Reklama

Kościół

W włoskim Parlamencie o proroczej Encyklice „Evangelium Vitae”

30 lat temu - Encyklika Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego

25 marca 1995, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, w siedemnastym roku pontyfikatu Jan Paweł II opublikował encyklikę „Evangelium vitae”. Dokładnie trzydzieści lat później, również 25 marca, w siedzibie włoskiego parlamentu, w Palazzo Montecitorio odbyło się spotkanie, którego celem była refleksja nad aktualnością dokumentu i potrzebą ponownej mobilizacji sumień w obronie życia.

2025-04-07 10:33

[ TEMATY ]

parlament

Encyklika

Włochy

Evangelium vitae

Włodzimierz Rędzioch

Massimo Gandolfini

Massimo Gandolfini

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wydarzeniu zorganizowanym przez stowarzyszenie Family Day – Difendiamo i nostri figli (Brońmy nasze dzieci), wzięło udział pięciu prelegentów: kard. Angelo Bagnasco, emerytowany arcybiskup Genui i były przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch, Marco Invernizzi, historyk i filozof, regent stowarzyszenia świeckich katolików „Alleanza Cattolica”, Marina Casini, przewodnicząca włoskiego Ruchu na rzecz Życia, sędzia Domenico Airoma oraz Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki socjalnej.

Spotkanie moderował dr Massimo Gandolfini, neurochirurg, a zarazem przewodniczący stowarzyszenia Family Day (Dnia Rodziny), który rozpoczynając spotkanie podkreślił, że Encyklika jest „najwyższym aktem celebracji świętości życia”. Przypomniał również symboliczne znaczenie daty wybranej przez Jana Pawła II na publikację encykliki, 25 marca, uroczystości Zwiastowania Pańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przewodniczący parlamentu włoskiego, Lorenzo Fontana, w przesłaniu na wydarzenie podkreślił aktualność „Evangelium vitae”: „Zawarta w niej nauka nie należy wyłącznie do wierzących, lecz znajduje ona solidne podstawy w naszej Konstytucji. Dlatego jest to bardzo aktualne w czasach, w których toczy się publiczna debata na temat wartości założycielskich państw”.

Reklama

Marina Casini, przewodnicząca Ruchu na rzecz Życia, przypomniała przyjaźń swojego ojca Carla Casiniego z Janem Pawłem II. Prawnik Carlo Casini to jedna z najwybitniejszych postać ruchu obrony życia zarówno we Włoszech jak i na świecie. Przez prawie 30 lat jako poseł do Parlamentu Europejskiego bronił życia – między innymi to on był inicjatorem europejskiej inicjatywy obywatelskiej One of us (Jeden z nas).

Włodzimierz Rędzioch

Marina Casini

Marina Casini

Casini stwierdziła, że „Evangelium vitae” „jest Carta Magna (Wielką Kartą) obrońców życia”. Następnie podkreśliła cztery fundamentalne aspekty dokumentu: jego wartość społeczną i prorocką, konieczność mobilizacji sumień w oparciu o edukację i dialog, rolę kobiet w obronie życia oraz duchowość.

„Wiele wyroków osłabiło walkę o życie, fałszując naukę społeczną Kościoła” – zauważył sędzia Domenico Airoma, analizując kontekst prawny, który sprzyjał rozprzestrzenianiu się aborcji, pomimo naukowych dowodów wskazujących na istnienie życia od poczęcia. Następnie wskazał drogę, którą należy podążać: „Nie powinniśmy zaczynać od rozwiązań kompromisowych, ale zawsze dążyć do możliwie największego dobra. Z tego powodu musimy na nowo odnaleźć związek między prawem a prawdą”.

Podziel się cytatem

Włodzimierz Rędzioch

Domenico Airoma

Domenico Airoma

Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki społecznej, wspominał natomiast swoją walkę o uratowanie Eluany Englaro, którą chciano poddać eutanazji, podkreślając, że Encyklika Jana Pawła II wzywa wszystkich do poszanowania przykazania: Nie zabijaj. „Praca nad modernizacją regionalnych placówek służby zdrowia, wzmocnienie opieki paliatywnej i całodobowej pomocy dla osób z ciężkimi niepełnosprawnościami, inwestowanie zasobów ludzkich i ekonomicznych w usługi lokalne” to według dawnego ministra konkretna odpowiedź na próby wprowadzania eutanazji.

Reklama

„Zachód zmaga się z głęboką rewolucją antropologiczną, która rozpoczęła się w latach 60. ubiegłego wieku i która wpłynęła na rodzinę i życie, podważając dwa podstawowe filary dobra wspólnego” – wyjaśnił Marco Invernizzi. Według historyka encyklika „Evangelium vitae” stanowi „autentyczne wyzwanie rzucone ‘kulturze śmierci’, przenikającej społeczeństwo państw zachodnich, która usiłuje stać się nowym ‘zdrowym rozsądkiem’ opartym na ‘nowych prawach’. Działanie Papieża jest przede wszystkim działaniem kulturowym - chodzi w nim o potwierdzenie istnienia czegoś, co jest niedostępne dla wolności i woli człowieka”. Ivernizzi podkreślił, że publikacja Encykliki była operacją kulturową mającą na celu przezwyciężenie rozłamu między doktryną a życiem, potępionego już przez Pawła VI.

Włodzimierz Rędzioch

kard. Angelo Bagnasco

kard. Angelo Bagnasco

Na zakończenie spotkania przemawiał kard. Bagnasco. „Zło nie jest niezwyciężone, jeśli dobro jest odważne. Dlatego pozbądźmy się strachu, zniechęcenia i braku nadziei” - powiedział purpurat. Następnie tłumacząc obecną potrzebę wcielania w życie słów Encykliki, podkreślił, że ​​„musimy dokonać wielkiego wysiłku etycznego i promować wielką mobilizację sumień, ponieważ Zachód chyli się ku upadkowi, a my nie możemy stać z boku i temu się przyglądać. Kiedy tracimy wiarę, tracimy także rozsądek”.

Spotkanie zakończyło się modlitwą, którą kończy się Encyklika:

O Maryjo,
jutrzenko nowego świata,
Matko żyjących,
Tobie zawierzamy sprawę życia:
spójrz, o Matko, na niezliczone rzesze
dzieci, którym nie pozwala się przyjść na świat,
ubogich, którzy zmagają się z trudnościami życia,
mężczyzn i kobiet — ofiary nieludzkiej przemocy,
starców i chorych zabitych przez obojętność
albo fałszywą litość.
Spraw, aby wszyscy wierzący w Twojego Syna
potrafili otwarcie i z miłością głosić
ludziom naszej epoki
Ewangelię życia.

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sejm: o zmianach klimatycznych w świetle ekologicznej encykliki papieża Franciszka

[ TEMATY ]

sejm

Encyklika

Katarzyna Cegielska

Bez nawrócenia i bez uporządkowania relacji między człowiekiem a światem, Bogiem i drugim człowiekiem nie jest możliwe wypracowanie mądrej i gwarantującej sensowną przyszłość ekologii chrześcijańskiej – mówił ks. prałat Tomasz Trafny z Papieskiej Rady Kultury podczas zorganizowanej w Sejmie konferencji „Zrównoważony rozwój i zmiany klimatyczne w świetle Encykliki Ojca Świętego Franciszka Laudato Si”. Jego organizatorem był Parlamentarny Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju Europy.

Celem konferencji była m.in. refleksja nad wyrażoną w encyklice zachętą papieża Franciszka do prowadzenia dialogu na temat zagrożeń współczesnej ekologii.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Watykan uhonorował 167 katolików zabitych na Sri Lance

2025-05-04 13:00

[ TEMATY ]

Watykan

Krzysztof Świertok/BPJG

To pierwszy krok w stronę uznania męczeństwa ofiar zamachów bombowych na świątynie chrześcijańskie na Sri Lance. 167 katolików zamordowanych w Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia 2019 roku zostanie oficjalnie wpisanych do Katalogu „Świadków wiary” XXI wieku. Przygotowała go Dykasteria Spraw Kanonizacyjnych na Jubileuszowy Rok Święty 2000.

O decyzji Watykanu poinformowano podczas czuwania w kościele św. Antoniego w stolicy Sri Lanki, Kolombo. Kardynał Malcolm Ranjith, arcybiskup Kolombo, podkreślił, że wybór ten „ma na celu uhonorowanie ofiary” zabitych sześć lat temu. Dodał, że wpisanie ich do Katalogu „Świadków wiary” jest związane z tym, że zbrodnia została popełniona z powodu „nienawiści do wiary” (odium fidei). Ten termin jest używany w procesach beatyfikacyjnych dla potwierdzenia męczeństwa kandydatów na ołtarze.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję