ALEKSANDRA BĄK: 24 marca po raz dziewiąty rozpocznie się w Zielonej Górze Festiwal Życia, jaki jest jego cel?
KS. DR MARIUSZ DUDKA: Festiwal jest przede wszystkim podyktowany dwoma ważnymi wydarzeniami: 24 marca obchodzimy Narodowy Dzień Życia, a 25 marca Dzień Świętości Życia. Bliskość tych dwóch dni w jakiś sposób zaprasza nas do tego, abyśmy jako Kościół na czele z biskupem oraz wszystkie ruchy i stowarzyszenia pomagające drugiemu człowiekowi przy współudziale pani marszałek, prezydenta Zielonej Góry włączyli się wspólnie i zachęcili innych do właściwej afirmacji życia, pokazania radości, wartości życia w małżeństwie i rodzinie.
Hasło tegorocznego festiwalu brzmi :„Kto w rodzinie ten nie zginie”…
Reklama
Tak, tegoroczne hasło jest mocno związane z tematem, który zadaje nam papież Franciszek. Podczas spotkań biskupów polskich w czasie wizyty „ad limina apostolorum” mocno wybrzmiała troska papieża o rodzinę. Chcemy szczególnie pokazać rolę rodziny w obronie życia i konieczność ochrony rodziny jako takiej. Naszym dziadkom było znane powiedzenie: „Co w rodzinie, to nie zginie” uważamy, że warto je przypomnieć po to, by ukazać wartość „inwestowania” w tę podstawową komórkę społeczną. Inwestowania poprzez czas, relacje, pogłębianie miłości. Każdy z nas wnosi w rodzinę przede wszystkim swoją własną godność osoby ludzkiej, wnosi swoje talenty, zdolności, wnosi ten szczególny i wyjątkowy koloryt. Chcemy, by to wybrzmiało podczas festiwalu, ponieważ rodzina, w którą się inwestuje, która opiera się na wartościach szanujących życie, jest płodna. I gdy rodzi się w niej nowe życie, będące darem od Boga Dawcy Życia, to jesteśmy o nie spokojni.
Jak festiwal będzie wyglądał w naszej diecezji?
W tym roku poszczególne parafie organizują pewne własne wydarzenia lokalne, najczęściej związane z dniem 25 marca, podczas którego inicjuje się Duchową Adopcję Dziecka Poczętego. Diecezjalne obchody Dnia Świętości Życia koncentrują się przede wszystkim na Festiwalu Życia w Zielonej Górze. Festiwal rozpocznie się w poniedziałek 24 marca i potrwa do niedzieli. W programie są: rozwiązanie konkursu literackiego w szkołach, uroczysta Eucharystia z duchową adopcją także w Głogowie i Gorzowie, spektakl Teatru Kleryckiego „Zdumienie”, projekcja filmu „Największy z cudów”, koncert zespołu „New Life’M” i tzw. Wieczór Chwały, czyli wspólne uwielbienie. Na zakończenie w niedzielę odbędzie się Marsz dla Życia, na który zapraszamy wszystkich, szczególnie rodziny, nie tylko z Winnego Grodu. Chcemy, by to one ukazywały wartość rodziny w ten sposób zainwestują w swoją rodzinę i ukażą jej wartość społeczeństwu. Im więcej nas będzie, tym większy też będzie przekaz społeczny o tym, że rodzina jest wielką wartością, bo jest środowiskiem naszego uświęcenia.
Na Zamku Tarnowskich w Dzikowie odbył się pierwszy z cyklu koncertów „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej”.
Tradycyjnie koncerty odbywają się w kościele ojców dominikanów w Tarnobrzegu, jednak ze względu na charakter prezentowanych przez artystów utworów organizatorzy przenieśli koncert do zamkowych sal.
Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako
Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi
umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą
chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać
Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany
dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany
dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi.
Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół
wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów
papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto
Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale
przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy
Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia.
Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu
charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę
jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na
Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny
towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej
randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj
w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach
stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce
sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne,
podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z
życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów
ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga.
Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach
św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle,
przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice
i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło
spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku
IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę
podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej
w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena
Zwiastowania (IV wiek).
W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI
wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim
domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z
wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu
w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania
uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto,
Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio.
Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku.
Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny
dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon
nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu
do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia.
Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat
przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju,
czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój
całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej
z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej,
wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych
gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała
myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm.
Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić
choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało
malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych
mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach,
gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie
dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje
świata.
Bénédicte Lemmelijn, została mianowana przez papieża Franciszka członkiem ważnego organu nadzorującego uniwersytety katolickie
Papież Franciszek powołuje kolejne kobiety na ważne stanowiska w Watykanie. Kontrowersyjna belgijska profesor teologii, 56-letnia Bénédicte Lemmelijn, została mianowana przez papieża Franciszka członkiem ważnego organu nadzorującego uniwersytety katolickie. Poinformowało o tym biuro prasowe Stolicy Apostolskiej. Wraz z trzema kolegami z Hiszpanii, Konga i Chorwacji została członkiem rady doradczej ds. naukowych watykańskiej Agencji Stolicy Apostolskiej ds. Oceny i Promocji Jakości Uniwersytetów i Wydziałów Kościelnych (Avepro).
Agencja monitoruje działalność około 250 uniwersytetów i wydziałów katolickich na całym świecie i stara się przyczyniać do zwiększenia ich efektywności ekonomicznej i jakości nauczania poprzez współpracę i wymianę. Członkowie Rady Doradczej ds. Naukowych są mianowani na okres pięciu lat.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.