Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Z Bogiem przekraczamy szkolny próg…

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W poniedziałek 1 września w kościele parafialnym pw. Matki Bożej Bolesnej w Mierzynie odprawiona została uroczysta Msza św. stanowiąca część wojewódzkiej inauguracji roku szkolnego, która odbyła się w oddanym ostatnio do użytku nowoczesnym gmachu Publicznej Szkoły Podstawowej przy ul. Kolorowej w Mierzynie.

Reklama

Eucharystię sprawował abp Andrzej Dzięga. W homilii powiedział m.in.: – Niech błogosławiony będzie ten czas Waszej pracy i trudu, Drodzy Państwo dyrektorzy i nauczyciele. Miejcie świadomość jednej z najpiękniejszych służb publicznych – służby człowiekowi, młodemu pokoleniu i narodowi. Po Bożemu ta służba przeżywana da Wam wielką satysfakcję i poczucie dobrze rozpoznanego i wykonanego zadania, gdy będziecie je po latach przedstawiali Bogu – powiedział Metropolita szczeciński. Następnie odniósł się w kilku słowach do bieżącej sytuacji. – W wielu miejscach na polskiej ziemi szkoły są zamykane lub popadają w ruinę, a dzieci, nawet najmłodsze, 6- i 7-latki, są zrywane jeszcze w nocy, wiezione po 15, 20 km do szkoły, a potem wracają często po zmierzchu do domu, zwłaszcza te, które mieszkają na wioskach. Tutaj zaś, w Mierzynie, pojawiła się nowa szkoła, przygotowana na potrzeby najmłodszych. To jest właśnie ta mądrość patrzenia na sprawy tej ziemi. Niech błogosławione będą wysiłki i praca służące kształceniu następnych pokoleń – stwierdził abp Andrzej Dzięga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym dniu rozmawialiśmy także z uczniami, którzy przybyli na uroczystości.

– To jest ważny dzień, ponieważ rozpoczynamy kolejny etap nauki. Na pewno w tym roku jednym z ważniejszych wydarzeń będzie sprawdzian 6-klasisty. Wszyscy bardzo chcemy dostać się do dobrego gimnazjum. A poza tym tęskni się już za koleżankami, kolegami i nauczycielami – mówi Wiktoria Magda, uczennica klasy 6 Szkoły Podstawowej w Dobrej Szczecińskiej.

– Cieszę się, że wracam po wakacjach do szkoły. Będę się tam uczył, bawił z moimi kolegami. Najbardziej odpowiada mi matematyka i WF. Lubię bieganie – stwierdza Remigiusz Harłukowicz, uczeń 4 klasy Szkoły Podstawowej w Mierzynie.

– Chyba nikt tak naprawdę nie chce do końca wracać do szkoły. Jestem w 6 klasie, tak więc powoli dobiega końca szkoła podstawowa. A w szkole najbardziej lubię przyrodę, język polski i matematykę – mówi Dominika Wiśniewska ze Szkoły Podstawowej w Dobrej Szczecińskiej.

– Jest to dla mnie szczęśliwy dzień, gdyż zaczyna się szkoła. Będzie to okazja nie tylko do zdobycia wiedzy, ale poznania nowych kolegów i koleżanek – stwierdza Dawid Drumlak, uczeń klasy 6 Szkoły Podstawowej w Mierzynie.

Po Mszy św. uczestnicy przeszli do budynku Szkoły Podstawowej w Mierzynie, gdzie na sali gimnastycznej odbyła się dalsza część uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego 2014/15.

Gośćmi inauguracji, oprócz Metropolity szczecińsko-kamieńskiego, byli również członkowie samorządu lokalnego, zachodniopomorski kurator oświaty, przedstawiciele służb publicznych oraz parlamentarzyści.

2014-09-10 15:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

6-latki do szkół!

O nowej reformie edukacji polegającej na obniżeniu wieku obowiązku szkolnego do 6 lat mówi się nieustannie od kilku lat, zwolennicy i przeciwnicy reformy przerzucają się w argumentach. Głównym argumentem za jest oczywiście przykład większości krajów europejskich, gdzie do 1 klasy chodzą 6- a nawet 5-latki. Przeciwna jest większość rodziców i specjalistów, którzy uważają, że ta reforma jest jedynie odbieraniem szczęśliwego dzieciństwa. W marcu i kwietniu większość dolnośląskich podstawówek otworzyła swoje drzwi, żeby rodzice wraz z 6- latkami mogli zobaczyć przygotowanie szkół do przyjęcia najmłodszych dzieci. Choć obowiązek szkolny dla 6-latków będzie bezwzględnie obowiązywał dopiero od przyszłego roku, to już w tym roku rodzice mają możliwość zapisania ich do pierwszej klasy. Aby 6-latki były dobrze przygotowane do szkoły, muszą obowiązkowo przejść edukację przedszkolną. Rodzice przede wszystkim chcieli sprawdzić, czy ich dziecko dobrze będzie się czuć w danej szkole i czy będzie miało szansę na prawidłowy rozwój. Zarówno nauczyciele kształcenia zintegrowanego jak i przedszkolnego twierdzą, że ustawa jest źle przygotowana, bo choć dyrektorzy będą zapewniać, że placówka jest świetnie przystosowana do przyjęcia najmłodszych uczniów, to jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. W szkołach brakuje przede wszystkim odpowiednio przygotowanych sal i pomysłów na wyrównanie szans 6- i 7-latków. Na nauczycieli przedszkoli spada natomiast obowiązek obserwacji pedagogicznej i przeprowadzania diagnoz gotowości szkolnej. Warto dodać, że podstawa programowa w przedszkolach przewiduje zaledwie 1/5 czasu na działania edukacyjne. Psychologowie również nie są zgodni co do zasadności wprowadzenia reformy, jedni uważają, że 6-latki powinny chodzić do szkoły, ponieważ marnuje się ich potencjał. Rzeczywiście intelektualnie dziecko w tym wieku radzi sobie świetnie, jest wtedy jak „gąbka, która chłonie wszystko”. Z drugiej strony jednak twierdzą, że nie tylko o wiedzę chodzi i zapomina się o niedojrzałości emocjonalno-społecznej takiego dziecka. Sześciolatki bardzo często płaczą, wstydzą się odpowiadać na pytania, mają kłopoty z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami. Jednak obecnie należy porzucić dyskusje o zasadności tej reformy, a trzeba się skupić na naszych dzieciach, aby ułatwić im start w szkole. Na pewno obowiązek edukacji przedszkolnej im to ułatwi, bo choć w przedszkolu zajęć edukacyjnych jest niewiele, to jednak dziecko ma już kontakt z rówieśnikami, nauczycielami, musi się stosować do pewnych zasad i wykonywać polecenia. Jak przekonują psychologowie, największą uwagę należy skupiać na rozwoju emocjonalnym i społecznym najmłodszych, bo z edukacyjnymi problemami jest łatwiej sobie poradzić. Przede wszystkim naszą uwagę powinny zwrócić problemy z koncentracją, złe znoszenie oceniania, nieumiejętność nawiązania kontaktów z rówieśnikami a także z dorosłymi. Wtedy warto poprosić o pomoc specjalistów. Na stronie 6-latki.men.gov.pl znajduje się lista szkół dobrze przygotowanych do przyjęcia 6-latków, z którą warto się zapoznać, jeśli jeszcze nie wiemy, gdzie posłać nasze dziecko do szkoły. Listę tworzą rodzice i dyrektorzy szkół, dzięki temu szkoły chętniej będą zmieniać swoje zaplecze, by zachęcić rodziców 6-latków do wybrania ich szkoły.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa szturmowa - Litania Loretańska

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW
CZYTAJ DALEJ

„Z wami chrześcijanin, dla was biskup” – co znaczy pierwsze orędzie Leona XIV?

2025-05-12 08:52

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

W pierwszym orędziu po wyborze na Stolicę Piotrową papież Leon XIV przywołał słowa św. Augustyna: „z wami jestem chrześcijaninem, dla was jestem biskupem”, podkreślając zarazem, że jego posługa wyrasta z chrztu, wspólnoty z wiernymi i hierarchicznego kapłaństwa. To przesłanie, mocno zakorzenione w tradycji Kościoła, ma głębokie znaczenie duchowe.

W pierwszym swoim orędziu, wygłoszonym zaraz po wyborze na Stolicę Piotrową, papież Leon XIV, augustianin, przytoczył między innymi słowa swojego ojca – św. Augustyna (+ 430 r.), które Biskup Hippony skierował do swoich diecezjan z okazji rocznicy święceń: „z wami jestem chrześcijaninem, dla was jestem biskupem” (Mowa 340, 1, PL 38, 1483).
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję