Po raz trzeci w Szkole Podstawowej w Wągrodnie 29 października odbyła się Plejada Świętych, zorganizowana przez Eucharystyczny Ruch Młodych pod patronatem proboszcza parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Rosochatej ks. Józefa Juźkowa.
Temat tegorocznego spotkania „Chrzest startem do nieba” nawiązywał do hasła zbliżającego się nowego roku liturgicznego „Chrzest początkiem nowego życia”. Celem wydarzenia było uzmysłowienie uczniom, że sakrament inicjacji, który jest bramą do królestwa Bożego, wzywa nas do świętości. Na jego mocy jesteśmy przywróceni niebu. W drodze do zbawienia prowadzą nas ci, którzy już oglądają Boże oblicze. Plejada Świętych przez poznawanie nowych mieszkańców nieba, jest dla nas drogowskazem.
Przygotowania do tego wydarzenia rozpoczęły się już z początkiem września przez ogłoszenie konkursu na wykonanie figury wybranej postaci świętego (ok. 1,30 m wysokości). Figury ozdobiły świetlicę wiejską w Wągrodnie, gdzie po indywidualnej prezentacji świętych, za których tradycyjnie przebrali się m.in. uczniowie, wszyscy udali się na bal świętych. Wśród nowych postaci pojawili się święci: Filomena, Jan Sarkander, Cecylia, Izydor Oracz, Agata, Andrzej Apostoł, Marek Apostoł, Artur mnich, Kinga, Zofia, bł. Izabella oraz młodziutki sługa Boży Faustino Pérez.
Reklama
1 listopada w uroczystość Wszystkich Świętych figury stanęły w kościele filialnym w Wągrodnie, a na czas Bożego Narodzenia znajdą swoje miejsce w szopce. Konkurs zostanie rozstrzygnięty podczas szkolnej wigilii.
Kontynuacją uroczystości był 4. Dzień Wspólnot Eucharystycznego Ruchu Młodych Diecezji Legnickiej, który odbył się 21 listopada w Chojnowie pod kierunkiem moderatora diecezjalnego ERM ks. Jarosława Góreckiego. Tematyka spotkania nawiązywała do hasła nowego roku liturgicznego. Podczas Mszy św. miało miejsce uroczyste odnowienie przyrzeczeń chrztu, a następnie w Domu Schrama odbył się wielki bal ochrzczonych.
W czasie pierwszej części spotkania dzieci przygotowały sobie szaty chrzcielne, w których przeszły do kościoła na Eucharystię, a potem wzięły w nich udział w balu. Eremici otrzymali świece, które samodzielnie ozdobili białą wstążką i zieloną gałązką. Przy pomocy gromnicy odpalonej od Paschału animatorzy przekazali dzieciom płomień. Dziewczynki miały na głowach wianki z białych kwiatków. Każdy uczestnik spotkania otrzymał pamiątkę odnowienia przyrzeczeń chrztu we wspólnocie Eucharystycznego Ruchu Młodych.
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania
Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej
duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy
wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".
Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia
hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś
nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione
Domini - Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały
Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego
Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć
w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania
antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
O Bożej obecności pośród swojego ludu mówił dziś Ojciec Święty w rozważaniu przed modlitwą „Anioł Pański”. Franciszek odniósł się do czytanego w święto Ofiarowania Pańskiego fragmentu Ewangelii (Łk 2, 22-40) mówiącego o przyniesieniu przez Józefa i Maryję Dzieciątka Jezus do świątyni jerozolimskiej.
Papież zauważył, iż „Bóg naprawdę jest obecny pośród swojego ludu: nie dlatego, że mieszka w czterech ścianach, ale dlatego, że żyje jak człowiek pośród ludzi”. Następnie komentując słowa starca Symeona wskazał, iż Jezus jest zbawieniem; Jezus jest światłem; Jezus jest znakiem sprzeciwu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.