Reklama

Jasna Góra

„Wierność Bogu, Krzyżowi, Ewangelii, Kościołowi i jego Pasterzom”

27 września br. w Sali Rycerskiej na Jasnej Górze odbyła się pierwsza debata z cyklu Raport Jasnogórski 2016. To najnowsza inicjatywa Zakonu Paulinów. To także powrót do kilkusetletniej tradycji dysput teologicznych. Tym razem jasnogórskie dysputy przez dziewięć miesięcy mają nas przygotowywać do 1050. rocznicy chrztu Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy panel dyskusyjny nosił tytuł: „Wierność Bogu, Krzyżowi, Ewangelii, Kościołowi i jego Pasterzom”. Wzięli w nim udział: abp Marek Jędraszewski – metropolita łódzki, zastępca przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, Anna Rastawicka – członkini Instytutu Prymasa Wyszyńskiego, Joanna Banasiuk – doktor nauk prawnych reprezentująca Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris i Marek Jurek – poseł do Parlamentu Europejskiego. Dysputę poprowadził Jan Pospieszalski, publicysta i dziennikarz.

„Dziewięcioletnia nowenna przed rokiem 1966 przygotowywała Kościół i Naród do odnowy moralnej i życia chrześcijańskiego. Dziewięciomiesięczna modlitwa i dysputa jasnogórska ma nas przygotować do przeżycia 1050. rocznicy chrztu Polski przez refleksję nad treściami Jasnogórskich Ślubów Narodu. Chcemy także opowiedzieć te treści nowym językiem. Zastanawiać się będziemy nad ich aktualnością w życiu Polaków i w Kościele XXI wieku. W ten sposób – mamy nadzieję – powstanie Raport Jasnogórski 2016” – czytamy w specjalnym oświadczeniu o. Mariana Waligóry, przeora Jasnej Góry.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inspiracją dla tej inicjatywy są słowa św. Jana Pawła II wypowiedziane 26 sierpnia 1990 r. w Castel Gandolfo: „Ludzie współcześni są szczególnie wrażliwi na godność osoby, na jej prawa. Ślubowanie jasnogórskie mieści w sobie także, rzec można, polską kartę praw człowieka”.



Modlitwa

Debatę rozpoczęto Mszą św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej, której przewodniczył abp Wacław Depo – metropolita częstochowski. Na początku o. Mariusz Tabulski, definitor generalny Zakonu Paulinów, powitał zebranych, mówiąc m.in., że debaty jasnogórskie są „wyznacznikiem na dziś i przyszłe pokolenia”. Abp Depo w wygłoszonym słowie Bożym mówił m.in. o tym, że „człowiek uwierzytelnia siebie przez swą wolność”, a „religia chrześcijańska jest w Chrystusie drogą przekraczania siebie”. Odwołując się do św. Pawła, powiedział: – Prawdziwym chrześcijaninem jest ten, kto jest nim wewnątrz. Mają go określać wiara i więź z Chrystusem. Ma zgodzić się na nieustanny proces stawania się nim dzięki łasce i przynależności do Chrystusa. Abp Depo przywołał też postać św. Teresy Benedykty od Krzyża, która mówiła, że „łaska Boża chce, by była wzięta w posiadanie osobiście”. Nawiązując do rozpoczynających się debat, wymienił z imienia dwóch wielkich Polaków: sługę Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego i św. Jana Pawła II i powiedział: – Debaty mają nas otworzyć na aktualność Jasnogórskich Ślubów Narodu, by iść odpowiedzialnie ku przyszłości. To również teraźniejszość. Przyszłość wymaga naszej kościelnej, narodowej i osobistej odpowiedzi.

Reklama

POSŁUCHAJ HOMILII ABP. WACŁAWA DEPO


Metropolita Częstochowski powołał się na Zygmunta Krasińskiego i jego utwór „Polska wobec burzy 1848”, którego słowa o „lęku o człowieczeństwo” i złu godzącym w rodzinę i własność, a także w „harmonię czasu” są dziś aktualne. – To jest tu i teraz – mówił abp Depo. Na koniec, odnosząc się do słów św. Jana Pawła II, zaapelował, by polska ziemia zjednoczyła się przy Eucharystii, co prowadzi do odzyskiwania ludzkiej godności.

Dysputa

Po Mszy św. w wypełnionej po brzegi Sali Rycerskiej odbyła się właściwa dysputa, skoncentrowana na pierwszym akapicie Jasnogórskich Ślubów Narodu – napisanych przez uwięzionego prymasa Wyszyńskiego 16 maja 1956 r. w Komańczy – które złożył Episkopat Polski razem z milionową rzeszą wiernych na Jasnej Górze 26 sierpnia 1956 r. Tekst odczytał aktor Jerzy Król. O. Arnold Chrapkowski, generał Zakonu Paulinów, powitał zebranych, na czele z abp. Wacławem Depo oraz o. Jerzym Tomzińskim, byłym generałem Zakonu Paulinów, doskonale pamiętającym wydarzenia sprzed prawie 60 lat, którego wypowiedź zaprezentowano z nagrania TV „Niedziela”. O. Tomziński stwierdził, że w Jasnogórskich Ślubach Narodu jest program do zrealizowania. Program duszpasterski – przygotowanie do rocznicy 1000-lecia chrztu Polski. Wracamy teraz do tego, co było, i pytamy o naszą wierność Panu Bogu.

Reklama

ZOBACZ ZDJĘCIA

Anna Rastawicka w swoich wypowiedziach wspominała m.in., że Jasnogórskie Śluby Narodu były „uchwyceniem się liny ratunkowej, przewijającej się przez dzieje Polski”. Tą liną jest opieka Matki Bożej nad naszym narodem.

Abp Marek Jędraszewski wskazał m.in. na kontekst powstania Jasnogórskich Ślubów Narodu. – W tamtych czasach wszystkich trzeba było sprowadzić do tzw. masy. A przecież siła narodu tkwi w godności osobistej każdego jego członka. Ta godność nadana jest przez Boga, który jest Panem ludzkości. Kiedy nie ma elity narodu, łatwo go zniszczyć – mówił Metropolita Łódzki. Nawiązał także do Narodowego Dnia Pamięci o Żołnierzach Wyklętych, zwrócił uwagę, że „proces miażdżenia polskiego narodu się nie udaje”. Przywołał też pamięć Poznańskiego Czerwca 1956 r. – Wtedy czas stalinowski pękł, bo ludzie nie stracili swojego odniesienia do Pana Boga. Podczas Ślubów naród polski policzył się, chwycił oddech, tu, na Jasnej Górze – stwierdził abp Jędraszewski. Mówił również o wierności, także tej kapłańskiej, oraz o niesieniu przez duchownych bezinteresownej pomocy, szczególnie najbiedniejszym.

Joanna Banasiuk przypomniała m.in. o „potrzebie afirmacji wartości konstytucyjnych”. Piętnowała forsowanie w polskim parlamencie „rozwiązań wymierzonych w godność człowieka”, stwierdziła, że traktując człowieka tylko jako materię, „odziera się go z niezbywalnej godności”. – To próba dezintegracji człowieka – przekonywała zebranych. Jako przykład takiej dezintegracji podała tzw. konwencję antyprzemocową, która pozornie radzi sobie z przemocą wobec kobiet, a w rzeczywistości forsuje podejście ideologiczne do przemocy wobec nich. Mało tego – nawiązuje do ideologii marksistowskiej, według której „zniwelujemy przemoc, kiedy zatrzemy różnice płci”. Joanna Banasiuk wskazała także na zgubne skutki ewentualnego wejścia w życie ustawy o tzw. uzgodnieniu płci. Zachęcała do „monitorowania przypadków dyskryminowania chrześcijan”.

Reklama

Marek Jurek powiedział m.in., że „płeć jest pierwszą daną określającą naszą tożsamość”. – Zanim cokolwiek otrzymamy, mamy płeć. To pierwsza nasza dana osobowa. Płeć określa naszą tożsamość – stwierdził. Wskazał także na kilka etapów tzw. wielkiej rewolucji europejskiej, wymierzonej przeciwko życiu, a więc było o zabijaniu nienarodzonych, a także o pomieszaniu pojęć, kiedy mamy do czynienia z prawami tzw. rodzin LGBT. – Przecież tych środowisk nie można nazwać rodziną – podsumował.

Debatę zakończył Apel Jasnogórski, któremu przewodniczył abp Marek Jędraszewski.

Kolejne dysputy

Kolejne debaty w tym roku odbędą się: 24 października, 22 listopada i 20 grudnia, zaś w roku 2016 – 24 stycznia, 21 lutego, 20 marca, 17 kwietnia i 1 maja (więcej na: www.raport.jasnagora.pl). Będą na nie zapraszani znani i cenieni prelegenci – ludzie Kościoła katolickiego związani ze światem nauki i kultury. Spotykać się będą, oczywiście, na Jasnej Górze, w obecności widowni i zaproszonych gości, jak to było właśnie 27 września. Każda rozmowa będzie nagrywana, by potem można było ją udostępnić szerszemu gronu zainteresowanych, m.in. za pośrednictwem Internetu oraz stacji radiowych i telewizyjnych. Intencją ojców paulinów jest, by te dysputy stały się inspiracją do zastanowienia się i głębszej refleksji, szczególnie nad sprawami naszej ojczyzny.

Patronat honorowy nad tym wyjątkowym wydarzeniem objęli: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, Konferencja Episkopatu Polski, abp Wacław Depo – metropolita częstochowski, o. Arnold Chrapkowski – generał Zakonu Paulinów oraz Instytut Prymasa Wyszyńskiego. Tygodnik Katolicki „Niedziela” jest jego głównym patronem medialnym oraz jednym ze współorganizatorów.

2015-09-30 08:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W coniedzielnej Mszy św. uczestniczy 29,5% katolików - najnowsze dane ISKK

[ TEMATY ]

raport

Maciej Orman/Niedziela

W 2022 r. w coniedzielnej Mszy św. uczestniczyło w Polsce 29,5% zobowiązanych do tego katolików, zaś przystępujących do Komunii św. było 13,9%. Jest też 10,3 tys. parafii, 23,7 tys. księży i prawie 16 tys. sióstr zakonnych, a na lekcje religii uczęszcza średnio 80% uczniów - wynika z najnowszych danych zaprezentowanych we wtorek przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC.

Rocznik Statystyczny Kościoła katolickiego w Polsce „Annuarium Statisticum Ecclesia in Polonia" jest publikowany przez ISKK co roku. Zawierają istotne informacje statystyczne dotyczące parafii, duchowieństwa i osób konsekrowanych, życia sakramentalnego, poradni rodzinnych, bibliotek parafialnych i edukacji religijnej.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek: cnoty teologalne pozwalają nam działać jako dzieci Boże

2024-04-24 10:07

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

O znaczeniu cnót teologalnych: wiary, nadziei i miłości w życiu moralnym chrześcijanina mówił dziś Ojciec Święty podczas audiencji ogólnej. Zaznaczył, że pozwalają nam one działać jako dzieci Boże.

Na wstępie papież przypomniał, że każdy człowiek jest zdolny do poszukiwania dobra, jednakże chrześcijanin otrzymuje szczególną pomoc Ducha Świętego, jaką są wspomniane cnoty teologalne. Cytując Katechizm Kościoła Katolickiego Franciszek podkreślił, że „są one wszczepione przez Boga w dusze wiernych, by uzdolnić ich do działania jako dzieci Boże i do zasługiwania na życie wieczne” (n. 1813).Dodał, iż wielkim darem cnót teologalnych jest egzystencja przeżywana w Duchu Świętym. Są one wielkim antidotum na samowystarczalność i zarozumiałość, czy pokusę wywyższania samych siebie, obracania się wokół swego „ja”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję