W tym roku święto patrona Warszawy - św. Władysława z Gielniowa - zbiega się z 60. rocznicą aresztowania Prymasa Wyszyńskiego. Msza św. z tej okazji zostanie odprawiona 29 września w kościele akademickim św. Anny
Poprzedzą ją uroczystości 25 września - czyli dokładnie w rocznicę uwięzienia kard. Wyszyńskiego - w archikatedrze św. Jana. Tego dnia mieszkańcy stolicy będą mogli również zwiedzać Dom Arcybiskupów Warszawskich przy Miodowej (w godz. 16-19). Kard. Kazimierz Nycz postanowił też, że 25 września w archidiecezji rozpocznie się specjalna nowenna stanowiąca duchowe przygotowanie do mającej się wkrótce peregrynacji Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej.
Dlaczego święto patrona Warszawy wiąże się z Prymasem Tysiąclecia? Otóż, w piątek 25 września 1953 roku, w uroczystość Władysława z Gielniowa, Prymas Wyszyński odprawił wieczorną Mszę świętą właśnie w kościele akademickim św. Anny. Tam - jak zawsze z ambony - wygłosił kazanie. Ostatnie przed uwięzieniem. Mówił na temat prawdy i wolności, piętnował fałsz i kłamstwo: „Chrześcijaństwo będzie zawsze wzywało do oporu, do walki z każdym zakłamaniem i z każdą stabilizacją” - mówił Prymas. Potem błogosławił ludzi relikwiami patrona Warszawy. A kiedy wrócił na Miodową, modlił się tymi słowami: „W ręce Twoje Panie oddaję duszę moją”.
- Te wydarzenia pragniemy upamiętnić, aby przypomnieć postać i nauczanie Prymasa Tysiąclecia - podkreśla ks. Jacek Siekierski, rektor kościoła św. Anny, który zaprasza mieszkańców stolicy na Mszę św. 29 września na godz. 15. Kazanie - z tej samej ambony co kiedyś Prymas Wyszyński - wygłosi bp Józef Zawitkowski.
- Kult św. Władysława z Gielniowa jest u nas żywy, także wśród studentów, którzy w nowym roku akademickim raz w miesiącu przy trumnie św. Władysława z Gielniowa będą się modlić za Warszawę - dodaje ks. Siekierski.
W kościele św. Anny, w osobnej kaplicy, znajdują się relikwie patrona Warszawy, który był związany z kościołem św. Anny, w nim na początku XVI wieku posługiwał i głosił kazania. Przez wieki mieszkańcy Warszawy wielokrotnie zwracali się do niego z prośbą o pomoc w czasach różnych zagrożeń i niebezpieczeństw.
Bp Piotr Sawczuk podczas Mszy św. celebrowanej 30 września br. w kościele parafialnym w Sadownem poświęcił nowy sztandar Szkoły Podstawowej w Sadownem, której decyzją Rady Gminy nadano imię bł. ks. Edwarda Grzymały
Podczas Eucharystii modlono się w intencji nauczycieli, rodziców i uczniów. W homilii ksiądz biskup przypomniał postać błogosławionego patrona – męczennika II wojny światowej. Pochodzący z należącej do parafii Sadowne miejscowości Gajówka Klin ks. Edward Grzymała zginął zagazowany w obozie koncentracyjnym w wieku 36 lat. Dziś patronuje szkole, a dla jej uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców staje się niezłomnym wzorem i orędownikiem.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.