Reklama

Niedziela Kielecka

Buski festiwal pełen atrakcji

Festiwal im. Krystyny Jamroz to bodaj najlepiej rozpoznawalne wydarzenie artystyczne w Busku-Zdroju. Festiwal dobrze zadomowił się w regionie, ma także swoich fanów w całej Polsce. 24. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz trwał od 30 czerwca do 7 lipca

Niedziela kielecka 29/2018, str. III

[ TEMATY ]

festiwal

TD

Koncert w Wiślicy był wyjątkowym wydarzeniem podczas buskiego festiwalu

Tradycyjnie muzyka festiwalowa gościła nie tylko w buskich salach koncertowych, ale i w najpiękniejszych, posiadających dobrą akustykę kościołach okolic Ponidzia, a także w sanatoriach, w kawiarenkach festiwalowych, domach kultury, na promenadzie i w synagodze. Miejscem wydarzeń festiwalowych były kościoły w Busku-Zdroju, Wiślicy, Szańcu, Solcu-Zdroju, Ożarowie i Glinianach oraz m.in. Synagoga Stara w Pińczowie. Przed melomanami wystąpili światowej sławy wirtuozi i śpiewacy, m.in. Eugen Indjic, Rafał Blechacz, Roma Owsińska, Grażyna Brodzińska czy zespół Klezmafour.

Było, jak co roku, sporo muzyki Fryderyka Chopina. Gwiazda festiwalu Rafał Blechacz – zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 2005 r., wystąpił w Buskim Samorządowym Centrum Kultury 4 lipca. Natomiast amerykański pianista Eugen Indjic, laureat z 1970 r. – 6 lipca. Wykonał on recital chopinowski z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

5 lipca był wyjątkowy dla Wiślicy. W tamtejszej bazylice zabrzmiał utwór napisany specjalnie na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz. Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej Jacek Rogala od kilku lat rozmawiał z dyrektorem festiwalu – Arturem Jaroniem, na temat zamówienia kompozycji, która uświetni tę historyczną świątynię. Podjął się tego Jakub Sarwas z Gliwic, laureat wielu nagród kompozytorskich. Zdaniem Jacka Rogali, kompozytor świadomie wybrał formę kontemplacji.

Reklama

W prawykonaniu Oratorium w bazylice Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Wiślicy, wystąpili Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej, Chór Kameralny Fermata, Jakub Sarwas, grający na instrumentach elektronicznych i śpiewaczka Gabriela Gołaszewska – sopran.

– Nasza bazylika niemal rokrocznie jest miejscem wydarzeń festiwalowych, zawsze z udziałem wielu melomanów, którzy na koncerty przyjeżdżają z różnych stron Polski. Muzyka wybrzmiewa tutaj w sposób absolutnie wyjątkowy, co wynika z obecności Matki Bożej Łokietkowej, atmosfery gotyckich murów, polichromii prezbiterium, słowem, z mistyki miejsca – uważa ks. prał. Wiesław Stępień, kustosz i proboszcz w Wiślicy. Podkreśla, że ten wyjątkowy utwór uświetnia ważne rocznice, m.in. odzyskanie praw miejskich przez Wiślicę i stulecie niepodległości Ojczyzny.

Wprowadzenia w niezwykły koncert dokonał sam kompozytor. Przyznał, że świadomym zabiegiem była muzyczna inspiracja z czasów bardzo odległych, przedchrześcijańskich, czyli podróż w IX wiek, a potem w średniowiecze, aby przez dobór muzycznych środków ukazać ścieranie się dwóch nurtów: chrześcijaństwa (chór) i pogaństwa (śpiew solowy). Inspiracją utworu stała się także muzyka klasztorna.

Reklama

Z kolei w Starej Synagodze w Pińczowie muzykę klezmerską zagrali mistrzowie w swej klasie – artyści z zespołu Klezma-four. Zespół jest laureatem dwóch nagród na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Amsterdamie w 2010 r. Klezmafour zagrał koncerty na wszystkich największych i najważniejszych festiwalach w Polsce: Heineken Open’er, Ethnoport Festival, Jarmark Dominikański, występował także podczas zagranicznych festiwali (Niemcy, Anglia, Turcja, Ukraina, Bułgaria, Luksemburg, Hiszpania, Czechy).

Tradycyjnie zabrzmiała muzyka z dawnych epok. 1 lipca, w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Szańcu, który jest perłą światowego baroku, wysłuchano koncertu muzyki dawnej, wykonywanej na historycznych instrumentach. Roma Owsińska i jej wychowankowie zaprezentowali się w kościele św. Jakuba w Szczaworyżu.

Wydarzeniem 2 lipca był koncert Lithuanian Chamber Orchestra w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Busku-Zdroju. Także w tym dniu na scenie Buskiego Samorządowego Centrum Kultury zaprezentował się zespół „Śląsk” z koncertem „A to Polska właśnie”. Wśród wielu propozycji festiwalowych był także koncert muzyki sakralnej w wykonaniu Chóru Filharmonii Śląskiej w kościele św. Brata Alberta. Natomiast 5 lipca melomani spotkali się w bazylice w Wiślicy.

Zorganizowany po raz 24. buski festiwal upamiętnia jedną z najwybitniejszych śpiewaczek w powojennych dziejach polskiego teatru operowego – Krystynę Jamroz (1923-86). Artystka urodziła się w Busku-Zdroju, dlatego głównie tam, w mieście słynącym z uzdrowisk i sanatoriów, odbywają się imprezy festiwalowe, ale także w okolicznych miejscowościach, gdzie znajdują się kościoły z dobrą akustyką.

Buski festiwal to wydarzenie gromadzące polskich i zagranicznych muzyków, dyrygentów i śpiewaków. W programie imprezy znalazły się koncerty symfoniczne, kameralne, recitale mistrzowskie, muzyka sakralna, gale operowe, operetkowe, oratoria i koncerty z muzyką lżejszego gatunku. Była także propozycja dla dzieci.

Bez wątpienia echa i renoma festiwalu przekroczyły ramy regionu, sięgają całej Polski i poza jej granice. Świadczy o tym niegasnące zainteresowanie udziałem w wydarzeniach festiwalowych, zarówno ze strony publiczności, jak i artystów.

2018-07-17 13:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: od lipca międzynarodowy festiwal muzyki organowej w katedrze

2020-06-18 17:39

[ TEMATY ]

festiwal

Warszawa

organy

archikatedra warszawska

Aw58/Wikipedia

Warszawa, bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela, organy

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „ORGANY ARCHIKATEDRY” zaliczany jest do najpoważniejszych warszawskich festiwali i najpoważniejszych festiwali organowych w Europie. Powstał w 1994 r. z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym festiwalu. Koncerty festiwalowe odbywają się każdego roku przez trzy letnie miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8).

Festiwal rozpocznie się 5 lipca w archikatedrze św. Jana w Warszawie.
Podczas 12 koncertów usłyszymy czołówkę wybitnych muzyków z całej Europy (m.in. Włochy, Niemcy, Andora, Szwajcaria). Cały cykl potrwa do 20 września.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „ORGANY ARCHIKATEDRY” każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. Występowali w warszawskiej świątyni organiści najważniejszych katedr europejskich, znakomici profesorowie uczelni europejskich, laureaci międzynarodowych konkursów organowych, wielkie indywidualności, wspaniali improwizatorzy, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. Polscy organiści (P. Kapituła i J. Erdman) eksponowali twórczość polskich kompozytorów: Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego. Festiwal cieszy się bardzo wysoką frekwencją świadcząca o renesansie muzyki organowej we współczesnej Europie.

Festiwal jest tworem niemalże idealnym, ponieważ łączy prezentacje określonego gatunku sztuki z bardzo wysokim odbiorem społecznym. Jest bardzo lubiany przez słuchaczy, w każdym koncercie uczestniczy średnio ok. 500 osób. Dzięki dużemu zasięgowi imprezy skutecznie promowana jest twórczość kompozytorów polskich: M. Surzyńskiego, F. Nowowiejskiego i A. Freyera. Festiwal „ORGANY ARCHIKATEDRY” jest ważnym elementem warszawskiego życia kulturalnego i jest jedną z głównych letnich wizytówek stolicy. Festiwal organizuje Fundacja „Festiwal Muzyki Sakralnej”.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Jest również wręcz wymarzonym miejscem do prezentacji muzyki organowej. Na odbiór interpretacji muzycznych składają się tu wrażenia wynikłe z piękna i potęgi brzmienia nowoczesnych organów oraz atmosfery i sacrum świątyni. Na chórze kościoła, jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule, zbudowała w 1987r. mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentacje muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Archikatedra św.Jana jest znaczącym centrum muzyki sakralnej o zasięgu międzynarodowym.

Usytuowana w sercu Starego Miasta bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela, której początki sięgają XIV w., jest miejscem skłaniającym do szczególnej refleksji. Świątynia była świadkiem wielu ważnych wydarzeń w dziejach Polski, takich jak zaprzysiężenie Konstytucji 3 Maja czy koronacje królów. W jej podziemiach spoczywają prochy wielu sławnych Polaków m.in.: króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, prezydentów RP G. Narutowicza oraz I. Mościckiego, laureata Nagrody Nobla H. Sienkiewicza, pianisty i premiera RP I. J. Paderewskiego. Archikatedra św. Jana jest miejscem niezwykle ważnym dla Warszawy i Polski również ze względu na wkład do kultury muzycznej. Po przeniesieniu stolicy z Krakowa do Warszawy stała się głównym ośrodkiem życia muzycznego w Polsce. Z kościołem związani byli wybitni organiści i kompozytorzy polscy (B. Pękiel, M. Surzyński, S. Moniuszko) tworząc wielką tradycję muzyczną tego miejsca, której kontynuacją i nowoczesnym uzupełnieniem jest festiwal „ORGANY ARCHIKAREDRY”.

CZYTAJ DALEJ

Ratyzbona: szczegóły uroczystości pogrzebowej ks. Georga Ratzingera

2020-07-02 10:14

[ TEMATY ]

Ratzinger

pl.wikipedia.org

ks. prał. Georg Ratzinger

Niemiecka diecezja Ratyzbona okryła się żałobą po śmierci znanego kapłana. W wieku 96 lat zmarł 1 lipca ks. Georg Ratzinger, brat Benedykta XVI. Przez 30 lat był kapelmistrzem w katedrze ratyzbońskiej i kierownikiem chóru chłopięcego „Regensburger Domspatzen”.

Zmarły 1 lipca ks. Georg Ratzinger, brat papieża-seniora Benedykta XVI, wieloletni kapelmistrz w katedrze ratyzbońskiej i kierownik chóru chłopięcego „Regensburger Domspatzen” nie zostanie pochowany w rodzinnym grobie na cmentarzu w Ziegetsdorf. Miejscem jego pochówku będzie grób należący do fundacji chóru katedralnego “Domspatzen” na cmentarzu katolickim w Ratyzbonie, poinformowała niemiecką agencję katolicką KNA dyrekcja chóru.

Na cmentarzu w Ziegetsdorf są pochowani rodzice braci Ratzingerów oraz ich starsza siostra Maria. Według tamtejszej parafii św. Józefa, na tym cmentarzu już od 15 lat nie prowadzi się pochówków w ziemi. Pytana o szczegóły pracownica parafii wyjaśniła, że problemy stwarza bardzo gliniasta ziemia na cmentarzu i nie odpływają wody gruntowe. Z tego powodu możliwe są tylko pochówki w urnach.

„Domspatzen” mają swój grób na tzw. dolnym cmentarzu katolickim w Ratyzbonie położonym nieopodal dworca głównego.

„Drogi kapelmistrzu, byłeś dla mnie bratem w kapłaństwie i doradcą. Twoja muzyka była dla mnie szkołą modlitwy i drogowskazem dla wiary. Niezliczone liturgie w katedrze Ratyzbony i innych kościołach zawdzięczają swemu dyrygentowi piękno, serdecznie ciepło i podniosłość, potrafiłeś przemieniać sale koncertowe w świątynie”, napisał na internetowej stronie diecezji miejscowy biskup Rudolf Voderholzer. Za tę szczególną posługę kapłańską hierarcha podziękował Zmarłemu także „w głębokiej łączności z wieloma ludźmi, których serca napełniłeś pełnią Twojej duchowości”.

W dniach 18-22 czerwca bp Voderholzer towarzyszył papieżowi seniorowi Benedyktowi XVI, który przyjechał do Ratyzbony, aby odwiedzić swego ciężko chorego brata. Podczas tych pięciu dni bracia widzieli się dziewięć razy, kiedy „było mało słów, wiele ufnych gestów, a przede wszystkim wspólna modlitwa”, wspominał biskup Ratyzbony. Na stronie diecezji została otwarta elektroniczna księga kondolencyjna.

Z wielkim uznanie wspomina ks. Georga Ratzingera arcybiskup Monachium i Fryzyngi, kardynał Reinhard Marx. Były przewodniczący Konferencji Biskupów Niemiec podkreślił, że jako „zwierzchnik rodzinnej archidiecezji Zmarłego czuje się bardzo związany z nim oraz z jego bratem Benedyktem XVI”. Przy tej okazji przypomniał, że bracia Georg i Joseph Ratzingerowie razem przyjęli świecenia kapłańskie w 1951 roku.

„W tej sytuacji czuję szczególną bliskość z papieżem-seniorem, który stracił swego brata”, dodał kard. Marx. Podkreślił, że swoją niedawną wizytą w Ratyzbonie Benedykt XVI dał „prawdziwy znak miłości bliźniego”. Z uznaniem podkreślił, że ks. prałat Georg Ratzinger większość swego życia kapłańskiego spędził w Ratyzbonie, a poprzez muzykę kościelną dawał szczególny wyraz miłości Boga.

“Śpiewy jego ‘Domspatzen’ będą mu towarzyszyły w Niebie”, czytamy na stronie światowej sławy ratyzbońskiego chóru chłopięcego. Ich śpiew – przy zachowaniu przepisów na czas koronawirusa – będzie stanowił oprawę muzyczną podczas Mszy św. żałobnej za wieloletniego dyrygenta zespołu.

CZYTAJ DALEJ

Odpust w Lipach przypomina o wierności słowu

2020-07-02 14:30

[ TEMATY ]

diecezja toruńska

Lipy

Matka Boża Lipska

ks. Paweł Borowski

Podczas odpustu ku czci Matki Bożej Lipskiej bp Józef Szamocki przypomniał, że wszyscy jesteśmy wezwani do tego, by pomnażać chwałę Bożą w świecie, w którym żyjemy.

Zobacz zdjęcia: Odpust w Lipach przypomina o wierności słowu

Wypełnienie tej misji wiąże się z wiernością słowu danemu Chrystusowi, życiem sakramentami i słuchaniem Słowa Bożego. Tylko w ten sposób będziemy jak Maryja wskazywać ludziom na Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję