Pragnieniem organizatorów jest, aby młodzież poprzez uczestnictwo w konkursie rozbudzała i rozwijała zainteresowania najnowszą historią Polski oraz aby wśród młodzieży kształtowane były postawy patriotyczne.
Ważne jest również popularyzowanie wiedzy o NSZZ "Solidarność" oraz pokazanie istoty funkcjonowania systemu totalitarnego w PRL-u. Przygotowywanie do konkursu na pewno służy poznawaniu najważniejszych
wydarzeń z historii NSZZ "Solidarność" w kraju i w regionie gorzowskim oraz wydarzeń, które wpłynęły na zmianę ustroju politycznego w Polsce. Uczestnicy zapoznają się także z działalnością organizacji
opozycyjnych oraz Kościoła katolickiego oraz z twórczością osób ze środowisk kulturalnych i naukowych, która umacniała dążenia wolnościowe Polaków. Ważną kwestią jest również zapoznanie się młodych ludzi
z głównymi celami i zadaniami NSZZ "Solidarność" w 22-letniej historii, zarówno jako związku zawodowego, jak i ruchu społecznego.
Pytania testowe wymagały m.in. znajomości ważnych dat w historii "Solidarności", wszystkich przewodniczących Komisji Krajowej i Zarządu Regionu Gorzowskiego oraz ludzi i innych organizacji (młodzieżowych,
podziemnych) współpracujących z NSZZ "S", najważniejszych informacji o biuletynie Feniks, a także znajomości filmu Człowiek z żelaza.
Jedno z pytań brzmiało następująco: "«Solidarność» miała i ma «swoich» kapłanów, którzy byli i są z naszym Związkiem na dobre i złe. W roku 1984 jeden z nich został zamordowany
przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa. Podaj jego imię i nazwisko. Wielu kapłanów posiada honorowe członkostwo NSZZ «Solidarność», wśród nich znajduje się ksiądz z Gorzowa Wlkp. Podaj
jego imię i nazwisko". Myślę, że Czytelnikom Aspektów nie trzeba podawać prawidłowych odpowiedzi, zwłaszcza na pytanie pierwsze, pytanie drugie dotyczy oczywiście ks. prał. Witolda Andrzejewskiego.
Po teście najlepsze zespoły wypowiadały się na pytania problemowe. Młodzież m.in. wyjaśniała przyczyny masowego wstępowania robotników w 1980 r. do "Solidarności", zastanawiała się na zasadnością
istnienia i zadaniami związków zawodowych. Wszyscy młodzi ludzie bez wahania i wątpliwości twierdzili, że działalność związków zawodowych w obecnych czasach jest nie tylko potrzebna, ale wręcz niezbędna,
mimo że większość ludzi (dorosłych) uważa inaczej. Mówili o konieczności wspierania pracowników i bezrobotnych.
Najlepszymi okazali się uczniowie Gimnazjum nr 2 w Gorzowie Wlkp.: Anna Wróblewska i Kamil Protosawicki - opiekunem drużyny był Tomasz Hreczyński. Drugie miejsce zajęła drużyna Publicznego Gimnazjum
w Strzelcach Krajeńskich w składzie: Anna Zając i Sebastian Marszałek (opiekunowie: Robert Lange i Alicja Izbicka), a trzecie drużyna Gimnazjum nr 1 w Gorzowie Wlkp. w składzie: Natalia Sobczyńska i Monika
Dudarowska (opiekunowie: Ryszard Rogsch i Małgorzata Broniarek).
Laureaci i ich opiekunowie otrzymali pamiątkowe puchary oraz nagrody (albumy, radioodtwarzacze, aparaty fotograficzne). Natomiast wszyscy uczestnicy otrzymali okolicznościowe dyplomy oraz upominki.
Fundatorem ich była Gorzowska "Solidarność", która na ten cel otrzymała wsparcie Lubuskiego Kuratora Oświaty, Prezydenta Gorzowa Wlkp., Przewodniczącej Klubu Radnych "Razem dla Gorzowa", Gazety Wyborczej
oraz Komisji Krajowej NSZZ "S".
Pomóż w rozwoju naszego portalu