Reklama

Polska

Biblia Jubileuszowa - unikalne dzieło na 100-lecie istnienia Paulistów

Z okazji 100-lecia istnienia Towarzystwa Świętego Pawła ukazała się Biblia Jubileuszowa. To wyjątkowe dzieło przygotowane przez Edycję Świętego Pawła to połączenie współczesnego tłumaczenia Pisma Świętego z bogatą ornamentyką pochodzącej z 1414 roku Biblii gnieźnieńskiej. Biblia wydana w formacie 24 na 34 centymetry waży aż ok. 6 kg.

[ TEMATY ]

Biblia

Artur Stelmasiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas prezentacji Biblii Jubileuszowej w Sekretariacie Episkopatu Polski w Warszawie metropolita gnieźnieński abp Wojciech Polak wyraził pragnienie, by to szczególne wydanie znalazło swoje miejsce nie tylko w zbiorach bibliofilskich, ale by również przemówiło do współczesnego człowieka. „Bogactwem tego wydania jest przede wszystkim to, że oprócz tekstu mówi ono do nas bardzo pięknymi ilustracjami” - podkreślił Prymas Polski.

Przybliżając historię powstania Biblii Jubileuszowej ks. Tomasz Lubaś, dyrektor Edycji Świętego Pawła poinformował, że wydawnictwo chciało uczcić 100-lecie istnienia Towarzystwa Świętego Pawła „poważnym projektem apostolskim”. Zdecydowano zatem o połączeniu współczesnego tłumaczenia Pisma Świętego z języków oryginalnych z unikalnymi ilustracjami rękopisu Biblii sprzed kilku wieków. „Chcieliśmy, by na kartach tej Biblii spotkały się dwa oblicza piękna. By z jednej strony było to piękno, którego źródłem jest sztuka, a z drugiej strony Słowo Boże, które jest piękne samo w sobie” - stwierdził ks. Lubaś.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wydawnictwo zwróciło się zatem do Muzeum Archidiecezjalnego w Gnieźnie z prośbą o wskazanie ciekawego rękopisu Pisma Świętego, na postawie którego można by przygotować wydanie Biblii Jubileuszowej. Wybór padł na Biblię gnieźnieńska, pochodzącą z 1414 roku.

Rękopis ten, o czym mówił ks. dr Michał Sołomieniuk, dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego w Gnieźnie, ma 506 pergaminowych kart. Jego wymiary to 37 cm na 27 cm. Dzieło to zdobione jest misteryjnymi iluminacjami figuralnymi w inicjałach oraz ornamentami roślinnymi na marginesach. Powstanie Biblii gnieźnieńskiej przypisuje się czeskiej szkole iluminacji, a konkretnie pracowni Laurina z Klatowy. Rękopis katedrze gnieźnieńskiej podarował kanclerz kapituły gnieźnieńskiej i proboszcz poznański ks. kanonik Wyszota z Górki, który zmarł w 1451 roku.

Prace nad Biblią Jubileuszową rozpoczęły się od trzydniowej sesji fotograficznej w Gnieźnie. Koniecznym było wykonanie zdjęć o wysokiej rozdzielczości, aby można było elementy ornamentów powiększać do odpowiedniego formatu. W wydaniu znalazły się 74 inicjały figuralne. Dział graficzny Edycji Świętego Pawła oczyścił materiał fotograficzny i uzupełnił te fragmenty, które ze względu na wiek dzieła, utraciły np. oryginalną kolorystykę. Prace te trwały dwa lata. Efektem jest wspaniałe dzieło w formacie 24 na 34 centymetry i wadze ok. 6 kg.

Reklama

Edycja Świętego Pawła przygotowała trzy wersje Biblii Jubileuszowej. W wydaniu standardowym oprawę stanowi skóra ekologiczna. W wydaniu ekskluzywnym Biblię oprawiono w skórę naturalną. Przygotowano także wydanie numerowane w limitowanej edycji 200 egzemplarzy. Egzemplarz z numerem 1 zostanie przekazany na Jasną Górę, jako wyraz wdzięczności Matce Bożej za opiekę nad Edycją Świętego Pawła.

Dyrektor wydawnictwa ks. Lubaś podkreślił, że Biblia Jubileuszowa ma być wydaniem użytkowym, z którego na przykład w czasie Wigilii Bożego Narodzenia, czy innej wyjątkowej okazji czytane będzie Pismo Święte. „Jest ona adresowana do wielu polskich rodzin, wspólnot parafialnych, zakonnych, do tych, którzy chcieliby w sposób uroczysty wyeksponować piękno Słowa Bożego, pamiętając o tym, że dla ludzi wierzących stała obecność Boga w życiu jest najważniejsza” - stwierdził ks. Lubaś.

Więcej o Biblii Jubileuszowej na stronie www.bibliajubileuszowa.pl.

2014-10-28 07:54

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Samuel

Samuel jest jedną z najbardziej znanych postaci, które pojawiają się na kartach Biblii. Doniosłość tej postaci podkreśla fakt, że mamy w Biblii Hebrajskiej dwie księgi noszące jego imię. Znaczenie tego imienia można interpretować dwojako: albo w powiązaniu z rzeczownikiem hebrajskim šem („imię”) oraz ’el („Bóg”) – wtedy imię Samuel oznaczałoby „Jego imię Bóg”, albo w powiązaniu z czasownikiem šama‘ („słuchać”). Ta druga interpretacja pojawia się w opisie narodzin Samuela (por. 1 Sm 1), w którym jego matka – Anna postrzega jego narodzenie jako owoc wysłuchanej przez Boga modlitwy (šemu’el – „Bóg wysłuchał”). Jako dziecko Samuel służył w Namiocie Spotkania razem z kapłanem Helim. Często określany jest on jako prorok bądź widzący (por. 1 Sm 3, 20; 1 Krn 9, 22; 2 Krn 35, 18), choć w rzeczywistości był ostatnim z sędziów – charyzmatycznych przywódców powoływanych przez Boga dla obrony przed wrogami (por. 1 Sm 7, 15-17). Po nim nastała w biblijnym Izraelu epoka królów. Samuel jest jedną z tych postaci w Biblii, których narodziny zostały szczegółowo opisane. Dysponujemy również opowiadaniem opisującym jego powołanie (por. 1 Sm 3). W ten sposób Samuel staje się postacią modelową, która ukazuje, jak należy odpowiedzieć na wezwanie ze strony Boga: „Mów, Panie, bo sługa Twój słucha” (1 Sm 3, 9). Podczas lektury Pierwszej Księgi Samuela zauważamy także, że Samuel wykonuje zadania, które potem będą charakterystyczne dla kapłanów: składa ofiarę całopalną (por. 1 Sm 7, 9; 10, 8), buduje ołtarz (por. 1 Sm 7, 17), uczestniczy w namaszczeniu królów (1 Sm 10, 1; 16, 12). Później staje się on także niejako sumieniem królów, pouczając ich w imieniu Boga, oceniając ich postępowanie, a nawet zapowiadając Boży wyrok (por. 1 Sm 13, 5-14; 15, 20-23). Relacja o jego śmierci, w przeciwieństwie do opowiadania o narodzinach, jest bardzo krótka (por. 1 Sm 25, 1). Najlepiej chyba misję Samuela charakteryzują słowa z 1 Sm 3, 19: „Pan był z nim. Nie pozwolił upaść żadnemu jego słowu na ziemię”. Kardynał Carlo Maria Martini, w swoich rozważaniach nad postacią Samuela, zauważa, że koniecznym uzupełnieniem zdania: „Pan był z nim”, powinno być inne zdanie: „on był z Panem”. W ten sposób wyraża się przymierze, które Bóg zawiera z człowiekiem, bo wspomniane dwa zdania: „Pan był z nim” i „on był z Panem”, stanowią zaaplikowanie w odniesieniu do jednostki formuły przymierza wiążącej Boga z ludem Izraela: „Ja będę waszym Bogiem, a wy będziecie moim ludem” (por. Ez 37, 27).

CZYTAJ DALEJ

Czy przylgnąłem sercem do Jezusa dość mocno?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 6, 44-51.

Czwartek, 18 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję