzeń: poświęcona palma chroni ludzi, zwierzęta, domy. Od dawna istniał także zwyczaj połykania bazi, które to zapobiegają bólom gardła i głowy. Wierzono, że sproszkowane kotki dodawane do naparów z ziół mają moc uzdrawiającą, bazie z poświęconej palmy zmieszane z ziarnem siewnym podłożone pod pierwszą zaoraną skibę zapewnią urodzaj, krzyżyki z palmowych gałązek zatknięte w ziemię bronią pola przed gradobiciem i burzami, poświęcone palmy wystawiane podczas burzy w oknie chronią dom przed piorunem. Poświęconą palmą należy pokropić rodzinę, co zabezpieczy ją przed chorobami i głodem, uderzenie dzieci witką z palmy zapewnia zdrowie, wysoka palma przyniesie jej twórcy długie i szczęśliwe życie, piękna palma sprawi, że dzieci będą dorodne. Poświęconą palmę zatykano za świętymi obrazami, gdzie pozostawała do następnego roku. Palmy wielkanocnej nie można było wyrzucić. Najczęściej była ona palona, popiół zaś z tych palm wykorzystywano w następnym roku w obrzędzie Środy Popielcowej. Znany też był zwyczaj „palmowania”, który polegał na uderzaniu się palmami. Tu jednak tradycja była różna w różnych częściach Polski. W niektórych regionach zwyczaj ten jest związany dopiero z poniedziałkiem wielkanocnym. W większości regionów jest to jednak zwyczaj Niedzieli Palmowej, gdzie „palmowaniu” towarzyszyły słowa: Palma bije nie zabije - wielki dzień za tydzień, malowane jajko zjem, za sześć noc - Wielkanoc.

Dzisiaj, choć wiele dawnych obyczajów odeszło już w zapomnienie - tworzą się nowe. W wielu kościołach można nadal podziwiać kilkumetrowe plamy. Dzieci w szkołach, schole i grupy parafialne prześcigają się w przygotowaniu najładniejszych palm. Często pracom tym towarzyszą konkursy lub konkretne intencje.

CZYTAJ DALEJ

Niech Pan Jezus pokaże wam piękne perspektywy życia

2020-04-05 01:38

[ TEMATY ]

bp Ignacy Dec

Światowy Dzień Młodzieży

ks. Mirosław Benedyk

Plakat zapowiadający wydarzenie

W przeddzień Niedzieli Palmowej w łączności z Ojcem Świętym i młodymi ludźmi z całego świata, 4 kwietnia br, miał się odbyć kolejny Światowy Dzień Młodzieży. W naszej, świdnickiej diecezji młodzież miała spotkać się w Wałbrzychu.

Niestety, jak większość w tym czasie wydarzeń pokrzyżował koronawirus. W zamian polecamy słowo naszego Pasterza.

- Niech Pan Jezus pokaże wam piękne perspektywy życia - mówił bp Ignacy Dec - Administrator Apostolski Diecezji Świdnickiej.

Zachęcamy do obejrzenia i wysłuchania.


CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję