Reklama

Studia Soborowe

Prezentacja i promocja „Studiów Soborowych” pod redakcją Michała Białkowskiego odbędzie się 14 października 2015 r. o godz. 17 w Centrum Dialogu im. Jana Pawła II w Toruniu, plac bł. ks. Stefana W. Frelichowskiego 1. Wstęp wolny. Organizatorzy serdecznie zapraszają!

W połowie października br. na rynku wydawniczym ukaże się kolejny – trzeci już – tom pionierskiej serii poświęconej Soborowi Watykańskiemu II: „Studia Soborowe”. Redaktor naukowy i wydawca publikacji – dr Michał Białkowski, historyk i politolog, pracownik naukowy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, proponuje czytelnikowi kontynuację zagadnień związanych z historią i recepcją Vaticanum II. Publikację otwiera przedmowa kard. Kazimierza Nycza, metropolity warszawskiego, który objął patronat nad wydaniem tej pracy. Inspiracją dla kontynuacji serii poświęconej 21. soborowi powszechnemu są zbliżające się rocznice: 50. rocznica powstania Listu biskupów polskich do biskupów niemieckich (18 listopada br.), 50. rocznica ogłoszenia Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (7 grudnia br.) oraz 50. rocznica zamknięcia Soboru Watykańskiego II (8 grudnia br.).

W niezwykle obszernym tomie (860 stron) znalazło się ponad 20 tekstów autorów polskich i zagranicznych. Ważną część książki zajmują artykuły prezentujące sylwetki kolejnych polskich hierarchów – najaktywniejszych uczestników soborowych obrad (arcybiskupa wrocławskiego Bolesława Kominka, biskupa chełmińskiego Kazimierza Józefa Kowalskiego, biskupa łódzkiego Michała Klepacza, biskupa gdańskiego Edmunda Nowickiego i biskupa opolskiego Franciszka Jopa). W kolejnej części poruszono kwestie recepcji Vaticanum II w wybranych krajach: we Włoszech, Francji, na Białorusi, w Austrii, Czechosłowacji, Libanie, Japonii, regionie Środkowego Sudanu oraz w Ameryce Łacińskiej. Przesłaniem, które powraca wielokrotnie na kartach książki, jest dialog. Otwarcie na drugiego człowieka – jak zgodnie twierdzą autorzy – może jednak nastąpić tylko przy zachowaniu wewnętrznej wolności oraz poszanowaniu tożsamości. Autorzy podejmują analizę tego zjawiska w wymiarze dialogu zarówno międzyreligijnego (w szczególności z islamem), jak i wewnątrz rodziny Kościołów chrześcijańskich (ekumenizm). Interesującym elementem książki jest wkładka zdjęciowa zawierająca niepublikowane dotąd fotografie, pochodzące z polskich i zagranicznych archiwów kościelnych.

Na koniec warto podkreślić międzynarodowy charakter publikacji. Wśród autorów są m.in.: prof. Philippe Chenaux (Uniwersytet Laterański w Rzymie), archimandryta dr Jan Sergiusz Gajek MIC (zwierzchnik białoruskiego Kościoła greckokatolickiego), o. prof. Gaby Hachem CSP (Uniwersytet Ducha Świętego w Kaslik i Uniwersytet świętego Józefa w Bejrucie w Libanie), o. Paweł Janociński OP (nieprzerwanie od 1977 r. misjonarz w Japonii), o. dr Kasper Kaproń OFM (Uniwersytet Katolicki „św. Pawła” w Cochabambie w Boliwii). Nie zabrakło jednak polskich naukowców, m.in. prof. Jacka Bartyzela, prof. Eugeniusza Sakowicza i ks. dr. hab. Roberta Skrzypczaka. W kontekście trwającego XIV Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów w Rzymie należy wyrazić nadzieję, że książka podejmująca niezwykle aktualne tematy dla współczesnego Kościoła spotka się ze sporym zainteresowaniem zarówno osób duchownych, jak i wiernych świeckich.

2015-10-07 08:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hebrajski komentarz do niedzielnej Ewangelii

2022-12-04 08:46

[ TEMATY ]

KUL

rozważanie

Centrum Heschela KUL

„Nawrócić się” – ma dwa różne znaczenia w Biblii. Hebrajskie „Szuw” oznacza zawrócić ze złej drogi i zwrócić się ku Bogu. Zaś greckie „metanoeite” tłumaczy się dosłownie „zmieńcie myślenie” – pisze w komentarzu na II Niedzielę Adwentu biblista ks. dr Paweł Rytel-Andrianik, wicedyrektor Centrum Heschela KUL.

Kiedy mówimy słowo „nawrócenie”, to w danym języku ma ono zdefiniowane znaczenie. W Biblii jest większe bogactwo znaczenia tego słowa, ponieważ zawiera ono w sobie zarówno znaczenie z języka hebrajskiego jak i greckiego.

CZYTAJ DALEJ

4 grudnia: XXIII Dzień Modlitwy i Pomocy Materialnej Kościołowi na Wschodzie

2022-12-04 08:58

[ TEMATY ]

Pomoc Kościołowi na Wschodzie

Adobe.Stock

Średniowieczna wizja nowego Jeruzalem (miniatura z Apokalipsy bamberskiej)

Średniowieczna wizja nowego Jeruzalem (miniatura z Apokalipsy bamberskiej)

Druga niedziela Adwentu w Kościele katolickim w Polsce jest tradycyjnie od 2000 roku Dniem Modlitwy i Pomocy Materialnej Kościołowi na Wschodzie. Chodzi o duchowe i rzeczowe wspieranie naszych sióstr i braci w wierze na terenie dawnego ZSRR, przede wszystkim tuż za naszą wschodnią granica, a więc na Białorusi i Ukrainie, gdzie żyją największe skupiska katolików, w większości zresztą pochodzenia polskiego. Poza tym dotyczy to także Rosji, Kaukazu i Azji Środkowej. Całość działań w tym zakresie koordynuje powołany 30 grudnia 1989 przez kard. Józefa Glempa Zespół Pomocy Kościołowi na Wschodzie (początkowo jako Zespół Pomocy Kościelnej dla Katolików w Związku Radzieckim; zmiana nastąpiła po rozpadzie ZSRR w 1991).

Jak co roku przez cały ten dzień w świątyniach katolickich w całym kraju sprawowane są Msze św. w intencji naszych współwyznawców i rodaków za wschodnią granicą z kazaniami na ten temat, a pieniądze, zebrane w tym czasie na tacę i do specjalnie wystawionych puszek przeznacza się na materialne wsparcie tamtejszego Kościoła. Obejmuje ona pomoc przy odbudowie i remontach istniejących już, ale na ogół bardzo zniszczonych świątyń i przy budowie nowych, zakup i wysyłanie sprzętu liturgicznego (kielichy, monstrancje, pateny itp.), Mszałów i innych ksiąg świętych, szat liturgicznych, a także literatury religijnej. Należy pamiętać, że po całych dziesięcioleciach prowadzonej przez komunistów bezwzględnej walki z wszelkimi przejawami życia religijnego, a także – w wypadku zachodnich regionów ówczesnego ZSRR – z polskością, duchowe potrzeby tamtejszych wiernych są i długo jeszcze będą ogromne.

CZYTAJ DALEJ

Bp E. Kawa: Ukraina najbardziej potrzebuje generatorów prądu i żywności długoterminowej

2022-12-04 12:54

[ TEMATY ]

wywiad

Pomoc Kościołowi na Wschodzie

Bp Edward Kawa

Lelek 2v, CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

„Dzisiaj Polska jest naprawdę ambasadorem Ukrainy. Gdyby nie postawa Polski, to Ukraina dzisiaj byłaby w dużo gorszym położeniu na arenie europejskiej i światowej” – uważa biskup pomocniczy archidiecezji lwowskiej Edward Kawa. Główny koordynator działań humanitarnych Kościoła rzymskokatolickiego na Ukrainie zwraca uwagę, że „aktualnie sytuacja jest bardzo niestabilna. - Po atakach na infrastrukturę mamy duże problemy z prądem elektrycznym. Jest dopiero początek zimy i nie wiemy co będzie dalej. Wiele rzeczy się komplikuje, ale próbujemy temu zaradzić. Obecnie Ukraina najbardziej potrzebuje generatorów prądu, żywności długoterminowej, generalnie tego, co jest łatwe i szybkie w przyrządzeniu, nie potrzebujące długiego gotowania - wyjaśnia.

Marcin Przeciszewski, Krzysztof Tomasik (KAI): Mija prawie dziesięć miesięcy wojny Rosji z Ukrainą. Jak dajecie sobie radę?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję