Reklama

VI Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce

Ku pogłębieniu dialogu

Niedziela włocławska 5/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W naszych czasach podejmowanie przez Kościół katolicki dialogu ze wspólnotami ludzi wyznających inną wiarę jest wyrazem jego misji ewangelizacyjnej. Najważniejszym argumentem jest tu stwierdzenie, że każda osoba ludzka ma niezbywalną wartość, gdyż została powołana do życia przez jedynego Stwórcę. Oprócz tego Bóg Ojciec nieustannie wychodzi ku człowiekowi z darem objawienia, ukazując mu realne perspektywy życia w szczęściu, pokoju i radości teraz, jak i w wieczności. Powszechna wola zbawcza Boga oraz powszechne dzieło zbawcze Jezusa - to główne powody przemawiające za koniecznością chrześcijańskiego zaangażowania się w dialog.
Już po raz szósty 17 stycznia br. w Kościele katolickim w Polsce był obchodzony Dzień Judaizmu, czyli dzień dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Stanowi on szczególny czas poświęcony modlitwie i refleksji nad tajemnicą wzajemnych relacji chrześcijaństwa i judaizmu. Papież Jan Paweł II naucza, że "religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym". Żydzi są "naszymi umiłowanymi braćmi i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi". Tak określił wyznawców judaizmu Ojciec Święty w rzymskiej synagodze 13 kwietnia 1986 r. Dodał wtedy jeszcze, że "nie można Żydom jako narodowi przypisywać żadnej dziedzicznej i zbiorowej winy za to, co popełniono podczas męki Chrystusa". Stąd płynie imperatyw do pilniejszego poznania i przyswajania sobie nauki Kościoła katolickiego na temat Żydów i judaizmu. Jednak najważniejsza jest tu modlitwa, która potrafi otwierać perspektywę budowania wspólnoty, miłości i miłosierdzia.
W diecezji włocławskiej Dzień Judaizmu był obchodzony w niedzielę Chrztu Pańskiego, 12 stycznia br. Obchody rozpoczęły się konferencją naukową, do której wprowadzenia dokonał ks. dr Stanisław Jankowski SDB. Wykład o płaszczyznach dialogu między Kościołem katolickim a judaizmem w Polsce wygłosił ks. dr Waldemar Szczerbiński z PWSD Gniezno, który jest także sekretarzem Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego. Zauważył on, że najczęstszą przyczyną braku dialogu jest przekonanie o posiadaniu monopolu na prawdę przez jedną ze stron, z jednoczesnym uznaniem pełnego monopolu na błąd po stronie przeciwnika. Dobrym gruntem do takiego rozumienia rzeczy są uprzedzenia i stereotypy, których źródłem są pochopne uogólnienia. Prelegent omówił specyfikę i uwarunkowania dialogu katolicko-żydowskiego w Polsce. Wskazał na ramy czasowe i historię wzajemnych relacji między przedstawicielami obu religii. Omówił temat antysemityzmu, podejmowany głównie przez środowiska żydowskie w USA, którego źródłem są krzywdzące Polaków uproszczenia i niedokładne przesłanki historyczne.
Ks. W. Szczerbiński zauważył również, że dialog katolicko-żyowski rozpoczął się dosyć późno, bo dopiero w latach 60. XX w., po wydaniu soborowej deklaracji Nostra aetate. Na polskim gruncie relacje między obiema religiami były wspierane przez czasopisma: Tygodnik Powszechny, Znak i Więzi. Od połowy lat 80. istniała Podkomisja Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, która obecnie ma kształt Rady Episkopatu. W jej działalności główną ideą jest pragnienie nawiązania zerwanych więzi, zaprzestanie wzajemnego potępiania się oraz otwarcie na przebaczenie.
W dyskusji poruszano przede wszystkim zagadnienie trudności występujących na płaszczyźnie dialogu.
Ks. Szczerbiński wskazał na problemy psychologiczne: uwikłania historyczne, polityczne i ekonomiczne Polaków oraz na obojętność.
"Dobrze się stało, że przed Tygodniem Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan obchodzimy po raz szósty Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce" - takimi słowy rozpoczął podsumowanie pierwszej części ks. dr Roman Małecki. W wystąpieniu przytoczył wydarzenia z pontyfikatu Jana Pawła II, mówiące o dialogicznej postawie Papieża wobec Żydów - nawiedzenie synagogi rzymskiej, pielgrzymka do Ziemi Świętej, wizyta w instytucie Yad Vashem. Ks. R. Małecki zauważył, że czyny i słowa Papieża-Polaka są zarazem czynami i słowami Piotra-Żyda, są wyrazem nowego i jakże perspektywicznego myślenia o Żydach i judaizmie.
Dzień Judaizmu zakończyło nabożeństwo Słowa Bożego, któremu przyświecała idea, że Bóg zawarł z Izraelem przymierze miłosierdzia. Gdyby bowiem Pan Bóg nie był miłosierny w stosunku do swego Ludu, jeden i ten sam plan Boży wobec całego stworzenia nie mógłby zostać zrealizowany.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każde cierpienie połączone z Chrystusowym krzyżem umacnia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Graziako

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 25-30.

Poniedziałek, 29 kwietnia. Święto św. Katarzyny ze Sieny, dziewicy i doktora Kościoła, patronki Europy

CZYTAJ DALEJ

Boży szaleniec, który uczy nas, jak zawierzyć się Maryi

[ TEMATY ]

Ludwik de Montfort

wikipedia.org

Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.

Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Wojownicy Maryi w Rzeszowie

2024-04-28 22:14

Mariusz Barnaś

Wojownicy Maryi na ulicach Rzeszowa

Wojownicy Maryi na ulicach Rzeszowa

Tradycyjnie już spotkanie rozpoczęło się od procesji różańcowej ulicami miasta, następnie odbyła się Msza święta pod przewodnictwem ks. biskupa Jana Wątroby, podczas której kazanie wygłosił ks. Dominik Chmielewski SDB, który zwrócił naszą uwagę na następujące kwestie:

-Zdrada Judasza zaczęła się od zakwestionowania realnej obecności Jezusa w Eucharystii (mowa eucharystyczna Pana Jezusa wg Ewangelii św. Jana: Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję