Reklama

Niedziela Kielecka

Zgromadzenie Córek Maryi Niepokalanej

Aniołowie mieszkańców miast

Wkoło kipi miejskie, życie, ludzie gonią za swoimi sprawami, a pośrodku miejskiej dżungli one - siostry niepokalanki. Od 1891 r. pracują blisko ludzi: w biurach, na uczelniach, w redakcjach, katechizują młodzież i dzieci, opiekują się osobami starszymi w szpitalach i domach opieki, prowadzą przedszkola - wychowując i niosąc miłość tam, gdzie jej brak. Na ziemi świętokrzyskiej niepokalanki obecne są od 1903 r. (w tym roku mija 100. jubileusz Zgromadzenia)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Były jednym z pierwszych zgromadzeń, jakie pojawiło się w Kielcach. W okresie międzywojennym i w powojennej Polsce pracowały w różnych stronach diecezji i wielu zakątkach miasta, a zakres przez nich prowadzonych dzieł był imponujący. Aby odtworzyć historię Zgromadzenia Córek Maryi Niepokalanej w mieście, należy wybrać się na historyczną wędrówkę po Kielcach.

Zaczęło się od Domu św. Tomasza

Siostry do miasta przyjechały na zaproszenie ks. kan. Bogumiła Czerkiewicza i ks. prał. Bronisława Obuchowicza, którzy wcześniej znali zgromadzenia honorackie i byli zaangażowani w działalność charytatywną w Towarzystwie Dobroczynności, założonym w 1870 r. przez bp. Kulińskiego. Zwrócili się oni do założyciela o. Honorata Koźmińskiego i przełożonych z prośbą o przysłanie sióstr niepokalanek do Kielc. Siostry zaczęły posługę w Domu św. Tomasza, nazywanym także sierocińcem św. Józefa, gdzie mieścił się Dom Dziecka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Siostry zajmowały się sierotami i dziećmi rodzin robotniczych, dbając o ich wychowanie moralne, prowadziły także zajęcia dla młodzieży męskiej, przygotowując młodych do zawodu, ucząc ich czytania i pisania. Od 1908 r. do 1969 r. prowadziły pralnię przy ul. Sukowskiej, z której korzystali również księża i klerycy Seminarium kieleckiego, a w l. 1912-1918 - sierociniec św. Antoniego. Przy ul. Składowej w parafii Świętego Krzyża pracowały w ochronce i czytelni, prowadziły pracownię nauki haftu i szycia. Przy ul. Kościuszki do sióstr przychodziły dziewczęta, które chciały nauczyć się prowadzenia domu i bycia gospodynią, była to tzw. sala dla dziewcząt. W latach 1908-1980 przy ul. Mickiewicza siostry prowadziły również stołówkę młodzieżową, która słynęła z dobrych i tanich dań, nie dziwi więc fakt, że chętnie u sióstr stołowali się także przyszli księża z Niższego Seminarium. Przy Pl. Panny Marii siostry zaś prowadziły tzw. Gospodę. Przy Kapitulnej była bursa dla biednych dziewcząt w l. 1923-1932. Nieco wcześniej, w 1919 r. powstała bursa dla chłopców ośmioklasowej Szkoły Realnej. Zaś przy ul. Źródłowej w l. 1923-1927 siostry prowadziły bursę dla biednych chłopców.

Po wojnie w l. 1953-1989 niepokalanki pracowały na plebanii przy pl. Panny Marii (obecnie pl. NMP) oraz, w l. 1962-2011, na plebanii w parafii św. Wojciecha, podejmując tam również katechizację. Trudno dziś oszacować, ile sióstr pracowało wówczas w Kielcach, jednak sądząc po ilości dzieł, jakie prowadziły, z całą pewnością mogło być ich kilkadziesiąt.

Przykład życia młodych kobiet, sióstr bezhabitowych, prostych, skromnych zawsze blisko człowieka, ich poświęcenie dla bliźniego owocowały nowymi i licznymi powołaniami z terenu diecezji.

Dzieła niepokalanek w regionie

Reklama

W okresie międzywojennym liczne placówki niepokalanek powstawały nie tylko w Kielcach, siostry przybywały do miasteczek i małych miejscowości rozsianych po całym regionie, angażując się w liczne dzieła apostolskie, charytatywne, oświatowe, wychowawcze. Niewiele wiedzielibyśmy o pracy sióstr, gdyby nie s. Antonina Bigaj, pisząca pracę magisterską o historii zgromadzenia na ziemi kieleckiej i w diecezji. Dzięki niej wiemy, jakie i gdzie były placówki sióstr. W 1922 r. przyjęły one zaproszenie charytatywnego Stowarzyszenia Ziemianek, które założyło w Granicy-Maczkach - schronisko dla dzieci repatriantów. Siostry opiekowały się w skromnych i trudnych warunkach grupą 150 dzieci. Od 1933 r. prowadziły przytułek dla dzieci w Pierzchnicy. W Michniowie w l. 1951-1965 pracowały w Domu Pomocy Społecznej. W Górnie siostry miały mleczarnie i sklep spożywczy. W Sławkowie - prowadziły ochronkę. Swój dom niepokalanki miały także w Daleszycach, w l. 1910-1936 siostry otwarły w Domu Ludowym im. Józefa Piłsudskiego ochronkę dla dzieci i herbaciarnię. Było to miejsce, które miało odciągnąć mężczyzn od karczm żydowskich, w których przesiadywali, upijając się. S. Antonina Bigaj dzięki badaniom ustaliła, że w latach 1903-2003 na terenie diecezji posługiwało aż 307 niepokalanek.

Formacja przez obecność i dialog

Obecnie siostry, poza Kielcami, nie mają już placówek w diecezji. Niepokalanki mają swoje placówki przy ul. Wydryńskiej, Mickiewicza i Paderewskiego. Większość z osiemnastu sióstr jest już w podeszłym wieku, przebywając na zasłużonej emeryturze. Kiedyś pracowały w Domu Dziecka i zadziwiające może wydawać się to, że ich wychowankowie utrzymują kontakt z nimi do tej pory, odwdzięczając się za okazaną miłość swoją pamięcią i życzliwością. - S. Władysława, znana przez wychowanków jako „babcia”, jako młoda dziewczyna spotkała chłopca, który bardzo tęsknił za swoją babcią, zaproponowała, że skoro nie ma jej przy nim, ona może nią zostać. Okazała mu wiele serca i ciepła, którego pragnął. Odtąd nie tylko ten chłopiec, ale wszystkie inne dzieci w Domu Dziecka, a także współsiostry, wiedząc o jej wielkim sercu, nazywały s. Władysławę „babcią”. - Odpowiadało jej to - opowiada s. Agnieszka, przełożona domu przy ul. Paderewskiego.

Reklama

Nadwątlone zdrowie, brak sił, nie pozwalają starszym siostrom na pracę zawodową, teraz służą Kościołowi przez modlitwę, a nierzadko chorobę i cierpienie. Przy ul. Paderewskiego mieszkają obecnie trzy siostry. Przełożona s. Agnieszka - pracuje od wielu lat jako katechetka, ucząc młodzież w Technikum Ekonomicznym. Nie poprzestaje na lekcjach religii. Kocha młodzież i wyraża to przez obecność i troskę o ich formację. Organizuje spotkania modlitewno-formacyjne u sióstr, na których podejmowane są ważne tematy. Zapraszani są misjonarze, egzorcyści, ludzie, którzy chcą przekazać młodemu pokoleniu wartości, podzielić się swoim doświadczeniem; są też wyjazdy rekolekcyjne dziewcząt do Nowego Miasta nad Pilicą, gdzie jest Dom Generalny. Siostra także przygotowuje z uczniami jasełka. Młodzież bierze udział w życiu parafii św. Wojciecha: przygotowują nabożeństwo Drogi Krzyżowej w kościele, w październiku jest wspólny Różaniec, uczniowie włączają się także w rekolekcje dla młodzieży; było także wspólne pielgrzymowanie na Jasną Górę oraz wędrowanie na Święty Krzyż w ramach Pielgrzymkowych Rajdów Świętokrzyskich. Młodzież jest bardzo otwarta, słucha, uczestniczy w dyskusji i nie boi się zadawać trudnych pytań oraz wyrażać własne zdanie, choćby było ono odmienne - mówi s. Agnieszka. W jej pracy procentuje duże doświadczenie. Dziewięć lat była odpowiedzialna za formację młodzieży na etapie nowicjatu. Pomagała kandydatkom kształtować swoją postawę chrześcijańską i zakonną w duchu charyzmatu zgromadzenia. Podkreśla, że formacja dokonuje się przede wszystkim przez obecność, która jest podstawowym wyrazem miłości, daje ona możliwość nawiązania pięknych relacji. S. Agnieszka jest także referentką diecezjalną, odpowiedzialną za współpracę ze zgromadzeniami żeńskimi w diecezji.

Czym jest niewolnictwo maryjne?

Założycielem Zgromadzenia był o. Honorat Koźmiński (1829-1916) - kapucyn, założyciel licznych zgromadzeń bezhabitowych, działał na terenie Królestwa Polskiego w okresie likwidowania przez carat życia zakonnego. Był również pisarzem religijnym, wybitnym spowiednikiem, beatyfikowanym 16 października 1988 r. Współzałożycielką zgromadzenia i pierwszą przełożoną generalną była s. Ludwika Waleria Gąsiorowska (1864-1949), bliska współpracownica bł. Honorata Koźmińskiego.

Bardzo ważny jest rys maryjny zgromadzenia, który wiąże się z ideałami niewolnictwa maryjnego, sformułowanymi przez św. Ludwika Marię Grignion de Montfort żyjącego w l. 1673-1716. Pierwowzorem oddania się Bogu jest tajemnica Niepokalanego Poczęcia. Bezgraniczne oddanie się Maryi jest dla sióstr szczególną łaską i skarbem.

Siostry oddają Bogu przez Niepokalaną całkowicie nie tylko siebie i własne życie, ale także wszystkich ludzi spotkanych na swojej drodze, szczególnie mieszkańców miast, dla których mają być, jak chciał tego założyciel - aniołami opiekuńczymi. Niepokalanki wynagradzają za grzechy mieszkańców miast, którzy zagubili się w drodze do Boga. Zgromadzenie ma duchowość franciszkańską o specyficznym aspekcie maryjnym, żyje w oparciu o Regułę Trzeciego Zakonu św. Franciszka.

Na ratunek duchowy

Z okna w pokoju sióstr widać panoramę miasta, wzgórze katedralne i ul. Sienkiewicza. Codziennie modlą się za miasto. Siostry cieszą się dużym szacunkiem i życzliwością mieszkańców bloku, którzy przychodzą po pomoc duchową, wyżalić się, porozmawiać, prosić o modlitwę. Ale i one nigdy nie zawiodły się na mieszkańcach, jeśli zdarzy się jakaś np. usterka w domu i potrzebna jest „męska ręka”.

Siostry przez konsekrację prowadzą życie ukryte w Bogu. Roztaczają parasol ochronny nad młodzieżą, dziećmi, osobami starszymi i śpieszą na duchowy ratunek zagrożonym moralnie, poszukującym Boga i tym pogubionym. - Nie nosimy habitów, dlatego możemy wejść w środowiska zagrożone moralnie, podejmować działalność apostolską tam, gdzie w innych okolicznościach byłaby ona utrudniona lub nierealna. Mamy możliwość zanieść Chrystusa w środowiska trudne - taka jest nasza misja - tłumaczy siostra.

W następnym numerze zaprezentujemy Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Dębickich - Dom w Kazimierzy Wielkiej

2013-09-11 15:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Siostra ocalona z gruzów po trzęsieniu ziemi

[ TEMATY ]

zakonnica

trzęsienie ziemi

Radio Watykańskie

W centralnych Włoszech nie ustaje akcja ratunkowa. Pod gruzami wciąż uwięzieni są ludzie. Jedną z cudownie ocalałych jest albańska siostra Marjana Lleshi ze zgromadzenia służebnic Pańskich, która opowiedziała Radiu Watykańskiemu o pełnych grozy chwilach, jakie przeżyła podczas trzęsienia ziemi.

„Kiedy poczułam, że wszystko zaczęło się trząść, schroniłam się pod łóżkiem w nadziei na ocalenie, potem poszłam pod drzwi, jeśli tak można nazwać to, co z nich zostało, żeby wezwać pomoc. W tej chwili wszystko dookoła runęło. Przez pół godziny wołałam o pomoc, ale nikt nie odpowiadał. Wtedy zaczęłam wysyłać smsy do przyjaciół. Do rodziny nie, bo nie chciałam ich martwić. Następnie, kiedy zorientowałam się, że pomoc nie nadchodzi, zaczęłam żegnać się z najbliższymi i prosić ich o modlitwę. W końcu straciłam nadzieję na ocalenie i ofiarowałam swoje życie za kogoś innego. W tym momencie usłyszałam wołający mnie głos chłopaka, który zdołał wyważyć drzwi i wyprowadzić mnie. Byłam oszołomiona, bo wcześniej straciłam przytomność z powodu uderzenia w głowę. Po drodze słyszeliśmy wołanie o pomoc dwóch sióstr, które później uratowali leśnicy. Pod gruzami zostały jeszcze ciała trzech sióstr” – powiedziała s. Marjana.
CZYTAJ DALEJ

Panie! Ucz mnie wychodzić naprzeciw potrzebom bliźnich!

2025-03-27 09:40

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Prawdziwym grzechem jest żyć przekonaniem, że gdzie indziej żyje się lepiej, wygodniej, przyjemniej. Przekonanie, jakoby „wszędzie było dobrze tylko nie we własnym domu”.

W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi». Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: «Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: „Ojcze, daj mi część własności, która na mnie przypada”. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swoją własność, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie, i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał na służbę do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: „Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu przymieram głodem. Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mnie choćby jednym z twoich najemników”. Zabrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: „Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i wobec ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem”. Lecz ojciec powiedział do swoich sług: „Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi! Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i weselić się, ponieważ ten syn mój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”. I zaczęli się weselić. Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: „Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego”. Rozgniewał się na to i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedział ojcu: „Oto tyle lat ci służę i nie przekroczyłem nigdy twojego nakazu; ale mnie nigdy nie dałeś koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę”. Lecz on mu odpowiedział: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś ze mną i wszystko, co moje, do ciebie należy. A trzeba było weselić się i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”».
CZYTAJ DALEJ

66-latka z zarzutami prokuratorskimi za krytykę Jerzego Owsiaka już bez dozoru Policji

2025-03-31 08:25

[ TEMATY ]

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

Autorstwa Ralf Lotys (Sicherlich)/commons.wikimedia.org

Jerzy Owsiak

Jerzy Owsiak

Sąd Rejonowy w Toruniu uchylił dozór policyjny wobec emerytki zatrzymanej w styczniu za krytyczny komentarz opublikowany na Facebooku dotyczący Jerzego Owsiaka - informuje Ordo Iuris.

13 stycznia torunianka zamieściła na Facebooku komentarz o treści: „giń człeku i to jak najszybciej dość okradania dość twojego dorabiania się z naiwności Polaków twoje wille za granicą, twoja willa w Polsce twoje dzieci uczą się za granicą i pensje twoje i twojej żony dość rozlicz się i zmień okulary, bo takie noszą LGBT”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję