Reklama

Niedziela Legnicka

Rekolekcje u zakonnic

W listopadzie w klasztorze sióstr benedyktynek w Krzeszowie odbyły się dwie tury rekolekcji. Poświęcone były miłosierdziu

Niedziela legnicka 50/2016, str. 7

[ TEMATY ]

rekolekcje

Archiwum uczestników

Ks. Mateusz Rycek i rekolekcjoniści

Ks. Mateusz Rycek i rekolekcjoniści

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Motywem pierwszych rekolekcji było hasło minionego Roku Jubileuszowego „Miłosierni jak Ojciec”, a rozważania oparte były na przypowieści o miłosiernym Ojcu. Prowadził ks. Mateusz Rycek z Legnicy. Wzięło w nich udział ponad 20 osób z Krzeszowa, Kamiennej Góry i okolic. W piątkowy wieczór miała miejsce adoracja Krzyża, podczas której każdy mógł podejść do Ukrzyżowanego i oddać Mu swoje radości i troski. Z tą świadomością uczestnicy rekolekcji na nowo zawierzali Jezusowi siebie i swoje sprawy. W sobotę był czas na dłuższe zatrzymanie się i bycie sam na sam z Panem Jezusem obecnym w Najświętszym Sakramencie wystawionym w zakonnej kaplicy. Był to czas słuchania, co On ma do powiedzenia i co chce zmienić w naszym życiu. Konsekwencją zgody na Jego zmiany było przystąpienie do sakramentu pokuty i pojednania. Dopełnieniem rekolekcji była projekcja filmu „Bezcenny dar”, który pokazuje, że między tym, co człowiek czyni, a tym kim jest lub kim się staje, zachodzi ścisły związek. Podczas niedzielnego spotkania uczestnicy rekolekcji dzielili się swoimi przeżyciami i tym, czego doświadczyli. Opowiadali też o tym, jak wielkie sprawy dokonywały się w ich sercach.

Reklama

Drugą turę rekolekcji u krzeszowskich benedyktynek prowadził o. Rafał Prusko, karmelita z Czernej. Były to rekolekcje odbywające się w ciszy. Wzięło w nich udział ponad 30 osób z bliższych i dalszych miejsc naszej diecezji, a także kilka osób z Krakowa i okolic. Wśród uczestników było kilka małżeństw oraz narzeczeni ze Staniątek. W naukach o. Rafał przybliżał słuchaczom tajemnicę miłosiernej, uzdrawiającej obecności Boga w sakramentach, Słowie i modlitwie. – Podczas modlitwy nie potrzeba prosić Pana Jezusa, aby zmieniał świat wokół mnie, trzeba, aby zmienił najpierw mnie. Druga sprawa to trzeba pozwolić, by On działał przeze mnie. Ważne jest pozwolenie Duchowi Świętemu na działanie w nas – tłumaczył o. Rafał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Każdego dnia uczestnicy rekolekcji spotykali się w bazylice, aby w Godzinie Miłosierdzia przed Najświętszym Sakramentem rozważać Mękę i Śmierć Pana Jezusa. Natomiast w sobotę była adoracja krzeszowskiej ikony Matki Bożej Łaskawej. Inspirującym przeżyciem dla wielu były też codzienne, wspólne z siostrami modlitwy Liturgią Godzin oraz czytanie Słowa Bożego przed posiłkami w refektarzu. Dopełnieniem rekolekcji były spotkania w sali rycerskiej, podczas których miało miejsce dzielenie się Słowem Bożym oraz świadectwa uczestników ćwiczeń duchowych. Na zakończenie rekolekcji razem z siostrami benedyktynkami odmówiliśmy Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana.

Uczestnicy rekolekcji dziękują siostrom benedyktynkom za możliwość zamieszkania w klasztorze i odbycia ćwiczeń duchowych w miejscu przenikniętym duchem ich modlitwy.

2016-12-07 13:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chcę się oddać Maryi na zawsze

[ TEMATY ]

rekolekcje

sulechów

Archiwum ks. Marcina Marciniaka

Ks. Marcin Marciniak jest wikariuszem parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulechowie

Ks. Marcin Marciniak jest wikariuszem parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulechowie

W parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulechowie odbywają się Rekolekcje Zawierzenia Matce Bożej oparte o Traktat św. Ludwika Grignon de Montfort o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny. Wprowadzenie w 33-dniowe rekolekcje rozpoczęło się 28 kwietnia, zaś uroczysty Akt Zawierzenia odbędzie się 31 maja w święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Prowadzący rekolekcje wikariusz parafii ks. Marcin Marciniak opowiedział nam o swoim nabożeństwie do Matki Bożej.

Kamil Krasowski: Jak wygląda Księdza nabożeństwo, kult do Matki Bożej, której szczególnie w polskiej tradycji Kościoła poświęcony jest miesiąc maj ?
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Ktoś podszywa się pod kard. Grzegorza Rysia. Kuria ostrzega

Na Facebooku pojawił się profil o nazwie "Grzegorz Wojciech Ryś", który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia - poinformowała w sobotę Archidiecezja Łódzka. To już kolejna próba wykorzystania wizerunku metropolity łódzkiego w internecie - bez jego wiedzy i zgody.

"Na Facebooku pojawił się profil o nazwie +Grzegorz Wojciech Ryś+, który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia. Informujemy, że kard. Grzegorz Ryś nie prowadzi prywatnego profilu na Facebooku, a wspomniana strona nie jest przez niego autoryzowana ani administrowana. Prosimy o zgłaszanie tego profilu do Facebooka, aby zapobiec dezinformacji i ewentualnym nadużyciom" - ogłosiła w sobotę wieczorem Archidiecezja Łódzka w swoich mediach społecznościowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję