Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Wakacyjne wędrówki po diecezji

Czesław Dźwigaj – artysta wszechstronny

Znany najbardziej z twórczości rzeźbiarskiej Czesław Dźwigaj, napisał kiedyś, pośród wielu swoich wierszy: „Informuję, że/ poskromiony codziennością/ wynajduję w sobie nadsiły/ wypełniam swoją niszę/ zapominając o biologii/ Na forum życiowej bitwy/ jak sekundowy Syzyf/ zaciekle walczę by/ Ptaki śpiewały dalej/aktorzy nie byli widzami/ reflektory nie wyręczały słońca/ dorośli trwali dorosłością/ Nie chcę przyprawiać obłoków/ nie potrzebuję oceniać innych/ nie mam prawa wytyczać dróg/ Jednak zwyczajnym pacierzem/ wznoszę błagalne petycje/przypominając starą prawdę/ o potrzebie bycia człowiekiem”. Kryje się w tych słowach prawda o nim samym…

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tworząc godne uwagi dla jednych, a zarazem kontrowersyjne dla niektórych dzieła, pisząc utkane życiem słowa, składając barwne szkła w całość tętniącą swoim życiem, Czesław Dźwigaj chce przekazać to, co najważniejsze: prawdę o Bogu i człowieku.

Jego prace zna niemal cały świat. W diecezji sosnowieckiej zawdzięczamy mu całościową aranżację i wyposażenie wnętrza kościoła św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu, nowy wystrój prezbiterium kościoła św. Tomasza Apostoła w Sosnowcu-Pogoni oraz papieskie spiżowe drzwi, zrealizowane do kościoła św. Magdaleny w Gołaczewach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– To człowiek, który idealnie realizuje się w swej twórczości i przeżywa sztukę. On nie udaje. Operuje środkami i formą łatwą w odbiorze, co czyni go zrozumiałym dla odbiorców. Jednocześnie w swej dosadności i prostocie realizacji kryje się jakaś transcendencja i tajemnica, którą chce się odkryć. Jego twórczość jest pełna symboli odnoszących nas do Boga i mówiąca o człowieku. Zachwyca bogactwem pomysłów rzeźby monumentalnej oraz małych form, np. medalierskich. Nieobce mu są przestrzenie gotowe do aranżacji i pełne ekspresji pomysły dotyczące witraży. Zaskakuje i inspiruje – stwierdza Bogdan Czesak, uczeń Czesława Dźwigaja.

Reklama

Czesław Dźwigaj urodził się w 1950 r. w Nowym Wiśniczu. W 1977 r. ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom zrealizował w pracowni prof. Antoniego Hajdeckiego. Jako profesor nadzwyczajny kieruje Pracownią Rzeźby w Ceramice na krakowskiej ASP, piastuje również stanowisko kierownika Katedry Sztuki na Uniwersytecie w Rużomberok (Słowacja), w latach 1994–2011 był wykładowcą Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II w Krakowie.

W swym dorobku ma kilkadziesiąt pomników, m.in.: „Grudzień’70” w Szczecinie, „Synom tej Ziemi” w Świątnikach Górnych, pomniki gen. Leopolda Okulickiego i Stanisława Fischera w Bochni. Zrealizował blisko 70 pomników Jana Pawła II w kraju i za granicą, m.in. w: Chicago, Phoenix, Wyandotte (USA), Posadas (Argentyna), Hanowerze i Herdorf-Dermbach (Niemcy), Rzymie, Dux (Liechtenstein), Fatimie (Portugalia), Lourdes (Francja), Wilnie, Siluva, Kownie (Litwa) i La Laguna-Teneryfa (Hiszpania). Jest autorem kompleksowych aranżacji obiektów sakralnych, ponad 40 monumentalnych drzwi ze spiżu, ponad 100 witraży oraz licznych małych form rzeźbiarskich i ponad 600 medali i plakiet. Jest również twórcą realizacji rzeźbiarskich, takich jak: „Epitafium Cypriana Kamila Norwida” w katedrze na Wawelu, płaskorzeźby „Dawid w Betlejem”, cyklu „Via Santa”, cyklu „Nadzieje i Lęki” oraz kilkudziesięciu tablic pamięci i popiersi.

Reklama

Na wyjątkową uwagę zasługuje wystrój kościoła św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu, autorstwa Profesora. Jak stwierdził proboszcz, ks. kan. Antoni Idasiak, wystrój nawiązuje do nowoczesnego stylu i do tradycji. Zawiera wiele symbolicznych treści. W głównym ołtarzu jest 13 sylwetek współczesnych i dawnych świętych, m.in.: św. Rafała Kalinowskiego, św. Brata Alberta, bł. Matki Teresy, czy św. Ojca Pio. Na szczególną uwagę zasługują: stacje drogi krzyżowej, chrzcielnica, kropielnice, figury Ewangelistów, figura Chrystusa Króla – pamiątka zawierzenia parafii i miasta Chrystusowi Królowi, aniołowie oraz krzyż przy głównym ołtarzu w kształcie kotwicy. Wszystkie wymienione prace są wykonane w brązie. Ponadto imponujące są drzwi spiżowe poświęcone m.in. stworzeniu świata, Matce Bożej, św. Janowi Pawłowi oraz historii Polski – „Polonia Semper Fidelis”.

W głównych drzwiach kościoła autor przedstawił historię opartą na Księdze Rodzaju, kiedy Bóg stwarza świat oraz pierwszych rodziców, Adama i Ewę. Jest tam również ukazana historia wypędzenia z raju, potopu czy Kaina i Abla. W drzwiach bocznych, tzw. maryjnych, Profesor zawarł prawdę o wybraniu Najświętszej Maryi Panny na matkę Zbawiciela oraz fakty z Jej życia wyrażone w tajemnicach Różańca. W drzwiach tzw. papieskich można zobaczyć działanie Chrystusa w sakramentach kościoła i dar Boga dla Kościoła, jakim jest św. Jan Paweł II. Z boku świątyni znajdują się drzwi opowiadające historię naszej ojczyzny i Kościoła w Polsce. Zachwycają pięknem kompozycji oraz wspaniałym powiązaniem wydarzeń z życia świętych i błogosławionych – synów i córek naszego narodu.

Prace prof. Czesława Dźwigaja są przesiąknięte patriotyzmem i wiarą. Mogą stanowić wymowną pomoc dla tych, którzy chcą przez sztukę zbliżyć się do Boga, bo, jak pisał Cyprian Kamil Norwid, „piękno na to jest, by zachwycało do pracy – praca, by się zmartwychwstało”.

2015-08-13 10:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kłodzkie Madonny (4)

Niedziela świdnicka 8/2014, str. 7

[ TEMATY ]

sztuka

Archiwum prywatne

Rodzi się pytanie – dlaczego współcześni badacze tak często wskazują na pierwszą dekadę XII wieku, w której to Madonna Bardzka miała już być wywyższona na ołtarzu ówczesnej kaplicy? Otóż wyjaśnienie jest nadzwyczaj proste. Wiadomo jest powszechnie, iż charakterystyczną cechą nieomal wszystkich sanktuariów maryjnych są ustne przekazy pielgrzymów formułowane w czasach, gdy słowo pisane było poza ich zasięgiem i percepcją i jedynie nieliczni posiadali tę umiejętność, która w owych czasach nie służyła tylko spisywaniu wspomnień. A przecież wszyscy peregrynujący do tych miejsc doświadczali cudownych zdarzeń, współuczestniczyli w objawieniach Matki Bożej i w swej prawdziwej, szczerej radości przekazywali owe indywidualne „świadectwo onej chwili” swoim bliskim, dzieciom, wnukom, wskazując, iż jest ono fundamentem a także spoiwem kolejnych przychodzących po sobie pokoleń. Dlatego też legendy i przekazy oraz liczne wielowątkowe ustne opowieści – nierozerwalnie splecione, z własnym subiektywnym wrażeniem, stawały się na przestrzeni stuleci jedyną historyczną prawdą, którą w kolejnych stuleciach starano się utrwalać na różne dostępne sposoby.
CZYTAJ DALEJ

PILNE! Powtórzył się cud św. Januarego

2025-09-19 13:21

[ TEMATY ]

św. January

cud św. Januarego

Chiesa di Napoli / YouTube.com

Archidiecezja Neapolu przekazała, że dziś o godzinie 10:07 w katedrze Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny powtórzył się cud świętego Januarego. Krew męczennika znajdująca się w specjalnym relikwiarzu zmieniła stan skupienia ze stałego w płynny.

Św. January poniósł śmierć męczeńską przez ścięcie za panowania cesarza Dioklecjana. Odmówił złożenia ofiary rzymskim bogom. Miał wtedy 33 lata. Według podań, jedna z kobiet będących świadkiem męczeńskiej śmierci, zebrała do pojemników nieco krwi świętego, która przechowywana jest obecnie w neapolitańskiej katedrze.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: ostatnie tajemnice Bazyliki Grobu Świętego zostaną ujawnione

2025-09-21 13:57

[ TEMATY ]

Jerozolima

Bazylika Grobu Pańskiego

Adobe Stock

Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis

Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis

Procesje wokół kaplicy grobu i zmartwychwstania Chrystusa w Bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie są nadal wstrzymane. Za osłonami i plandekami słychać odgłosy młotków, pił i wiertarek, trwają badania i pomiary; mini-ciężarówki wyrównują wyrwane dziury w ziemi, a robotnicy uszczelniają historyczną podłogę grubymi kamiennymi płytami. Niemniej jednak dostęp do dwuczęściowej komory grobowej, w której zgodnie z tradycją złożono ciało Jezusa po ukrzyżowaniu, jest otwarty.

Gdy w 2016 roku opiekujący się świątynią prawosławni, katolicy i Ormianie uzgodnili w ekumenicznym porozumieniu pilną konieczność renowacji najświętszego miejsca chrześcijaństwa, założyli, że Bazylika Grobu Świętego musi pozostać otwarta, a liturgia musi być sprawowana. Mają nadzieję, że już w przyszłym miesiącu zwiedzanie edykuli z rosyjską cebulastą wieżą powinno być, bez przeszkód, ponownie możliwe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję