Reklama

Wiadomości

Największa afera tej kampanii wyborczej

Zaangażowanie środków spoza komitetów wyborczych pochodzących zza granicy to największa afera tej kampanii wyborczej. Za nielegalnym wspieraniem Rafała Trzaskowskiego stoi m. in. fundacja, która od lat aktywnie wspiera Platformę Obywatelską oraz organizację Campus Polska.

2025-05-16 12:59

[ TEMATY ]

komentarz

PAP/Łukasz Gągulski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Afera, w którą zaangażowana jest m. in. Fundacja Akcja Demokracja to dopiero początek śnieżnej lawiny. Pozyskiwanie pieniędzy od zachodnich organizacji po to, by ingerować w kampanię wyborczą w Polsce ma długa tradycję i angażuje coraz więcej fundacji i stowarzyszeń. Dlatego też ta afera jest o wiele większa niż akcja medialna z kawalerką Karola Nawrockiego, bo po pierwsze dotycz o wiele większych pieniędzy, a po drugie dotyczy nielegalnego finasowania kampanii, za co Prawo i Sprawiedliwość ma odebrane pieniądze. Prezydencka rywalizacja miedzy Nawrockim i Trzaskowskim i tak jest nierówna ze względów budżetowych. Nie przeszkadza to ludziom związanym z PO i popierającymi Trzaskowskiego w korzystaniu z nielegalnych dopalaczy finansowych.

Reklama

Od 10 kwietnia 2025 r. Facebook był wręcz zalany reklamami politycznymi. Co dziwne - umieszczały je dwa zupełnie nieznane wcześniej profile, czyli "Wiesz Jak Nie Jest" oraz "Stół Dorosłych". Nie wiadomo, kto tymi profilami zarządza, ale widomo, że spoty i tzw. „rolki”, które zostały tam opublikowane i suto opłacone by zwiększyć ich zasięgi atakowały Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena i jednocześnie wychwalały Rafała Trzaskowskiego. „Materiały wyświetlane były na obszarze Polski. Zaangażowane w kampanię konta reklamowe w ciągu ostatnich 7 dni wydały na materiały polityczne więcej niż jakikolwiek komitet wyborczy” – czytamy w komunikacie NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obydwa profile na Facebooku miały odnośniki do prostych stron internetowych, na których podano fikcyjne, czyli nieistniejące adresy w Gdyni i w Warszawie. W sponsorowanych spotach publikowanych na tych profilach występowały osoby popierające Platformę Obywatelską, a większość z nich była związana z Fundacją Akcja Demokracja, której prezesem jest Jakub Kocjan. Prezes był nagradzany przez miasto Warszawa, gdzie prezydentem jest Trzaskowski, a do niedawna był też asystentem posła Koalicji Obywatelskiej. Członkowie Akcja Demokracja byli także czynnymi uczestnikami Campusu Polska, który jest sztandarowym projektem Rafała Trzaskowskiego, angażowali się w kampanie proaborcyjne i wspierali ruch LGBT. Prezes Kocjan ma zarówno fotografię z prezydentem Trzaskowskim, jak i z parady równości, gdzie trzyma sprofanowany wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej z tęczowym nimbem.

Fundusze na tą kampanie na Facebooku mogą pochodzić z zagranicy, ale domeny do stron wieszjakniejest.pl oraz stoldoroslych.pl zostały wykupione przez niemiecką spółkę 1API GmbH. Co więcej, jest jeszcze jedna wykupiona w tym samym czasie domena tarczawschodpolska.pl, która jeszcze nie została wykorzystana do płatnej promocji na Facebooku. Całkiem możliwe, że była przygotowywana na drugą turę wyborów.

Akcja Demokracja odcina się od spotów wyborczych tłumacząc, że to była oddolna inicjatywa jej członków i wolontariuszy. Ale to nie jest jedyna akcja angażowania się w wybory tej fundacji. Wyprodukowali oni także spoty „profrekwencyjne” pod swoim logiem za kilkaset tysięcy złotych. Filmy również jednoznacznie uderzają w kandydatów prawicy, głównie Nawrockiego i Mentzena. Fundacja musiała wpompować dużo pieniędzy w ich płatną promocję, bo inne materiały z kanału Akcja Demokracja mają po kilkaset wyświetleń, a spoty wyborcze obejrzało już 2 miliony osób.

Podziel się cytatem

Reklama

Fałszywe adresy i gigantyczne pieniądze płynące z zagranicy to nie jedyny sposób na wyborcze dopalacze stosowne przez PO i rząd Donalda Tuska. Także zaprzyjaźniony TVN24 reklamowała swój „śledczy” materiał o Karolu Nawrockim na innych ogólnopolskich portalach, co stanowi jednoznaczne finansowe zaangażowanie się stacji w kampanię po jednej ze stron politycznego sporu. Kolejną słynną kampanię „profrekwencyjną” zorganizowała i sfinansowała Fundacja Polskiej Rady Biznesu, fundacje ORLEN-u i PKO BP oraz firmy deweloperskie. Kampania „Twój głos jest ważny” prowadzi hejterską agitacje w sieci, której celem jest szydzenie z konserwatywnych wartości, czyli motywowanie wyborców Trzaskowskiego. Fundatorem i beneficjentem rzeczywistym hejterskiej kampanii „Twój głos jest ważny” jest Tomasz Kurzewski, który jest również udziałowcem większościowym w spółce ATM Grupa. Co najbardziej ciekawe, Tomasz Kurzewski zatrudnia żonę kandydata na prezydenta Małgorzatę Trzaskowską.

Tzw. kampanie „profrekwencyjne” to patologia polskiej demokracji, a ujawnione dotychczas nielegalne finasowanie jest tylko czubkiem góry lodowej. W podobną działalność zaangażowanych jest bardzo wiele organizacji, fundacji i stowarzyszeń o liberalno-lewicowych poglądach. W kampanię zaangażowany jest np. Strajk Kobiet, który pozyskuje część środków finansowych tą samą drogą co Akcja Demokracja. Należy więc prześwietlić wszystkie płatne kampanie z tego okresu w mediach społecznościowych, które odnoszą się do wyborów i poszczególnych kandydatów.

Nie wiadomo na ile afera zaszkodzi Rafałowi Trzaskowskiemu i na ile wzmocni Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena. Jednak na pewno nieuczciwe materiały wyborcze staną się tematem drugiej tury wyborów, a skandal ten ułatwi przepływ konserwatywnego elektoratu do Karola Nawrockiego od Sławomira Mentzena i innych kandydatów przed wyborczym finałem 1 czerwca 2025 roku.

Oceń: +24 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie znamy Papieża

[ TEMATY ]

komentarz

kardynałowie

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Papieskie decyzje o wyborze nowych kardynałów wywołują w świecie mediów trojakie konsekwencje. Po pierwsze budzą sporo emocji. Po drugie wywołują komentarze i po trzecie dają pożywkę do spekulacji odnośnie przyszłości.

Emocje rosną wraz ze zbliżaniem się przewidywanego konsystorza i momentu ogłoszenia nazwisk nowych purpuratów. W przypadku obecnego Papieża procent trafionych dziennikarskich typowań jest bardzo niski. To „sukcesy” na miarę co najwyżej dwójki ustrzelonej w totku. Dowodzi to jednego jak bardzo nieprzewidywalny jest Papież i jak bardzo jest nieznany i nieprzenikniony. Po prostu nadal go nie rozumiemy.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV o ekumenizmie i relacjach z innymi religiami

2025-05-19 09:50

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV przyjął przedstawicieli niekatolickich Kościołów i wspólnot kościelnych, a także religii niechrześcijańskich, którzy wczoraj wzięli udział w inauguracji jego pontyfikatu. Podkreślił, że dążenie do widzialnej jedności chrześcijan, opartej na wierności Jezusowi, jest dla niego priorytetem. Zwracając się do niechrześcijan, przyznał, że religie mogą przyczynić się do pokoju, jeśli będą wolne od ideologicznych i politycznych uwarunkowań.

Zwracając się do przedstawicieli wyznań chrześcijańskich Leon XIV przypomniał, że jego wybór na Stolicę Piotrową zbiega się w czasie z 1700. rocznicą Soboru Nicejskiego, który wypracował wspólne dla wszystkich Kościołów wyznanie wiary. „Podążając drogą ku przywróceniu pełnej komunii między wszystkimi chrześcijanami, uznajemy, że jedność ta może być jedynie jednością w wierze – zastrzegł Papież. - Jako biskup Rzymu uważam za jeden z moich priorytetowych obowiązków dążenie do przywrócenia pełnej i widzialnej wspólnoty między wszystkimi, którzy wyznają tę samą wiarę w Boga Ojca i Syna, i Ducha Świętego”.
CZYTAJ DALEJ

Archidiecezjalny Dzień Dziecka

2025-05-19 23:29

plakat organizatorów

    Po raz drugi odbędzie się Archidiecezjalny Dzień Dziecka. Organizatorzy zapraszają najmłodszych do Rabki Zdroju.

    Już 14 czerwca Duszpasterstwo Młodzieży, parafia św. Marii Magdaleny, Katolicka Szkoła Podstawowa w Rabce-Zdroju oraz Urząd Miasta zapraszają po raz drugi na Archidiecezjalny Dzień Dziecka w Rabce-Zdroju. W planie mnóstwo atrakcji, w tym gra miejska oraz koncert Małego TGD.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję