Reklama

Niedziela Łódzka

Jubileuszowy festiwal w katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odbywające się w archikatedrze łódzkiej od 2006 r. Dni Muzyki Organowej i Kameralnej są imprezą cenioną przez melomanów. W październiku ten współorganizowany przez Fundację „Carpe diem” festiwal miał jubileuszową, piętnastą edycję. Jak zwykle, kierownictwo organizacyjne sprawowała Joanna Przybył, zaś artystyczne – Jakub Garbacz, pierwszy organista katedralny.

Inaugurację jubileuszowych, jesiennych Dni stanowił recital związanego z Krakowem i Warszawą organisty – Józefa Serafina. W Fantazji i fudze g-moll oraz trzech preludiach chorałowych Bacha zaimponował on precyzją i przejrzystością w realizacji polifonii. W miniaturach Alaina i poemacie „Orfeusz” Liszta podobać się mogło zróżnicowanie kolorystyczne. Z kolei „Apparition de l’Eglise éternelle” Messiaena odznaczało się nastrojem mistycznym. Najwięcej dramatyzmu zawarł Serafin w improwizacji Tournemira na temat Te Deum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kolejny wieczór też był solowym popisem wirtuoza organów. Reprezentujący Częstochowę Jan Mroczek nastawił się głównie na oddziaływanie „symfonicznymi” brzmieniami instrumentu. Było to szczególnie wyraźne w Allegro maestoso z III Symfonii fis-moll Vierna i Symphonie-Passion Dupré’a. Niebanalną rejestracją odznaczały się utwory Guillou’a, de Grigny’ego oraz Francka. Niezawodność techniczna cechowała m.in. interpretację Bachowskiej Fantazji c-moll.

Reklama

Następny, kameralny koncert wypełnili goście z Włoch. Organista Michele Croese błyskotliwie wykonał motoryczne Concerto III delle Stravaganze Vivaldiego oraz, silnie akcentując kontrasty, Sinfonię Morandiego. Izabela Szlachetko, która koncertowała na flügelhornie. Wraz z akompaniującym jej Croese’m zaprezentowała transkrypcje trzech chorałów Bacha, a potem dwie fantazje Arbana na tematy z oper Verdiego. Pięknie kształtowała frazę, natomiast pewien niedosyt sprawiły utwory niedające okazji do popisu wirtuozowskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpiła, założona latem bieżącego roku i pracująca pod dyrekcją Grzegorza Wierusa, Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego „Sinfonietta”, skupiająca uczniów kilku szkół muzycznych. Młodzi instrumentaliści dzielnie spisali się w obu kompozycjach: Koncercie d-moll Bacha na dwoje skrzypiec (solistkami sprawnie realizującymi swoje partie były należące do zespołu Karolina Urbaniak i Magdalena Ziarkowska) i Symfonii g-moll KV 550 Mozarta.

2013-11-13 13:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Soli Deo w Biłgoraju

Po raz szesnasty w Biłgoraju, w dniach 4-5 lipca, odbył się Ogólnopolski Festiwal Piosenki Religijnej Soli Deo, który rozpoczął się od Mszy św. sprawowanej w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Biłgoraju. W tym roku zmieniła się ogólna formuła festiwalu, ponieważ nie było przesłuchań konkursowych, które zostały zamienione na koncerty zespołów i solistów. Pierwszego dnia wystąpił Zespół „Laudans” z Mińska na Białorusi i Aleksandra Stawarz z Rzeszowa. Gościem wieczoru był zespół „Porozumienie” z Lublina, zaś w niedzielę 5 lipca, na scenie Biłgorajskiego Centrum Kultury wystąpił zespół „Nazaret” oraz Beata Bednarz z zespołem.

CZYTAJ DALEJ

Francja: wyjątkowa Wielkanoc z rekordową liczbą nowych katolików

2024-03-26 18:40

[ TEMATY ]

Francja

twitter.com

Kościół we Francji przygotowuje się w do wyjątkowej Wielkanocy z kolejną rekordową liczbą katechumenów. Choć dokładne dane nie zostały jeszcze ogłoszone, to szacuje się, że chrztów dorosłych będzie w tym roku o co najmniej 30 proc. więcej. To prawdziwa epidemia, a raczej niespodziewany cudowny połów - przyznaje ks. Pierre-Alain Lejeune, proboszcz z Bordeaux.

Zauważa, że wszystko zaczęło się półtora roku temu, kiedy do jego parafii zgłosiło się w sprawie chrztu kilkadziesiąt osób, tak iż obecnie ma osiem razy więcej katechumenów niż dwa lata temu. Początkowo myślał, że to przejaw dynamizmu jego parafii. Szybko jednak się przekonał, że nie jest wyjątkiem. Inni proboszczowie mają ten sam «problem», są przytłoczeni nagłym napływem nowych katechumenów.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję