Reklama

Wiara

Jakie były początki duchowości chrześcijańskiej?

Co stało się początkiem chrześcijańskiej drogi, rozumianej jako droga duchowa i co od samego początku stało w jej centrum? Wyjaśnia w swojej najnowszej książce o. Innocenzo Gargano OSB Cam.

2025-12-01 20:55

[ TEMATY ]

duchowość

Magdalena Pijewska/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Duchowa droga chrześcijanina

Na zakończenie pierwszej mowy wygłoszonej w Jerozolimie Piotr powiedział: „Niech więc cały dom Izraela wie z niewzruszoną pewnością, że tego Jezusa, którego ukrzyżowaliście, uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem” (Dz 2,36), a Łukasz skomentował: „Gdy to usłyszeli, przejęli się do głębi serca: «Cóż mamy czynić, bracia?» – zapytali Piotra i pozostałych Apostołów” (Dz 2,37).

Odpowiedź Piotra wskazała, po raz pierwszy w historii chrześcijaństwa, autentyczny szlak życia duchowego: zanurzenie chrzcielne w imię Chrystusa, aby otrzymać odpuszczenie grzechów, a tym samym dar Ducha Świętego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oba wymiary tego wydarzenia dawały wierzącym możliwość życia, które właśnie dzięki darowi Ducha Jezusa Ukrzyżowanego znajdowało swój centralny punkt odniesienia w dzieleniu się chlebem i winem, uznawanymi za ciało i krew Tego, który złączył ich jako jedno ze sobą w swoim boskim synostwie, czyniąc ich „uczestnikami Boskiej natury” (2 P 1,4).

Skrucha serca, zanurzenie w Imię Jezusa i dar Ducha Świętego pozwalają w ten sposób odkryć, że w centrum każdej chrześcijańskiej drogi, rozumianej jako droga duchowa, zawsze znajduje się niezwykłe spotkanie wynikające z upodobnienia się do Jezusa z Nazaretu, ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, w doświadczeniu dzielenia się Jego chlebem i winem.

Wszystko ma początek w zmartwychwstaniu Pana

Reklama

W ostatnim rozdziale swojej Ewangelii Łukasz opowiada historię dwóch uczniów, którzy spotykają zmartwychwstałego Chrystusa w drodze powrotnej do swoich domów, po tym jak byli świadkami tragicznych wydarzeń w Jerozolimie. Apostoł pisze, że przytłoczonych tymi faktami, pokonanych pesymizmem i depresją, spotkał osobiście sam nierozpoznany Jezus.

Nawiązał On do natchnionych kart Pisma Świętego (por. Łk 24,27), a kiedy razem zasiedli do pobłogosławionego przez Niego posiłku, pozwolił im odkryć swoją tajemniczą obecność, która dała im siłę, by wrócić do Jerozolimy. Tym, czego doświadczyli, podzielili się z radością z przyjaciółmi przygnębionymi wydarzeniami na wzgórzu Kalwarii, za murami świętego miasta.

Doświadczenie tych uczniów stało się niejako pierwszym zarysem chrześcijańskiego życia duchowego, wskazując na zmartwychwstałego Jezusa jako Tego, który przez Pismo Święte stopniowo rozpalał ich serca, a podczas łamania chleba doprowadził ich do udziału w tym samym życiu, które posiadał jako zmartwychwstały.

Zarówno wskazówki Piotra, jak i wtajemniczenie w rozumienie Pisma Świętego pozwoliły nowo ochrzczonym odkryć etapy, które należy przebyć, aby osiągnąć najwyższą zażyłość z Chrystusem, a jednocześnie poznać narzędzia, dzięki którym można jeszcze intensywniej uczestniczyć w Jego synowskiej zażyłości, zawsze skierowanej ku Ojcu.

Dzisiaj możemy stwierdzić, że na początku każdej drogi życia duchowego decydującymi elementami są sakramenty i Pismo Święte – to one pozwalają nam się narodzić i stale wzrastać ku upragnionemu celowi.

Artykuł zawiera fragment z książki o. Innocenzo Gargano OSB Cam „Tajemnica Migdała. Ojcowie Kościoła i chrześcijańska droga do świętości”, wyd. Salwator. Zobacz więcej: Rekolekcje lectio divina - Tajemnica Migdała. Ojcowie Kościoła i chrześcijańska droga do świętości - Wydawnictwo Salwator.

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ignacjański jubileusz

Niedziela warszawska 19/2021, str. I

[ TEMATY ]

duchowość

jezuici

św. Ignacy Loyola

Archiwum o. Waldemara Borzyszkowskiego

O. Waldemar Borzyszkowski, jezuita

O. Waldemar Borzyszkowski, jezuita

O fenomenie jezuickiej duchowości, inicjatywach Roku Ignacjańskiego i szukaniu oraz odnajdywaniu Boga w codzienności, z o. Waldemarem Borzyszkowskim, jezuitą, rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Łukasz Krzysztofka: Tegoroczny dzień odpustu w sanktuarium św. Andrzeja Boboli zbiegnie się z wyjątkowym wydarzeniem. 16 maja na Rakowiecką zawitają ikona i relikwie założyciela Towarzystwa Jezusowego. Jak wyglądają przygotowania do uroczystości?
CZYTAJ DALEJ

„Nie mówić o Panu Bogu, to jest obciach” – Rafał Patyra o sile wiary

2025-12-05 21:39

[ TEMATY ]

świadectwa

Rafał Patyra

Red.

Rafał Patyra

Rafał Patyra

Rafał Patyra, znany dziennikarz, obecnie związany z TV Republika, nie ukrywa swojej głębokiej wiary. W swoich publicznych wypowiedziach stanowczo podkreśla, że otwarte mówienie o Bogu jest w dzisiejszych czasach nie tylko wyrazem odwagi, ale przede wszystkim koniecznością. Dziennikarz dla portalu niedziela.pl dzieli się swoim osobistym doświadczeniem, w którym zerwanie z „luźnymi” relacjami z Bogiem odmieniło jego życie.

Rafał Patyra jest jednym z tych medialnych głosów, które z pełną świadomością i bez wstydu przyznają się do Chrystusa. W przeciwieństwie do powszechnego trendu sprowadzania wiary do sfery całkowicie prywatnej, dziennikarz zachęca do publicznego świadectwa, nazywając milczenie o Bogu... obciachem.
CZYTAJ DALEJ

60. rocznica - Dziesięć najważniejszych postanowień Soboru Watykańskiego II

2025-12-07 12:50

[ TEMATY ]

Sobór Watykański

Sobór Watykański II

Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.

Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję