Był zima, noc sylwestrowa. O północy u ojców paulinów przy ul. Antoniego zaplanowano Eucharystię. Żeby tam dojść, trzeba było pokonać sylwestrowy potok pijanych kobiet i mężczyzn, przedrzeć się przez korowody aut i ominąć jakoś leżących na chodniku ludzi. Pod ścianą budynku Nowych Horyzontów w potarganych rajstopach leżała dziewczyna. Była tak pijana, że nie mogła zrobić kroku. Za rogiem, już przy Antoniego, wyskoczyło nagle z bramy dwóch chłopaków. Młode, przerażone twarze, rozbiegane oczy. – Gdzie jest Magda? – krzyczał jeden. – Nie wiem, pamiętam tylko, jak ktoś przyłożył jej w twarz, a dalej już nie widziałem, bo nas wyrzucili… – padła odpowiedź. W Pasażu Niepolda dudniąca muzyka mieszała się z krzykiem jakiejś kobiety. Była noc i było jasno od petard.
Weszłam do kościoła. Po pierwsze: kontrast. Szokujący kontrast. Grube mury kościoła nie przepuszczały do środka ani muzyki, ani krzyków. Chrystus w monstrancji, Maryja w jasnogórskiej Ikonie i coraz więcej ludzi. Po co przyszli? Po co podejmowali wysiłek omijania pijanych, wysłuchiwania przekleństw, poczucia bólu w sercu na widok odurzonych i wykrzywionych twarzy? Co ich tu przywołało?
Zaczęła się Msza i zrozumiałam, że to Sanktuarium Jasnogórskiej Matki Kościoła w centrum Europejskiej Stolicy Kultury jest oazą na pustyni. Że ojcowie paulini, pełniąc codziennie przez kilka godzin spowiedniczy dyżur przy Antoniego, rozdają Żywą Wodę, o której mówił Jezus. I robią to cierpliwie i konsekwentnie, mimo że za bramą kościoła szaleje pustynna burza.
Tam, gdzie jest Jezus i Jego Matka, zawsze jest Życie, zawsze jest Woda. A czasem, gdy zaistnieje potrzeba, nawet zamieniona w Wino. Matka zawsze czeka i chce pomóc…
Może warto 26 sierpnia, w dniu Jej jasnogórskich imienin, wpaść do kościoła przy ul. Antoniego, nazywanego Jasną Górą Wrocławia, na spotkanie z Matką?
Kontynuujemy rozważanie fragmentu Katechizmu Kościoła Katolickiego, w którym omawiana jest modlitwa, którą każdego dnia wymawiamy kilkakrotnie. Pozdrowienie anielskie – bo o nim mowa, zawiera w sobie dwa słowa anioła, które wzajemnie się wyjaśniają. "Łaski pełna, Pan z Tobą".
Dlaczego mówimy, że Maryja jest pełna łaski? Co oznaczają te słowa? mówimy tak i wierzymy w ten szczególny przywilej Maryi, ponieważ Pan jest z Nią. Łaska, jaką jest napełniona, oznacza obecność Tego, który jest źródłem wszelkiej łaski. "Ciesz się... Córo Jeruzalem... Mocarz pośród ciebie" (So 3,14.17a).
Zagrożenia i szanse ze strony sztucznej inteligencji dla dzieci - to temat rozpoczętej w czwartek w Watykanie międzynarodowej konferencji. Zorganizowała ją Papieska Akademia Nauk. Zwrócono uwagę na ryzyko, jakim jest to, że AI może zostać użyta, by tworzyć i rozsyłać materiały pornografii dziecięcej.
W pierwszym dniu obrad poinformowano, że sztuczna inteligencja w głęboki sposób zmienia doświadczenia cyfrowe najmłodszych, stawiając przed nimi różnego rodzaju zagrożenia i szanse.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Gdy Mojżesz pasł owce swego teścia imieniem Jetro, kapłana Madianitów, zaprowadził owce w głąb pustyni i doszedł do Góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego. Wtedy Mojżesz powiedział do siebie: «Podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku. Dlaczego krzew się nie spala?» Gdy zaś Pan ujrzał, że podchodzi, by się przyjrzeć, zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: «Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu Bóg: «Nie zbliżaj się tu! Zdejmij sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą». Powiedział jeszcze Pan: «Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba». Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga. Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z rąk Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód». Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam powiedzieć?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «Jestem, który jestem». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: Jestem posłał mnie do was». Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: Pan, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.