Reklama

Wiara

Nikodemowe rozmowy

Modlitwa to fitness dla ducha

Proszę Księdza,
Ostatnio coraz gorzej radzę sobie z trudnymi doświadczeniami. Pewnie dlatego mocno zastanawiam się nad kwestią wiary, modlitwy. Jakie miejsce w moim życiu tak naprawdę ma Pan Bóg? Niedawno usłyszałem zdanie, że modlitwa wpływa na całe życie człowieka. Nie do końca potrafię to przełożyć na siebie. Co to znaczy? Jak usłyszeć Boga w codziennych wydarzeniach, jak mówią niektórzy... Jak rozpoznać Jego troskę o mnie w konkretach? Niedawno znajoma powiedziała mi, że wystarczy zaufać, przerzucić troski na Boga i już. Ale ja tak nie potrafię. Może Ksiądz mi coś doradzi. Podpowie, jak się modlić, żeby usłyszeć Boga…
Paweł, 24 lata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Drogi Pawle, dzięki za szczere podzielenie się tym, co (nie)przeżywasz w sferze modlitwy. Przychodzi mi do głowy pewna analogia. Dzisiaj ludzie (zwłaszcza młodzi) tak wiele inwestują w kondycję cielesną: fitness, aerobik, siłownie, nordic walking, wyjazdy do spa, uprawianie sportu. To świetnie. Ale człowiek składa się z ciała i z duszy – w duszę też trzeba zainwestować, bo cóż z tego, że ciało będzie wysportowane, jeśli będzie chorować dusza… wtedy wszystko traci w życiu sens. Pomyślałem, że takim spa i fitnessem dla duszy jest modlitwa.

Posłuchaj swego wnętrza

Reklama

Żeby wyćwiczyć ciało, potrzeba samozaparcia, wysiłku, konsekwencji, no i trenera. Nie ma lepszego trenera modlitwy jak Jezus Chrystus. Gdy przekartkujemy Pismo Święte, zauważymy, że Jezus często udaje się w miejsce ustronne i tam się modli. Czyni to nieustannie, nawet konając na krzyżu. Daje przykład, że i my mamy modlić się w każdej chwili życia. Modlić się można wszędzie: na ulicy, w tramwaju, w biurze, w szkole – równie dobrze jak w samotni własnego pokoju, wśród tłumów wypełniających kościół. Modlitwa jest nam potrzebna co najmniej tak samo, jak jedzenie czy spanie. Ale jeden warunek: aby dosłyszeć głos Boga, trzeba się wyciszyć, oderwać od szumu informacji i zgiełku świata. Trzeba posłuchać swego wnętrza. Mówił o tym do młodych św. Jan Paweł II: „Nie zamykajcie waszych serc przed Jezusem. U innych nie znajdziecie odpowiedzi, której wciąż może szukacie. Nazbyt wiele głosów rozbrzmiewa wokół nas, zbyt wiele obietnic i złudnych nadziei. Zdobądźcie się na obszary ciszy, w których będziecie mogli powrócić do samych siebie i nasłuchiwać. Chrystus chce wam coś powiedzieć, słowo osobiste, w którym zawarty jest sekret waszej teraźniejszości i waszej przyszłości”. Czyli im więcej hałasu wokół nas, tym mniej słyszalny jest głos Boga przemawiającego w najsubtelniejszych pokładach serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Myśl o Jezusie

Pawle Drogi! Czy nie jest przypadkiem z Tobą tak, że „kradniesz” czas na modlitwę np. surfowaniu po Internecie, grom komputerowym albo oglądaniu TV? I tylko to, co „ukradniesz”, dajesz Bogu, a najlepsze zatrzymujesz dla swojej „przyjemności”? A jeśli tak się dzieje, Twoja głowa – na chwilę zwrócona ku modlitwie – nie jest wolna od akcji filmowej, od pasjonującej gry czy nowinek internetowych. Czy jest więc sens modlić się z rana, a przez resztę dnia żyć jak poganin? Bóg nie czeka na nasze „ochłapy”, czeka na nasze serca! Wielki mistyk o. Karol de Foucauld mawiał: „Modlić się – oznacza myśleć o Jezusie, kochając Go”. Nie chodzi zatem o wielość i piękno słów, ale o szczerość miłości. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: Gdzie jest moje serce podczas modlitwy i ile w nim miłości do Jezusa?

Potrzeba pokory i ufności

Reklama

Pawle, kolejna ważna sprawa: ks. Jakub Alberione stwierdził, że „rolą modlitwy nie jest naginanie Boga, ale naginanie siebie”. My niekiedy podchodzimy do modlitwy jak do automatu po kawę: wrzucamy Bogu chwile modlitwy jak monety i czekamy, aż mi automatycznie wyda gotowy produkt. Taki, jakiego oczekuję. Kołacząc na modlitwie do serca Ojca, powinniśmy pozbyć się pokusy dyktowania Mu, narzucania naszej woli, naszych planów, naszych oczekiwań... Jezus mówi: „Ojciec wasz, który jest w niebie, da to, co dobre, tym, którzy Go proszą” (Mt 7, 11). To Bóg określa, co jest dobre dla nas! Na modlitwie potrzeba pokory i ufności, że Bóg wie lepiej niż my sami, co służy naszemu zbawieniu (nie tylko dobru doczesnemu).

Piszesz, że nie potrafisz przełożyć modlitwy na konkrety swego codziennego życia. Czasem Bóg łaskę modlitwy odbiera (takie „noce ciemne” mieli nawet wielcy mistrzowie modlitwy, jak św. Jan od Krzyża czy św. Teresa z Avila). Człowiek doświadcza wtedy – jak pewnie Ty – że nie potrafi się modlić. Co robić? Pomyśl: jeśli kogoś kochamy, to nie tylko dlatego, że ta miłość sprawia nam przyjemność. Ileż rozmaitych uciążliwych czynów spełnia się dla tego, kogo się kocha. Gdy dziecko choruje, mama budzi się w nocy, a potem niewyspana biega za lekarstwem dla niego. Wszystko to czyni z miłości.

Jeśli modlitwa nam nie wychodzi, jeśli nie mamy radości w modlitwie, to wtedy trzeba modlić się z „zaciśniętymi zębami”, w duchu ofiary. Jestem przekonany, że właśnie taka modlitwa jest miła Bogu, gdyż jest modlitwą naszego trudu, naszego cierpienia. Modlitwę można sobie „wymodlić”! Ktoś powiedział – i to jest prawda – że wszystko może być modlitwą: i obieranie ziemniaków, i krojenie chleba, i pisanie listu do mamy, wypracowania czy pracy magisterskiej. Modlitwa i życie stanowią jedną nierozdzielną całość.

Wrzuć list do skrzynki nadziei

Reklama

Jak powinniśmy się modlić? Na to pytanie odpowiedział sam Jezus, ucząc nas modlitwy „Ojcze nasz”. Zawiera ona cztery istotne elementy: uwielbienie, oddanie, prośbę i wyznanie win. Wielbimy Boga, czyli adorujemy Go, wypowiadając słowa: „Święć się imię Twoje”. Oddajemy się Mu, mówiąc: „Bądź wola Twoja”. Prosimy o chleb, odpuszczenie win i ochronę przed pokusami. I przyznajemy się do grzeszności, prosząc o wybaczenie nam naszych przewinień. Dobra modlitwa jest zatem uwielbianiem Boga, Jego dobroci i miłosierdzia. Jest też codziennym rachunkiem sumienia, nieustannym dziękczynieniem Bogu za wszystko i prośbą o uświęcanie się.

Na koniec coś ekstra dla Ciebie, Pawle: dla mnie modlitwa jest jak wrzucanie listu do skrzynki nadziei.

* * *

Ks. Arkadiusz Olczyk
Wykładowca teologii moralnej w Wyższym Seminarium Duchownym oraz Wyższym Instytucie Teologicznym w Częstochowie, sędzia diecezjalny Sądu Metropolitalnego, członek Komisji Bioetyki przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Częstochowie. Autor książek i artykułów.

2015-02-17 13:55

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#AquamPanemChallenge

Zapraszamy na ring! Będzie walka! Walka ze swoim egoizmem, wygodnictwem, wszystkim, co nazywa się grzechem! Będzie to też walka z samym szatanem, bo niektóre duchy można wyrzucić jedynie modlitwą i postem.

1 marca 2017 r. ruszyła wielka sztafeta postu o chlebie i wodzie, zainicjowana przez KSM archidiecezji częstochowskiej o nazwie #AquamPanemChallenge. Przez każdy dzień Wielkiego Postu przynajmniej jedna osoba będzie pościć jedząc wyłącznie suchy chleb i pijąc zwykłą wodę. Cała wspólnota sztafety będzie się za nią modlić – młodzież w Zawierciu od poniedziałku do piątku, o godz. 6 modlitwą brewiarzową Jutrzni, pozostali ofiarują dowolnie wybraną modlitwę. Będziemy też umieszczać, na specjalnie założonej do tego konwersacji, zdjęcie chleba i wody, by wszyscy mogli wiedzieć, kto danego dnia wypełnia jedną z wielkopostnych praktyk.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież zachęca diakonów stałych do pełnienia swej posługi z miłością

2025-02-23 10:13

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

diakon stały

Włodzimierz Rędzioch

„Wasza misja jest jednym z najpiękniejszych przejawów Kościoła synodalnego i «wychodzącego»” -stwierdził Ojciec Święty w odczytanej przez abp Rino Fisichellę homilii podczas uroczystości jubileuszowych diakonów stałych. Proprefekt Dykasterii do spraw Ewangelizacji w zastępstwie papieża przewodniczył w bazylice watykańskiej Mszy św. oraz święceniom nowych diakonów stałych. Odczytał także przygotowany tekst papieskiej homilii.

Przesłanie wysłuchanych przez nas czytań można podsumować jednym słowem: bezinteresowność. Jest to termin, z pewnością drogi wam, diakonom, zgromadzonym tutaj na obchodach Jubileuszu. Zastanówmy się zatem nad tym fundamentalnym wymiarem życia chrześcijańskiego i waszej posługi, zwłaszcza w trzech aspektach: przebaczenia, bezinteresownej służby i komunii.
CZYTAJ DALEJ

Koń trojański w polskiej szkole

2025-02-23 22:09

Magdalena Lewandowska

Protest na wrocławskim Rynku

Protest na wrocławskim Rynku

Kilkaset osób wzięło udział we Wrocławiu w proteście "Tak dla edukacji, nie dla deprawacji".

Zaniepokojeni rodzice, nauczyciele, dziadkowie nie zgadzają się na seksualizację polskiej szkoły i zmiany wprowadzane przez panią Barbarę Nowacką i Ministerstwo Edukacji Narodowej. W kraju powstaje oddolny opór wobec planowanej destrukcji i ogólnopolskie protesty. Po manifestacji w Warszawie 1 grudnia 2024 r. i podobnych m.in. w Rzeszowie, Gdańsku, Szczecinie czy Krakowie, przyszedł czas na Wrocław. – Jesteśmy tutaj po to, żeby powiedzieć dość. To rodzice a nie państwo są głównymi wychowawcami swoich dzieci. To nasza rola. Powołujemy się na prawa rodziców zapisane w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i wielu innych aktach prawa międzynarodowego. Te prawa próbuje nam się dzisiaj odbierać, aby pod przykrywką edukacji o zdrowiu zatruwać polskie dzieci perwersjami i agresywną seksualizacją. Krok po kroku uzurpatorzy z MEN odbierają uczniom wiedzę, ambicje, wartości, a szkole spokój. Degradują autorytet nauczycieli a rodziców odsuwają poza horyzont decyzji o edukacji ich własnych dzieci – mówiła Jagoda Wilczyńska ze Stowarzyszenia Rodzice Chronią Dzieci, które razem z Centrum Życia i Rodziny oraz Koalicją na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły było współorganizatorem manifestacji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję