Reklama

Aspekty

„Kto w rodzinie – ten nie zginie”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ALEKSANDRA BĄK: – 24 marca po raz dziewiąty rozpocznie się w Zielonej Górze Festiwal Życia, jaki jest jego cel?

KS. DR MARIUSZ DUDKA: – Festiwal jest przede wszystkim podyktowany dwoma ważnymi wydarzeniami: 24 marca obchodzimy Narodowy Dzień Życia, a 25 marca Dzień Świętości Życia. Bliskość tych dwóch dni w jakiś sposób zaprasza nas do tego, abyśmy jako Kościół na czele z biskupem oraz wszystkie ruchy i stowarzyszenia pomagające drugiemu człowiekowi przy współudziale pani marszałek, prezydenta Zielonej Góry włączyli się wspólnie i zachęcili innych do właściwej afirmacji życia, pokazania radości, wartości życia w małżeństwie i rodzinie.

– Hasło tegorocznego festiwalu brzmi :„Kto w rodzinie – ten nie zginie”…

Reklama

– Tak, tegoroczne hasło jest mocno związane z tematem, który zadaje nam papież Franciszek. Podczas spotkań biskupów polskich w czasie wizyty „ad limina apostolorum” mocno wybrzmiała troska papieża o rodzinę. Chcemy szczególnie pokazać rolę rodziny w obronie życia i konieczność ochrony rodziny jako takiej. Naszym dziadkom było znane powiedzenie: „Co w rodzinie, to nie zginie” – uważamy, że warto je przypomnieć po to, by ukazać wartość „inwestowania” w tę podstawową komórkę społeczną. Inwestowania poprzez czas, relacje, pogłębianie miłości. Każdy z nas wnosi w rodzinę przede wszystkim swoją własną godność osoby ludzkiej, wnosi swoje talenty, zdolności, wnosi ten szczególny i wyjątkowy koloryt. Chcemy, by to wybrzmiało podczas festiwalu, ponieważ rodzina, w którą się inwestuje, która opiera się na wartościach szanujących życie, jest płodna. I gdy rodzi się w niej nowe życie, będące darem od Boga – Dawcy Życia, to jesteśmy o nie spokojni.

– Jak festiwal będzie wyglądał w naszej diecezji?

– W tym roku poszczególne parafie organizują pewne własne wydarzenia lokalne, najczęściej związane z dniem 25 marca, podczas którego inicjuje się Duchową Adopcję Dziecka Poczętego. Diecezjalne obchody Dnia Świętości Życia koncentrują się przede wszystkim na Festiwalu Życia w Zielonej Górze. Festiwal rozpocznie się w poniedziałek 24 marca i potrwa do niedzieli. W programie są: rozwiązanie konkursu literackiego w szkołach, uroczysta Eucharystia z duchową adopcją także w Głogowie i Gorzowie, spektakl Teatru Kleryckiego „Zdumienie”, projekcja filmu „Największy z cudów”, koncert zespołu „New Life’M” i tzw. Wieczór Chwały, czyli wspólne uwielbienie. Na zakończenie w niedzielę odbędzie się Marsz dla Życia, na który zapraszamy wszystkich, szczególnie rodziny, nie tylko z Winnego Grodu. Chcemy, by to one ukazywały wartość rodziny – w ten sposób zainwestują w swoją rodzinę i ukażą jej wartość społeczeństwu. Im więcej nas będzie, tym większy też będzie przekaz społeczny o tym, że rodzina jest wielką wartością, bo jest środowiskiem naszego uświęcenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-03-11 14:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka na salonach

Na Zamku Tarnowskich w Dzikowie odbył się pierwszy z cyklu koncertów „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej”.

Tradycyjnie koncerty odbywają się w kościele ojców dominikanów w Tarnobrzegu, jednak ze względu na charakter prezentowanych przez artystów utworów organizatorzy przenieśli koncert do zamkowych sal.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Papież powołał kontrowersyjną profesor teologii z Lovanium na ważne stanowisko

2025-03-25 11:25

[ TEMATY ]

teologia

Belgia

profesor

kontrowersje

Bénédicte Lemmelijn

Adobe Stock

Bénédicte Lemmelijn, została mianowana przez papieża Franciszka członkiem ważnego organu nadzorującego uniwersytety katolickie

Bénédicte Lemmelijn, została mianowana przez papieża Franciszka członkiem ważnego organu nadzorującego uniwersytety katolickie

Papież Franciszek powołuje kolejne kobiety na ważne stanowiska w Watykanie. Kontrowersyjna belgijska profesor teologii, 56-letnia Bénédicte Lemmelijn, została mianowana przez papieża Franciszka członkiem ważnego organu nadzorującego uniwersytety katolickie. Poinformowało o tym biuro prasowe Stolicy Apostolskiej. Wraz z trzema kolegami z Hiszpanii, Konga i Chorwacji została członkiem rady doradczej ds. naukowych watykańskiej Agencji Stolicy Apostolskiej ds. Oceny i Promocji Jakości Uniwersytetów i Wydziałów Kościelnych (Avepro).

Agencja monitoruje działalność około 250 uniwersytetów i wydziałów katolickich na całym świecie i stara się przyczyniać do zwiększenia ich efektywności ekonomicznej i jakości nauczania poprzez współpracę i wymianę. Członkowie Rady Doradczej ds. Naukowych są mianowani na okres pięciu lat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję