Reklama

Kościół

Psalm na Wszystkich Świętych: Jak wejść do sanktuarium serca?

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga. Nie chodzi tu jednak tylko o świątynię z kamienia, ale o wewnętrzne sanktuarium serca - wskazuje o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do śpiewanego w kościołach w Uroczystość Wszystkich Świętych Psalmu 24.

2025-11-01 11:09

[ TEMATY ]

uroczystość Wszystkich Świętych

1 listopada

Psalm

© Mirek Krajewski / Family News Service

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O. Kwiatek zaznacza, że psalmista „Dawid śpiewa o ziemi należącej do Pana, o czystych rękach i sercu, o pokoleniu, które szuka Jego oblicza. To psalm graniczny: między materią a duchem, ziemią a niebem, posiadaniem a oddaniem".

Psalm 24 dotyka tematu autentyczności. „Czy moje serce jest spójne z moimi dłońmi? - pyta kapucyn. - Współczesny człowiek, zagubiony w natłoku bodźców, pragnień i lęków, potrzebuje dziś tej mapy bardziej niż kiedykolwiek. Psalm staje się lustrem: pyta, co wypełnia nasze dłonie, serca i marzenia".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Między własnością a darem

Psalm 24 jest pieśnią o przynależności i tożsamości. Według rabinów jego początkowe słowa - „Do Pana należy ziemia i wszystko, co ją napełnia" - powinny być przypominane przed każdym posiłkiem jako wyznanie, że „nic naprawdę nie jest nasze, że wszystko jest darem". O. Kwiatek pisze, że „świadomość tego faktu zmienia perspektywę życia. Gdy wiem, że świat nie należy do mnie, lecz do Boga, przestaję być właścicielem, a staję się powiernikiem gościem w domu, który nie jest mój, ale w którym mogę zamieszkać z wdzięcznością. Te słowa uderzają w samo sedno naszej iluzji kontroli".

Reklama

W myśl psalmu dojrzałość duchowa człowieka nie skupia się na panowaniu nad światem. „W świecie, który nieustannie każe nam zdobywać, panować i gromadzić, psalm przypomina, że jesteśmy gośćmi w rzeczywistości, która nas przekracza" - wskazuje komentator psalmu. „Uznanie Bożego źródła daru uwalnia od lęku przed utratą" - dodaje.

Podobną prawdę znajdujemy w tradycji chrześcijańskiej, gdy mówimy o „zasłudze w zasłudze". „Nasze dobre czyny są owocem ludzkiego wysiłku, ale ich źródłem pozostaje łaska Boga. Człowiek współdziała z tą łaską, czyniąc ją widzialną w świecie. Z takiej świadomości rodzi się wdzięczność i odpowiedzialność za ziemię, która jest darem, i za wszystko, co zostało nam powierzone" - pisze o. Piotr Kwiatek.

Czyste ręce i serce

Jak zaznacza inicjator psalmoterapii, psalm 24 mówi „o człowieku, którego działania są spójne z jego wnętrzem. Czystość w Biblii nie oznacza moralnej sterylności, lecz brak wewnętrznego rozdwojenia. Czyste serce to serce prawdziwe, wolne od fałszu, nie targane lękiem ani próżnością".

Jezus nawiązał do tematu czystości w Kazaniu na Górze: „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą" (Mt 5, 8). „To echo psalmu, które brzmi jak przypomnienie, że droga do transcendencji prowadzi przez uczciwość codziennych wyborów. Rabin Malbim dodaje, że czyste serce to takie, które boi się tylko Boga, a nie ludzi. Lęk przed oceną, uzależnienie od opinii to współczesne 'marności', które odbierają nam wolność. Człowiek, który staje przed Bogiem z prawdą o sobie, staje naprawdę".

Wspólnota w różnorodności

Reklama

„W miejscu, gdzie spotykają się ci, którzy szukają Boga, wiele dróg staje się jedną - pisze o. Kwiatek. - Dawid pisał ten psalm, przygotowując miejsce dla Arki Przymierza, znaku Bożej obecności pośród ludzi. Współczesny człowiek, tak często samotny w tłumie, potrzebuje dziś podobnej przestrzeni: wspólnoty, w której indywidualne poszukiwanie nie znika, ale dojrzewa. Wspólnoty, w której 'ja' nie ginie w 'my', lecz odnajduje swoją pełnię".

Od ogromu kosmosu ku intymności serca

Jak zaznacza komentator psalm 24 „prowadzi od ogromu kosmosu ku intymności serca, a potem ku wspólnocie, która razem wędruje". Psalm „pokazuje, że pełnia życia rodzi się z trzech źródeł: uznania Bożej własności świata, czystości intencji i wspólnoty opartej na poszukiwaniu".

Jezus Górą Pana

Kapucyn podkreśla, że „w tradycji biblijnej Góra Pana była miejscem objawienia czyli punktem, w którym ziemia stykała się z niebem. To tam człowiek wchodził w przestrzeń Bożej obecności, doświadczał prawdy i sądu, jak na Syjonie". Tymczasem w Nowym Testamencie sens tej symboliki jest inny. Jak pisze o. Kwiatek, „nie chodzi już o kamienny szczyt, lecz o osobę. Jezus Chrystus staje się nową, żywą Górą Pana - miejscem, w którym Bóg spotyka człowieka twarzą w twarz". Dodaje: „To nie człowiek wspina się ku Bogu, lecz Bóg schodzi do człowieka. Chrystus sam staje się drogą, po której można wejść w obecność Ojca". Psalm jest zaproszeniem „do pełni i do życia, które nie ucieka od świata, ale przenika go światłem obecności Boga".

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Galbas: Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie

2025-11-02 20:14

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Archidiecezja Warszawska

Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie - powiedział podczas homilii arcybiskup Adrian Galbas w Dzień Zaduszny w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Metropolita warszawski przewodniczył procesji żałobnej do krypt, gdzie modlił się przy grobach zmarłych arcybiskupów, biskupów i kapłanów Archidiecezji Warszawskiej, a następnie odprawił Mszę świętą w ich intencji. Podczas liturgii Chór i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej wykonały Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Publikujemy treść homilii:
CZYTAJ DALEJ

Dusze czyśćcowe zawsze pomogą

Od wielu lat praktykuję modlitwę za dusze czyśćcowe i jestem przekonana o jej niezwykłej skuteczności – mówi s. Agnieszka, franciszkanka

Jak to się zaczęło? Byłam młodą zakonnicą, rozpoczęłam naukę w szkole pielęgniarskiej. Mieszkałam w klasztorze. Pewnej nocy poczułam, że ktoś wszedł do pokoju, ale nikogo nie widziałam. Na pytanie, kim jest, nie otrzymałam od przybysza żadnej odpowiedzi. Wówczas poczułam paraliżujący strach. Gdy zjawa zniknęła, zerwałam się z łóżka, padłam na kolana i zaczęłam się żarliwie modlić. Prosiłam Boga, by nigdy więcej nikt z tamtego świata do mnie nie przychodził, bo zwyczajnie po ludzku się boję. W zamian obiecałam stałą modlitwę za dusze czyśćcowe. Podobnej sytuacji doświadczyłam kilka lat później. Szłam na Mszę św. za zmarłe siostry z naszego zgromadzenia i w pewnej chwili dostrzegłam postać ubraną w stary strój zakonny (sprzed reformy strojów), jak zmierza do kaplicy. Pomyślałam, że przyszła prosić o modlitwę i trzeba jej tę modlitwę dać.
CZYTAJ DALEJ

„Łączy nas historia”. Plenerowa wystawa u redemptorystów

2025-11-02 18:30

Marzena Cyfert

Wystawa "Łączy nas historia" u wrocławskich redemptorystów

Wystawa Łączy nas historia u wrocławskich redemptorystów

Ekspozycja w parafii NMP Matki Pocieszenia przygotowana została przez o. Tomasza Marcinka, redemptorystę z okazji 75-lecia parafii, 100-lecia obecności sióstr służebniczek przy ul. Czarnoleskiej oraz 50-lecia DA „Redemptor”.

Uroczystość inauguracji wystawy rozpoczęła się Eucharystią, której przewodniczył o. Mariusz Mazurkiewicz, wikariusz prowincjała Prowincji Warszawskiej Redemptorystów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję