Reklama

Niedziela Przemyska

Biblia miejscem spotkania z Jezusem

Niedziela przemyska 17/2014, str. 8

[ TEMATY ]

Biblia

Piotr Marcińczak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bezpośrednio po kanonizacji papieża Jana Pawła II od III Niedzieli Wielkanocnej, w dniach od 4 do 10 maja, Kościół w Polsce przeżywa szósty Tydzień Biblijny. Swoim hasłem: „Wierzę w Ciebie Jezu Chryste, Synu Boży” wpisuje się on w tematykę całego roku duszpasterskiego, poświęconego pogłębieniu relacji chrześcijan z żywą osobą Jezusa Chrystusa. W tym ciągle aktualnym zadaniu chrześcijańskiego życia niezbędną pomocą jest korzystanie z Biblii, która w całości skoncentrowana jest na Chrystusie.

Za Soborem Watykańskim II przypomniał to Jan Paweł II w liście apostolskim „Novo millennio ineunte” (2001 r.). Przedstawiając w nim program duszpasterski na Trzecie Tysiąclecie, Papież postawił przed całym Kościołem zadanie kontemplacji oblicza Chrystusa w oparciu o Pismo Święte,”które od pierwszej do ostatniej strony przeniknięte jest Jego tajemnicą, ukazywaną w niejasnym zarysie w Starym Testamencie, a w pełni objawioną w Nowym” (n. 17). Każdy, kto chce wchodzić w coraz głębszą relację z Chrystusem, winien czynić to z Biblią w ręku, wpatrując się z wiarą i miłością w obecne w niej Jego święte oblicze. Co roku przypomina o tym Tydzień Biblijny, w którym proponowane są różne możliwości spotkań ze Słowem Bożym, by dać wiernym sposobność do biblijnego pogłębienia ich relacji z Chrystusem, a równocześnie uczyć ich, jak to winni czynić sami w ramach osobistej czy wspólnotowej lektury Pisma Świętego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pomocą w zorganizowaniu Tygodnia Biblijnego służą materiały przygotowane przez Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II i opublikowane w biuletynie „Przegląd Biblijny” 6 (2014), który otrzymuje każda parafia w archidiecezji. Ich wykorzystanie zależeć będzie od pomysłowości i gorliwości samych duszpasterzy. To oni winni stworzyć wiernym możliwości spotkań ze Słowem Bożym: w ramach liturgii, katechizacji, apostolatu biblijnego, w małych grupach i wspólnotach parafialnych, czy też podczas innych kontaktów duszpasterskich. Mając na uwadze hasło Tygodnia Biblijnego, wszystkie jego inicjatywy winny być ukierunkowane na pogłębienie wiary w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego. Pod tym kątem zostały też przygotowane tegoroczne materiały, które mogą pomóc głębiej wniknąć w misterium Jezusa – Syna Bożego, w tajemnicę Jego relacji z Ojcem, a także w naszą tożsamość bycia w Chrystusie przybranymi dziećmi Bożymi.

Wdzięczni Bogu za dar świętości Jana Pawła II winniśmy go naśladować także w umiłowaniu Słowa Bożego. Lektura Biblii zawsze prowadziła naszego świętego Patrona do spotkania z żywą osobą Jezusa Chrystusa. Nie było to zwykłe, czysto intelektualne poznanie, ale wchodzenie w coraz głębszą relację ze zmartwychwstałym i wywyższonym Panem. Dzięki niej Papież był prawdziwym świadkiem Chrystusa i skutecznym ewangelizatorem całego świata. Można powiedzieć, że św. Jan Paweł II w całej pełni był człowiekiem Słowa Bożego i jego wytrwałym, charyzmatycznym sługą. Na wzór naszego świętego Rodaka z Biblią w ręku szukajmy żywej osoby Jezusa Syna Bożego, by z wiarą i miłością wpatrywać się w Jego święte oblicze. Należy wyrazić nadzieję, że pomoże nam w tym tegoroczny Tydzień Biblijny. Jednak zależeć to będzie zarówno od gorliwości duszpasterzy, jak i od naszej współpracy i otwartości na proponowane przez nich inicjatywy.

2014-04-24 14:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak koniec świata rozumieli ludzie Biblii?

W Ewangelii przeczytamy słowa: „żniwem jest koniec świata” (Mt 13, 39). W języku greckim wyrażenie to brzmi: syntéleia aionós. Warto postawić pytanie, co tak naprawdę ludzie Biblii rozumieli pod tym pojęciem. Sam rzeczownik syntéleia (tłumaczony jako „koniec”) w rzeczywistości ma o wiele bogatsze znaczenie. Oznacza nie tylko chronologiczny kres, ale także dopełnienie, zwieńczenie, osiągnięcie ostatecznej formy. Z kolei rzeczownik aión oznacza erę, epokę. W czasach Jezusa mówiono o obecnym okresie, który zmierza ku swojemu dopełnieniu, aby po nim nastał okres nowy. Wiązano to z nastaniem pewnego kryzysu (przesilenia), który miał dopełnić biegu epoki dawnej i rozpocząć nowy czas. Mówiąc o tym, bardzo często odwoływano się do obrazów ukazujących destrukcję starego porządku (przodował w tym zwłaszcza nurt zwany apokaliptyką – por. np. Dn 7-12). Wykorzystywano motyw zaburzenia funkcjonowania Słońca, Księżyca i gwiazd (por. Mt 24), wskazywano na katastrofy naturalne (np. trzęsienie ziemi) czy katastrofy wywołane przez człowieka (np. wojny, zniszczenie).

CZYTAJ DALEJ

8 lat temu zmarł ks. Jan Kaczkowski

2024-03-27 22:11

[ TEMATY ]

Ks. Jan Kaczkowski

Piotr Drzewiecki

Ks. dr Jan Kaczkowski

 Ks. dr Jan Kaczkowski

28 marca 2016 r. w wieku 38 lat zmarł ks. Jan Kaczkowski, charyzmatyczny duszpasterz, twórca Hospicjum św. o. Pio w Pucku, autor i współautor popularnych książek. Chorował na glejaka - nowotwór ośrodka układu nerwowego. Sam będąc chory, pokazywał, jak przeżywać chorobę i cierpienie - uczył pogody, humory i dystansu.

Ks. Jan Kaczkowski urodził się 19 lipca 1977 r. w Gdyni. Był bioetykiem, organizatorem i dyrektorem Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio. W ciągu dwóch lat wykryto u niego dwa nowotwory – najpierw nerki, którego udało się zaleczyć, a później glejaka mózgu czwartego stopnia. Po operacjach poddawany kolejnym chemioterapiom, nadal pracował na rzecz hospicjum i służy jego pacjentom. W BoskiejTV prowadził swój vlog „Smak Życia”.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Bp Muskus: sensem Eucharystii jest spotkanie z miłością

2024-03-28 20:44

[ TEMATY ]

Kraków

Wielki Czwartek

bp Damian Muskus

diecezja.pl

- Przy jednym stole spotykają się z Jezusem biedacy, grzesznicy, słabi i poranieni ludzie. To nie jest uczta w nagrodę za dobre sprawowanie, uroczysta kolacja dla wybrańców, którzy zasłużyli na zaproszenie - mówił w Wielki Czwartek o Eucharystii bp Damian Muskus OFM. Krakowski biskup pomocniczy przewodniczył Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w kościele Matki Bożej Zwycięskiej w Krakowie-Borku Fałęckim.

- Bóg, który pokornie schyla się do ziemi, by umyć nogi człowiekowi, nie wywołuje entuzjazmu. Ten osobisty i czuły gest budzi sprzeciw i zgorszenie wielu - mówił bp Muskus, zauważając, że obraz Boga, który obmywa nogi uczniom, kojarzy się z upokorzeniem. - Paradoksalnie łatwiej przyjąć fakt, że Jezus cierpiał i poniósł śmierć na krzyżu, niż zaakceptować Boga, który z miłości obmywa ludzkie stopy - dodał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję