Reklama

Głos z Torunia

Gdzie niebo spotyka się z ziemią

Z dala od miast i głównych dróg, pośród pól i lasów w Gubinach stoi od blisko 700 lat mały, kamienny kościół. Już niezagubiony i niezapomniany, a to za sprawą proboszcza parafii pw. św. Bartłomieja w Szembruku ks. kan. Kazimierza Flisikowskiego, wielu instytucji, parafian i ofiarodawców, którzy przywrócili do świetności perełkę lokalnej architektury sakralnej

Niedziela toruńska 39/2015, str. 3

[ TEMATY ]

krzyż

Aleksandra Wojdyło

Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Gubinach

Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Gubinach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W przeddzień święta Podwyższenia Krzyża Świętego 13 września odbyła się uroczystość konsekracji odrestaurowanego kościoła w Gubinach, której przewodniczył bp Andrzej Suski. Przed liturgią głos zabrali parafianie. – Dzięki Twojej, Księże Biskupie, posłudze ten dom Boży stanie się miejscem, w którym niebo spotyka się z ziemią – mówili. Przypomnieli historię kościoła, zaznaczając ogromne zaangażowanie proboszcza w dzieło renowacji obu kościołów w parafii.

Kościół jest otwarty

W homilii Biskup Andrzej mówił o istocie świątyń chrześcijańskich, które mają początek w Wieczerniku i są po to, aby gromadzić na modlitwie i we wspólnocie oraz na sprawowaniu Eucharystii. – Świątynia jednoczy, nie kłóci i tego potrzebuje dzisiejszy świat. Nie liczy się pochodzenie czy kolor skóry. W Kościele Bóg nas wysłuchuje, przygarnia i umacnia. Najpiękniejsze jest to, że Kościół jest otwarty dla wszystkich ludzi i dla każdego jest miejsce, on wszystkich brata i jednoczy. I to jednoczenie jest jednym z darów każdej chrześcijańskiej świątyni – podkreślał. Ksiądz Biskup zachęcał do gorliwej i szczerej modlitwy, zawierzaniu swoich spraw Bogu. – Mamy odrywać się od ziemi, aby dosięgnąć Boga, On jest pośrodku naszego życia – mówił. Zwrócił uwagę na ołtarz, który jest centralnym elementem każdej Eucharystii. To na nim odbywa się bezkrwawa ofiara, która jest przedłużeniem obecności Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ksiądz Biskup podziękował wszystkim, którzy wspierali proboszcza we wszystkich pracach i staraniach oraz docenił ogromną pracę ks. kan. Flisikowskiego w odrestaurowywaniu obu świątyń parafialnych. Życzył, aby świątynia była miejscem doświadczania Bożego miłosierdzia, otrzymywania wielu łask i duchowego rozwoju dla każdego, kto będzie do niej przychodził.

Konsekracja

Reklama

Po homilii nastąpił najważniejszy obrzęd, czyli odmówienie modlitwy konsekracyjnej oraz poświęcenie ołtarza i ścian kościoła. Od chwili namaszczenia przez Księdza Biskupa krzyżmem świętym ołtarz staje się miejscem przeznaczonym wyłącznie do składnia bezkrwawych ofiar Bogu przyjemnych. Biskup Andrzej wraz z Księdzem Proboszczem namaścił ściany w wyznaczonych miejscach, zwanych zacheuszkami. Po tym nastąpiło okadzenie ołtarza i ścian świątyni, symbolizujące modlitwy wznoszone do Boga. Ostatnim elementem było wniesienie do świątyni świec, umieszczenie ich na ołtarzu i przy zacheuszkach oraz przyozdobienie świątyni kwiatami.

Bogu niech będą dzięki

Na zakończenie liturgii ks. kan. Flisikowski podziękował instytucjom i osobom zaangażowanym w dzieło renowacji kościoła: Wojewódzkiemu Urzędowi Ochrony Zabytków w Toruniu, diecezjalnemu konserwatorowi zabytków w Toruniu, Urzędowi Marszałkowskiemu w Toruniu, Starostwu Powiatowemu w Grudziądzu, Urzędowi Gminy w Rogóźnie i wójtowi Henrykowi Szpringielowi, radom sołeckim i sołtysom z Szembruczka, Szembruka, Bud i Gubin, radzie parafialnej, inspektorowi nadzoru Dariuszowi Morczyńskiemu, kierownikowi budowy Wiesławowi Jeschke, wszystkim wykonawcom prac remontowych oraz ofiarodawcom. Zwracając się do parafian, podziękował za ich ogromne zaangażowanie i poświęcenie swojego czasu Kościołowi, parafii i samemu Bogu. – Niech dobry Bóg obdarza dobrym zdrowiem i wynagrodzi wszystkim, którzy ochoczym sercem włączyli się w dzieło renowacji kościoła, błogosławieństwem w życiu doczesnym, a kiedyś życiem wiecznym – dodał Ksiądz Proboszcz. Mszę św. uświetnił chór „Echo” pod dyrekcją Jerzego Cieślaka oraz orkiestra OSP w Szembruczku.

Msze św. w kościele w Gubinach sprawowane są w niedziele o godz. 9.30, a w pozostałe święta o godz. 16.30

2015-09-24 12:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krzyżowanie u Rzymian

Jako symbol Męki Chrystusa krzyż ma dla nas szczególną wymowę i znaczenie. Należy jednak sobie zdać sprawę z faktu, że w starożytnym świecie przybijanie skazańców do krzyża uchodziło za najbardziej okrutną i szczególnie hańbiącą karę śmierci

Krzyżowanie zaczęto prawdopodobnie praktykować w Persji. Następnie zwyczaj ten został przejęty przez Kartagińczyków i Rzymian. Dariusz I (ok. 550-485 r. przed Chr.), władca Persji, polecił ukrzyżować w Babilonie 3 tys. swoich politycznych oponentów. W Palestynie do tego rodzaju egzekucji dochodziło już przed zajęciem jej przez Rzymian. Około 90 r. przed Chr. na rozkaz Aleksandra Janneusza, żydowskiego króla i arcykapłana, jednego dnia ukrzyżowano 800 zbuntowanych przeciwko niemu faryzeuszy. Śmierć przez ukrzyżowanie wiąże się jednak najściślej z okresem rządów rzymskich. Taka kara była stosowana zwłaszcza wobec niewolników. Jej szczególne okrucieństwo miało odstraszać, dlatego też w przypadku zdrady Cesarstwa wymierzano ją nawet obywatelom rzymskim. Po tę formę kary sięgano w przypadkach buntu wobec Rzymu lub wzniecania politycznych rozruchów w prowincjach Imperium Rzymskiego. Z dzieła żydowskiego historyka Józefa Flawiusza „Wojna żydowska” dowiadujemy się, że w czasach, kiedy rzymskim prokuratorem Judei był Florus (64-66 r.): „Żołnierze dopuszczali się rabunków na wszelki sposób, a wielu spokojnych obywateli pojmali i przyprowadzili do Florusa. Ten kazał ich najpierw biczować, a potem ukrzyżować. Ogólna liczba ofiar owego dnia wynosiła łącznie z kobietami i dziećmi – nie szczędzono bowiem nawet nieletnich – około sześćset trzydzieści. Tragedię spotęgował jeszcze inny rodzaj okrucieństwa Rzymian. Florus bowiem poważył się na czyn, którego nikt przedtem nie popełnił – kazał przed swoim trybunałem biczować mężów rycerskiego stanu i przybić ich do krzyża”. Flawiusz podaje również, że podczas oblężenia Jerozolimy (70 r.) przez Tytusa: „Tedy chłostano ich i poddawano przed śmiercią różnym torturom, a w końcu rozpinano na krzyżu. […] Zionąc złością i nienawiścią, żołnierze nawet dla zabawy przybijali pochwyconych do krzyża w różnych położeniach, a było ich tak wielu, że miejsca brakowało na krzyże, a krzyżów dla rozpinania ciał”.

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Mokrsko. Maryja przywitana wierszem

2024-04-25 15:27

[ TEMATY ]

peregrynacja

parafia św. Stanisława BM

Mokrsko

Maciej Orman/Niedziela

Kolejnym etapem peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej była parafia św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Mokrsku.

W imieniu wspólnoty Maryję w kopii jasnogórskiego wizerunku powitał proboszcz ks. Zbigniew Bigaj. Duszpasterz jest poetą, wydał cztery tomiki ze swoimi utworami: „Po życia drogach”; „Aniele, przy mnie stój”; „Po drogach wspomnień” i „Mojej Mamie”. Do Matki Bożej zwrócił się słowami wiersza pt. „Mama”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję