Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Ocalić od zapomnienia

Niedziela sosnowiecka 46/2014, str. 1

[ TEMATY ]

katedra

Archiwum

Fragmenty polichromii w bazylice katedralnej w Sosnowcu, przed ich zniszczeniem w wyniku pożaru, mal. W. Tetmajera i H. Uziembło

Fragmenty polichromii w bazylice katedralnej w Sosnowcu, przed ich zniszczeniem w wyniku pożaru, mal. W. Tetmajera i H. Uziembło

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pożar dachu sosnowieckiej bazyliki katedralnej zniszczył cenny zabytek sztuki sakralnej wpisany do skarbca naszej diecezji. Zniszczone zostało wyjątkowe dzieło, jakim jest polichromia wykonana przez Włodzimierza Tetmajera przy udziale Henryka Uziembły.

Dzieło to w harmonijną całość zespalają wątki: religijny, patriotyczno-historyczny i ludowy. Artysta wyróżnił tu trzy główne grupy tematyczne: motywy związane z wezwaniem kościoła (Wniebowzięcie i Koronacja NMP); tematyka ilustrująca najważniejsze wydarzenia z życia Chrystusa i Maryi (Święta Rodzina, Adoracja Trzech Królów, Ukrzyżowanie i Zmartwychwstanie); tematy związane z historią i wybitnymi postaciami Kościoła (Apostołowie, Ewangeliści, Odnalezienie Krzyża Świętego, Apostołowie Słowian, Święci i Błogosławieni).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tetmajer odtwarzając pamiętne czasy i wielkie postacie znane z narodowych dziejów chciał pokrzepić spragnionych wolności Polaków. Potwierdzeniem tego są m.in. słowa inskrypcji zapisane w kruchcie bazyliki katedralnej, mówiące o tym, że kościół „ozdobiony został ku czci Bożej chwale i Rzeczypospolitej nieszczęśliwej wspomożenia dla dźwignięcia serc wszystkich Polaków”.

Reklama

Symbole i znaki narodowe, wizerunki postaci historycznych, sceny z dziejów Polski, przedstawienia alegoryczne – to najbardziej powszechne, stosowane przez niego środki artystycznego wyrazu. Symboliczne orły, polne kwiaty, wiejskie ubrania malowane w jaskrawej kolorystyce mogą wydawać się dziś naiwne, jednak zachwycają siłą uczucia, natchnieniem ducha epoki oraz oryginalnością idei i artystycznych założeń.

Polichromia sosnowiecka, z punktu widzenia ikonografii chrześcijańskiej, to jedno z najbardziej oryginalnych dzieł sakralnych Tetmajera. Pod względem zastosowania sugestywnych, oryginalnych kolorów wyróżnia się od pozostałych realizacji artysty. Uznawany za jeden z filarów malarstwa Młodej Polski pozostawił po sobie dekorację kościołów w licznych miejscowościach, m.in. w Krakowie (kaplica św. Jana Nepomucena przy kościele Mariackim, kaplica Świętej Trójcy na Wawelu), w Bieczu, Wieliczce, Kaliszu, Kalwarii Zebrzydowskiej i Sosnowcu.

Ta największa realizacja Tetmajera w zakresie malarstwa monumentalnego stanowi niewątpliwie wyjątkowe dzieło, które pod względem artystycznym wpisuje się nie tylko do skarbca sztuki diecezji sosnowieckiej, ale kultury narodowej.

Cytując Stanisława Jachowicza warto sparafrazować jego słowa, stwierdzając, że „cudze chwalimy, swego nie znamy, sami nie wiemy, co posiadamy”. Ratując materialnie sosnowiecką świątynię nie zapomnijmy ocalić od zapomnienia tego, co potwierdza naszą narodową tożsamość i świadczy o wartości chrześcijańskiej sztuki.

2014-11-13 10:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cierń z korony cierniowej Chrystusa

Niedziela zamojsko-lubaczowska 10/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

katedra

Zamość

Łukasz Kot

Zamojski relikwiarz Korony Cierniowej

Zamojski relikwiarz Korony Cierniowej

Korona cierniowa to jeden z chrześcijańskich symboli męczeństwa Jezusa. Znajduje się obecnie w skarbcu katedry Notre-Dame w Paryżu

Królowie Francji rozdawali pojedyncze ciernie kościołom i władcom niemal całej zachodniej Europy. Jeden z kolców trafił do Czernięcina pod Turobinem, a następnie został przeniesiony do kolegiaty w Zamościu. Relikwię oprawiono w kryształ, złoto i rubiny.
CZYTAJ DALEJ

Być w drodze z Jezusem!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 51-56

Wtorek, 30 września. Wspomnienie św. Hieronima, prezbitera i doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec z ojciem Pio - tajemnice chwalebne

2025-09-30 20:50

[ TEMATY ]

różaniec

św. Ojciec Pio

Agata Kowalska

Różaniec był ulubioną modlitwą Ojca Pio, a jego koronkę miał zawsze przy sobie. W dzień nosił go zawieszony na pasku przy habicie lub trzymał w ręce. Gdy kładł się spać do łóżka, dwa różance umieszczał pod poduszką po jednym z każdej strony, a trzeci okręcał wokół nadgarstka.

FRAGMENT KSIĄŻKI [KLIKNIJ]: "Różany ogród Maryi. Modlitwa różańcowa z Ojcem Pio". Wydawnictwo Serafin . DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję