Prof. Mirosław Piotrowski
W swoim wystąpieniu pt. „Polityczny wymiar Ruchu «Europa Christi»” przypomniałem m.in., że ponad 6 lat temu Benedykt XVI podkreślił, iż chrześcijańskie korzenie są dla Europy jak pokarm i tlen. A 3,5 roku temu Franciszek w Parlamencie Europejskim w Strasburgu przyrównał Europę do „babci nietętniącej życiem” i przeciwstawił się kulturze odrzucenia, zachęcił natomiast, by odróżniać dobro od zła, i podkreślił, że Europa powinna być rodziną narodów. 2 lata temu w redakcji Tygodnika Katolickiego „Niedziela” odbyło się pierwsze spotkanie Ruchu „Europa Christi”. Nawiązywało ono bezpośrednio do diagnozy papieży, a także do wcześniejszego zatroskania Jana Pawła II.
Dr Urszula Krupa
Cały czas obserwujemy uderzenie w kobietę. Kobieta ma robić karierę, ma być w każdej spółce dyrektorem, deprecjonuje się macierzyństwo, rolę kobiety jako żony i matki. Ostatnie propozycje grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów dotyczą urlopu macierzyńskiego: kobietom skraca się ten urlop do 6 miesięcy. Tymczasem badania dowodzą, że więź dziecka z matką zaczyna się w okresie jego życia płodowego i rozwija się zwłaszcza przez pierwsze 4 lata.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ks. dr hab. prof. KUL Mirosław Sitarz
Reklama
Zastanawiamy się nieustannie, jak przywrócić Europie Chrystusa, co zrobić, żeby współczesny wolny i rozumny człowiek, dla którego Bóg stworzył świat i któremu powiedział: „czyń sobie ziemię poddaną”, potrafił w XXI wieku po Bożym świecie chodzić po Bożemu, aby był ikoną Stwórcy, aby w warunkach istniejących we współczesnej Europie potrafił dorastać do pełni człowieczeństwa, którą jest świętość. Proponuję poszukać prawdy dotyczącej prawa i jego wpływu na postępowanie ludzi oraz na kształtowanie ładu społecznego. Trzeba nieustannie wracać do podstawy wszelkich praw stanowionych, tj. do prawa miłości – miłości Boga i człowieka.
Ks. dr Jarosław Krzewicki
Wolny człowiek ubogaca społeczność, do której przynależy. Sumienie jest gwarancją uczciwego i racjonalnego zachowania człowieka, któremu nie potrzeba nieskończonej ilości norm prawnych i sankcji. Państwo powinno uszanować prawo człowieka do kształtowania sumienia w duchu przynależności do wspólnoty kulturowej i religijnej i zabezpieczyć możliwość kierowania się sumieniem w sferze prywatnej i publicznej. Tylko przez pełny szacunek i gwarancje dla wolności sumienia możliwe są odkrycie i poszanowanie wartości europejskich, przy uwzględnieniu tych odrębności, które ubogacają i nie zagrażają wolności innych.
Dr Bogusław Rogalski
Mamy dzisiaj do czynienia z zupełnie innego rodzaju islamizacją Europy. Kierunek jest ten sam: przede wszystkim parcie na Zachód. A nazywam to wojną hybrydową, ponieważ do tej islamizacji używa się dzisiaj terroryzmu i demografii. Terroryzm jest nam znany. Demografia – to bardzo istotny problem. Kraje Europy Zachodniej borykają się z nim najbardziej, ponieważ otworzyły szeroko drzwi emigrantom muzułmańskim. (...) Widzimy, jak wygląda sytuacja w Europie, w UE. Czy Europę da się uratować przed islamizacją? Europę da się uratować. Należy natomiast powrócić do chrześcijańskich korzeni Europy. Właśnie Ruch „Europa Christi” odpowiada na te wyzwania.
Red. Włodzimierz Rędzioch
Gdy spytałem kard. Paula Pouparda, dawnego „ministra” kultury Watykanu, dlaczego Francja nie może zerwać z tradycją wojującego sekularyzmu, odpowiedział, że trzeba by przypomnieć skomplikowaną historię „dwóch Francji”: Francji o chrześcijańskich korzeniach i Francji oświecenia. Te dwie Francje walczyły ze sobą na przestrzeni wieków. Kardynał przypomniał również przemówienie Jana Pawła II wygłoszone w czasie wizyty w Parlamencie Europejskim 11 października 1988 r., w którym dokładnie przeanalizował sytuację, z którą mamy do czynienia na naszym kontynencie.
Mariusz Książek
Istnieje przeświadczenie, że państwo jest naprawdę neutralne, jeśli jest laickie. Dwa argumenty świadczą o fałszywości tej tezy. Po pierwsze, w zapisach w Karcie praw podstawowych UE, z uniknięciem odniesień religijnych, stosuje się rozwiązanie laickie, które właśnie z tego powodu, że jest przeciwne religijnemu, nie gwarantuje wrażliwości religijnej i uprzywilejowuje tylko laicką wizję świata, a taki mechanizm nie ma nic wspólnego z neutralnością. Po drugie, wszyscy stwierdzają, że konstytucje państw członkowskich są ważne, ale w dyskusji zauważają, że niektóre są ważniejsze ze względu na swoją laickość.