Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Katechetyczne zamyślenia na nowy rok pracy

Niedziela szczecińsko-kamieńska 37/2015, str. 2

[ TEMATY ]

katecheza

Ks. Robert Gołębiowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Posługa katechetyczna jest fundamentalną misją Kościoła. Niesie ze sobą głoszenie kerygmatu Dobrej Nowiny, doprowadza przez katechumenat do łaski sakramentów świętych, kształtuje serca i sumienia szczególnie młodego pokolenia. Odgrywa więc niebagatelną rolę w przyjęciu prawd wiary, życia sakramentalnego oraz wypełniania norm moralnych. Ważną pozycję w tym dziele zajmują katecheci zarówno kapłani, jak i siostry zakonne oraz świeccy, którzy poprzez studia przygotowali się do tego zadania i otrzymali mandat – misję kanoniczną od swego biskupa. Potrzebna jest w tej pracy permanentna formacja poprzez stałe dokształcanie, rekolekcje, dni skupienia, sympozja, spotkania i wymianę doświadczeń. Jednym z tych wyznaczników są coroczne Szczecińskie Dni Katechetyczne, które w tym roku odbyły się 28 i 29 sierpnia w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym w Szczecinie.

Reklama

Od wielu już lat przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego i katechetycznego wszyscy zaangażowani w posługę katechetyczną spotykają się, aby wsłuchać się w aktualny nurt życia Kościoła. Poruszane tematy wychodzą naprzeciw realizowanego programu duszpasterskiego oraz zadaniom, które stoją przed Kościołem powszechnym, w tym przede wszystkim polskim. Tegoroczne spotkanie związane było z kilkoma wymiarami rocznic oraz zbliżającym się Rokiem Miłosierdzia. Przypadające rocznice to 1050. rocznica chrztu Polski, 25. rocznica powrotu katechezy do szkoły oraz Rok Miłosierdzia i Światowe Dni Młodzieży w Krakowie. Wprowadzenia w problematykę spotkania, którego hasło brzmiało: „Idź i ty czyń podobnie – przez chrzest do apostolstwa miłosierdzia” dokonał dyrektor Wydziału Wychowania Katolickiego ks. dr Paweł Płaczek. Przypomniał o najważniejszych wydarzeniach roku katechetycznego oraz wskazał na główne cele, jakie mają być realizowane podczas zajęć szkolnych na lekcjach religii. Ogólnie streszczają się one do czterech fundamentów: ewangelizacyjnego, inicjacyjnego, formacyjnego i społecznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwszym z prelegentów był ks. dr hab. prof. Uniwersytetu Szczecińskiego Grzegorz Wejman, który przybliżył zgromadzonym katechetom temat „Chrzest Polski a chrześcijaństwo na Pomorzu”. Ukazując początki wiary na naszej ziemi odnosił je do konkretnych wydarzeń historycznych, które kształtowały podmiotowość Polski, szczególnie akcentując różnorodność przemian religijnych na naszej zachodniopomorskiej ziemi. W tym kontekście historycznym wskazał także na ważne odniesienia do roli katechezy, która ma ukazać tożsamość naszego narodu nieustannie związanego z chrześcijaństwem. Młode pokolenie powinno doskonale znać chrześcijańskie korzenie tak, aby dorobek wieków był wyznacznikiem ich myślenia i postępowania.

Kolejnym mówcą był bp prof. Henryk Wejman, który skupił się na temacie „Miłosierny wymiar zadań duszpastersko-katechetycznych w świetle papieskiej bulli «Misericordiae vultus»”. Ksiądz Biskup szeroko naświetlił główne zadania Roku Miłosierdzia, które przedstawił papież Franciszek w swojej bulli. Zwrócił uwagę na trzy filary głoszenia prawdy o miłosierdziu: medytować, praktykować i obwieszczać. Podkreślił, że te trzy wymiary świadczą o kryterium wiarygodności naszej wiary, a szczególnie okazywania miłosierdzia wobec drugiego człowieka.

Słowo do katechetów skierował również abp Andrzej Dzięga, który przypomniał o rocznicach i niezwykłej wadze Roku Miłosierdzia. Zaakcentował ważność katechezy i jej wpływu na kształtowanie młodego pokolenia. Ostatnim z przemawiających był ks. dr Marcin Szczodry, który przedstawił temat „Duszpasterstwo młodzieży w przygotowaniu do ŚDM”. Przypomniał zebranym główne motywacje Światowych Dni Młodzieży, oczekiwania duchowe, a także zapoznał uczestników z aktualnym stanem przygotowań zarówno w wymiarze ogólnopolskim, jak i diecezjalnym.

2015-09-10 09:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Religia w szkole jednym ze standardów europejskich

[ TEMATY ]

katecheza

religia

Karol Porwich/Niedziela

Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. W związku z wysuniętym przez MEN postulatem ograniczenia lekcji religii w szkole i toczącą się dyskusją, przypominamy materiał obrazujący jak ta kwestia rozwiązywana jest w krajach UE, gdzie nauczanie religii w szkole jest obecne w 23 państwach.

Pojawiające się coraz częściej w polskiej debacie publicznej propozycje ograniczenia bądź usunięcia religii ze szkół pozostają w sprzeczności z tradycją dominującą w przestrzeni europejskiej. Dlatego przypominamy szczegółowe informacje o sposobie organizacji lekcji religii w publicznych systemach edukacji poszczególnych państw.
CZYTAJ DALEJ

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego robi wszystko, by zniszczyć Muzeum „Pamięć i Tożsamość”

2025-01-27 07:05

[ TEMATY ]

Muzeum „Pamięć i Tożsamość”

Radio Maryja

Próba zniszczenia Muzeum „Pamięć i Tożsamość” imienia świętego Jana Pawła II to także atak na Papieża Polaka. Dziś środowiska liberalno-lewicowo próbują wymazać jego ogromne dziedzictwo.

To człowiek, który wpłynął na światową kulturę – to nie tylko wielki teolog, filozof, pedagog, wychowawca, ale człowiek, który ukształtował dzieje Europy i świata nowożytnego – podkreślił prof. Paweł Skrzydlewski. W tym kontekście rektor Akademii Zamojskiej wskazał, że ogromne zdziwienie budzą ataki na Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II w Toruniu. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego chce doprowadzić do unieważnienia umowy o powstaniu placówki.
CZYTAJ DALEJ

Trudne wspomnienia

2025-01-27 09:07

[ TEMATY ]

Auschwitz

obóz koncentracyjny

wspomnienie

obóz

niemiecki obóz

Guy Percival z Pixabay

W kwietniu 1940 r. do obozu koncentracyjnegp w Oświęcimiu przybył pierwszy transport - 728 więźniów politycznych. Głównie byli to studenci, uczniowie, wojskowi. Do listopada 1943 r. KL Auschwitz rozrósł się do rozmiarów olbrzymiego kombinatu, w którego skład wchodziły: obóz macierzysty Auschwitz, obóz koncentracyjny i ośrodek zagłady w Brzezince oraz obozy filialne przy gospodarstwach rolno-hodowlanych i przy zakładach przemysłowych. Zamordowano tam kilka milionów ludzi. Mija właśnie 80 lat od wyzwolenia obozu. Oto wspomnienia osoby, która przeżyła.

Miałam straszną tremę przed tą rozmową. Wiedziałam, że będę słuchała opowieści o zdarzeniach, o których każdy wspominający chciałby zapomnieć. Dopingowała mnie świadomość, że coraz mniej żyje świadków tamtych zbrodni. Ciepłe, przytulne mieszkanie, mili gospodarze. Pani domu - wytworna, dojrzała kobieta o pogodnej twarzy, na której trudno byłoby odnaleźć ślady strasznych przeżyć. W miarę snucia opowieści jej oczy zmieniają się. Dostrzegam w nich bardzo smutne dziecko.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję