Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Kościół katolicki na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1956

5 maja 2015 r. odbyła się konferencja, podczas której naukowej refleksji poddano pierwsze 10-lecie obecności Kościoła katolickiego na Pomorzu Zachodnim i ziemi lubuskiej po II wojnie światowej. Organizatorem konferencji był Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego i Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Szczecinie. Podczas pięciu sesji wygłoszono 17 referatów

Niedziela szczecińsko-kamieńska 22/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

konferencja

Dominik Cywiński

Sesja naukowa Kościół katolicki na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1956

Sesja naukowa Kościół katolicki na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1956

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwarcia obrad konferencji dokonał metropolita szczecińsko-kamieński Andrzej Dzięga. – Historia najnowsza tej ziemi jest ciągle jeszcze rozpoznawana. O Kościele nad Odrą i Bałtykiem wiemy już sporo. Jednak od strony duchowej ciągle jeszcze jest to „terra ignota” (ziemia nieznana). Los tego Kościoła zależał po wojnie od postaci będących kamieniami milowymi, od kard. Augusta Hlonda, kard. Stefana Wyszyńskiego, duszpasterzy tej ziemi z księżmi chrystusowcami na czele. One kształtowały duchową historię tej ziemi. Mamy obowiązek pokazywać ją w pełni prawdy, w tamtym czasie i jego uwarunkowaniach. Zobowiązani jesteśmy też do modlitwy o beatyfikację kard. A. Hlonda – mówił Ksiądz Arcybiskup.

Sesja inauguracyjna

Rozpoczął ją referat ks. prof. Stanisława Wilka z Lublina. Dotyczył stanowiska Stolicy Apostolskiej wobec Ziem Zachodnich Polski po II wojnie światowej. W wyniku przesiedleń powojennych miejsce protestantów zajęli katolicy, którym trzeba było zapewnić opiekę duszpasterską. Tworzył ją kard. A. Hlond na podstawie otrzymanych 8 lipca 1945 r. specjalnych uprawnień ze strony Stolicy Apostolskiej. Na ich podstawie powstała administracja apostolska gorzowska, o olbrzymim obszarze obejmującym 1/7 terytorium Polski, którą zarządzał administrator apostolski ks. Edmund Nowicki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Drugim mówcą był prof. Jan Żaryn. Ukazał ten okres jako czas instalacji systemu sowieckiego, powodujący najróżniejsze formy represji wobec Kościoła. Jego zdaniem, komuniści całkowicie podporządkowali się wytycznym z Moskwy w realizacji polityki wyznaniowej państwa, rezygnując z próby pozostania suwerennymi.

Prof. Krzysztof Kowalczyk zajął się uwarunkowaniami polityki państwa wobec Kościoła katolickiego na Pomorzu Zachodnim. Była ona zmienną, wraz z stalinizacją systemu coraz bardziej represyjną. K. Kowalczyk scharakteryzował różnorodne formy stosowanych represji. Jak budować tożsamość mieszkańców Pomorza Zachodniego? – refleksje w 70. rocznicę przybycia na te ziemie snuł red. Piotr Semka. Zaakcentował gigantyczną pracę Kościoła katolickiego, która została wykonana dla polonizacji Ziem Zachodnich i Północnych. Wyraził zdumienie, że ten, który go zorganizował, prymas kard. August Hlond, nie ma do tej pory w Szczecinie należnego mu pomnika.

Sesja II: Kościoły mniejszościowe

Reklama

Prof. Konrad Białecki przedstawił działania Kościoła narodowego (polskokatolickiego) podjęte w 1945 r. celu rozbudowy sieci parafialnej w oparciu o nowe nabytki terytorialne. Chodziło o przejęcie obiektów mających stanowić ich bazę. Szczegółowo prof. K. Białecki omówił ośrodki powstałe na terenie Szczecina (Szczecin-Port, Golęcin, Niemierzyn, Pilchowo, św. Piotra i św. Pawła). W połowie lat 50. XX wieku jako jedynie licząca się parafia pozostała ta ostatnia. Historyk Kościoła grekokatolickiego w Polsce prof. Igor Hałagida zaakcentował wyjątkową jego sytuację, gdyż został on przez władze komunistyczne zdelegalizowany, pozbawiony hierarchii, struktur administracyjnych, a jego wierni rozproszeni w wyniku akcji „Wisła”, także na tereny Pomorza Zachodniego. W warunkach, gdy byli oni prawie pozbawieni swojego duszpasterstwa, uczestniczyli w obrządku rzymskokatolickim lub prawosławnym. Następował proces polonizacji, konwersje na prawosławie.

Ks. Adrian Put przedstawił podejście Kurii administracji gorzowskiej wobec Kościołów mniejszościowych. Oparł się na oficjalnych publikacjach, analizując dokumenty, instrukcje i informacje, znajdując odniesienia do innych wyznań i Kościołów (sprawy konwersji, posługi duszpasterskiej, małżeństw mieszanych, przejmowania świątyń).

Sesja III: Problemy pracy duszpasterskiej

Reklama

Ks. prof. US dr hab. Grzegorz Wejman ukazał początki tworzenia się organizacji administracji gorzowskiej. Przedstawił jej rządców (ks. Edmund Nowicki, ks. Tadeusz Załuczkowski, ks. Zygmunt Szelążek), centralne struktury Kościoła gorzowskiego (Kuria Biskupia, wikariusze generalni, Sąd Biskupi, kolegium konsultorów, Wyższe Seminarium Duchowne, inne instytucje naukowe), sanktuaria, dekanaty i parafie, liczbę czynnych kościołów. Ks. dr Tadeusz Ceynowa pokazał pracę duszpasterską na przykładzie miasta Koszalin, koncentrując się na jej początkach, w których ogromną rolę odegrali franciszkanie. Ks. prof. Bernard Kołodziej TChr, zaczynając od pierwszej Mszy św. w Szczecinie, odprawionej 6 maja 1945 r., pokazał wkład chrystusowców w duszpasterstwo, znaczący, gdyż z kapłanów zakonnych byli oni na Pomorzu Zachodnim najliczniej reprezentowani. W 1946 r. obsługiwali 24 parafie i 150 kościołów. Mgr Zofia Fenrych skupiła się na prapoczątkach duszpasterstwa akademickiego w powojennym Szczecinie. Podniosła zasługi ks. Kazimierza Żarnowieckiego (założyciela unikatowych Powszechnych Warsztatów Pracy) i organizacji „Caritas Academica”, troszczącej się o stołówki, akademiki, stypendia, pośrednictwo pracy, świetlice dla najbiedniejszych akademików.

Sesja IV: Biografie

W tej części konferencji przedstawiono trzy sylwetki duchownych, z których każdy swoją działalnością wniósł ważny wkład w kształtowanie się Kościoła po 1945 r. Mgr Agnieszka Kobus mówiła o ks. inf. Edmundzie Nowickim. To jemu pierwszemu przypadło zadanie bycia administratorem apostolskim administracji kamieńskiej, lubuskiej i prałatury pilskiej w Gorzowie od 1945 r. do usunięcia go przez władze państwowe w 1951 r., a zatem kształtowanie życia kościelnego w najbardziej pionierskim czasie. Dr Zbigniew Staruch za bohatera swojej prezentacji wybrał postać ks. Franciszka Włodarczyka TChr, który jako pierwszy polski kapłan gorliwie organizował od podstaw posługę duszpasterską w Goleniowie. Mgr Michał Siedziako zreferował pierwsze lata działalności (1950-1955) o. Władysława Siwka SJ, charyzmatycznego diecezjalnego duszpasterza akademickiego, zasłużonego w formowaniu się inteligencji katolickiej Szczecina. Prześladowany za bezkompromisowe słowa prawdy został z miasta usunięty w 1955 r.

Sesja V: Kościół w polityce władz PRL na Pomorzu Zachodnim

Ks. dr hab. Dariusz Śmierzchalski-Wachocz to badacz zajmujący się duchowieństwem obszaru byłej diecezji gorzowskiej. W swoim wystąpieniu pokazał, jaką cenę płaciło ono za wierność Kościołowi, będąc w okresie komunistycznym poddawane różnym prześladowaniom. Duchowieństwo było zastraszane, inwigilowane, więzione, skazywane na zesłanie, karane wysokimi podatkami i grzywnami. Represje nasilały się wraz z umacnianiem się komunistów u władzy. Wreszcie największym uderzeniem był dekret z 9 lutego 1953 r. o obsadzaniu urzędów kościelnych, gdy władza chciała przejąć pełną kontrolę nad obiegiem personalnym w Kościele. Ks. dr Robert Masalski mówił o działalności charytatywnej Kościoła, która zawsze była jego obowiązkiem. Na terenie administracji gorzowskiej zajmowało się nią Stowarzyszenie „Caritas” ustanowione 15 stycznia 1946 r., będące najliczniejszą organizacją masową na Pomorzu Zachodnim. Działała z rozmachem do 4 lutego 1950 r., gdy jako kościelna organizacja pod przymusem państwa uległa rozwiązaniu. Ks. R. Masalski dał przykłady jej działań – formy pozyskiwania darów i środków finansowych na cele dobroczynne i różnorodne dzieła miłosierdzia podejmowane przez organizację. Jako ostatni wystąpił ks. Robert Włodkowski. Scharakteryzował działalność Wydziału do Spraw Wyznań istniejącego przy Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Szczecinie w latach 1950-1956. To właśnie ten organ władzy sprawował nadzór nad Kościołem i stał najczęściej za represjami, które nań spadały.

Organizatorzy zapowiedzieli wydanie drukiem wygłoszonych referatów. Poinformowali też o planach zorganizowania trzech kolejnych konferencji poświęconych następnym okresom historii Kościoła na Pomorzu Zachodnim i ziemi lubuskiej. Objęłyby one lata 1956-72, 1972-78 i 1978-89 tak, by stworzyć w miarę całościowy obraz trudnej historii Kościoła katolickiego na Pomorzu Zachodnim i ziemi lubuskiej w okresie państwowości PRL.

2015-05-28 10:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawo do używania sumienia

Eksperci ds. bioetycznych Konferencji Episkopatu Polski stanowczo zareagowali w obronie klauzuli sumienia. Zespół KEP wydał 20 lutego specjalny dokument, w którym protestuje przeciwko próbom „degradacji zawodu lekarza”

Stanowisko ekspertów KEP jest odpowiedzią na dokument, który kilka miesięcy temu opublikował Komitet Bioetyki przy Polskiej Akademii Nauk. Naukowcy związani z Prezydium PAN wezwali do radykalnej zmiany sposobu postrzegania klauzuli sumienia, czyli prawa personelu medycznego do odmowy brania udziału w udzielaniu świadczeń naruszających ich przekonania moralne.
CZYTAJ DALEJ

„Błażejki”. Dlaczego święci się świece we wspomnienie św. Błażeja?

2025-02-03 10:45

[ TEMATY ]

błażejki

św. Błażej

BP Archidiecezji Krakowskiej

3 lutego przypada wspomnienie św. Błażeja, patrona chorób gardła. Związana z nim jest tradycja, która staje się w wielu parafiach coraz bardziej popularna. Mowa o udzielaniu błogosławieństwa, poprzez dotknięcie gardła skrzyżowanymi świecami, zwanymi „błażejkami”. Jakie jest jego źródło? Wyjaśniamy.

3 lutego w liturgii wspominamy św. Błażeja. Z tą postacią wiąże się konkretne błogosławieństwo, do którego tego dnia zachęca Kościół. – Zawsze, jeśli chcemy rozpatrywać jakieś błogosławieństwo związane ze świętym, gdzie przypisany jest też jakiś znak lub przedmiot, to trzeba popatrzeć na jego życiorys. Gdzieś z niego, z tego, co miało miejsce w życiu tego człowieka, kiedy Pan Bóg w jakiś sposób szczególnie zadziałał przez niego, wynika ten obrzęd, który w historii miał miejsce i później po jego śmierci w jakiś sposób jest powielany — wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz, liturgista i ceremoniarz Archidiecezji Krakowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Iksatywy – język polski na sterydach czy gramatyczny eksperyment?

2025-02-04 20:44

[ TEMATY ]

Warszawa

polszczyzna

Andrzej Sosnowski

PAP/Piotr Nowak

"Prezydentx" Warszawy Rafał Trzaskowski, która stała się pionierem w dziedzinie językowej alchemii, gdzie zamiast upraszczać, wprowadzamy słowne akrobacje

Prezydentx Warszawy Rafał Trzaskowski, która stała się pionierem w dziedzinie językowej alchemii, gdzie zamiast upraszczać, wprowadzamy słowne akrobacje

Czy ktoś jeszcze pamięta, jak to było, gdy mówiliśmy do ludzi „Szanowni Państwo” i nikt się nie obrażał? Cóż, czasy się zmieniają, wszyscy mówią „Polki i Polacy” a warszawski ratusz, w swoim nieustającym dążeniu do równości, postanowił podarować nam nową lingwistyczną rozrywkę – iksatywy!

Dla niewtajemniczonych: iksatywy to takie formy językowe, które nie wskazują na płeć. Zamiast pisać „dyrektor” albo „dyrektorka”, urzędnik może teraz napisać „dyrektorx”, zamiast „nauczyciel” czy „nauczycielka” – „nauczycielx”. Proste? No właśnie nie do końca. Dlatego w grudniu 2024 r. w stołecznym magistracie powstał "Poradnik empatycznej i skutecznej komunikacji". Broszura kryje w sobie instrukcje na temat zwracania się do osób niebinarnych. Urzędnicy dowiedzieli się czym są iksatywy i jak je stosować. Warszawski ratusz argumentuje, że to krok w stronę otwartości i uwzględnienia osób niebinarnych. Oczywiście nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Władze stolicy wyraźnie zaznaczyły, że iksatywy nie są czymś, co należy kierować do ogółu społeczeństwa. I słusznie! Bo wyobraźmy sobie reakcję przeciętnego obywatela na urzędowe pismo zaczynające się od „Szanownx Mieszkankx” – zapewne skończyłoby się to telefonem do działu „reklamacji językowych”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję