Reklama

Niedziela Kielecka

Festiwal w roku jubileuszu

W Jędrzejowie od 6 lipca do 25 sierpnia w upalne sobotnie wieczory melomani gromadzili się u cystersów, aby wysłuchać koncertów XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Jednocześnie, w trakcie festiwalu wypada sierpniowy odpust u cystersów w 100-lecie parafii pw. bł. Wincentego Kadłubka

Było w czym wybierać, bo i muzyka klasyczna, sakralna - w nawiązaniu do Roku Wiary, i energetyczna gospel, i hołd oddany powstańcom styczniowym. Gwiazda na finał - mezzosopranistka Małgorzata Walewska, to zawsze wyczekiwany akcent festiwalu, tym razem z koncertem dedykowanym powstańcom styczniowym, z towarzyszeniem Georgija Agratiny i Roberta Grudnia.

Wszystkie miejsca zajęte

Tak było niemal w każdą sobotę. - Mamy wiernych fanów, którzy przyjeżdżają na wybrane koncerty. Niezawodne są grupy kuracjuszy z Buska-Zdroju - mówi dyrektor festiwalu, Robert Grudzień. Komplet miejsc w kościele cystersów publiczność zajęła np. 13 lipca, gdy w nawiązaniu do Roku Wiary, kilkanaście pieśni sakralnych w muzyce klasycznej zaprezentowali grający na saksofonie Wiesław Wysocki oraz na akordeonie i organach - Piotr Wrona. - Przyjechałam z Kielc, aby posłuchać saksofonu i brzmienia cudownych jędrzejowskich organów. Nie zawiodłam się - mówiła Agata z Kielc.

Reklama

A z kolei 3 sierpnia koncert oscylował w klimacie muzyki baroku, np. dworu wiedeńskiego i austriackiego, którą wspólnie zaproponowali wybitny organista z Finlandii Dan Lonnqvist i polska wiolonczelistka Urszula Mizia. Wszystkie miejsca były zajęte, można było zauważyć rodziny, osoby samotne, młodzież. Wyjątkowej muzyce towarzyszyła warstwa informacyjna, dotycząca samych utworów, jak i wykonawców. I tak gość koncertu mógł się dowiedzieć, że fiński organista, zarazem twórca chóru kameralnego, studiował w Helsinkach, debiutował w katedrze helsińskiej, koncertował w krajach skandynawskich oraz w Niemczech, Szwajcarii, Czechach, Litwie, Łotwie, USA, Polsce - dając 50 koncertów. Z kolei Urszula Mizio, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, miała recitale m.in. we Włoszech, Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, USA. Jest także autorką projektów edukacyjnych dotyczących sposobów propagowania muzyki poważnej na wiolonczeli.

Wyjątkowe muzyczne show w dostojnych murach dała grupa „Claret Gospel” z Wybrzeża Kości Słoniowej. Sposób ekspresji, skale głosu, kreacje, fani jeżdżący za zespołem wzdłuż jego trasy sprawiły, że ludzie spontanicznie współtworzyli koncert tańcząc, klaszcząc, śpiewając; komentując, że styl papieża Franciszka pojawił się podczas jędrzejowskiego festiwalu.

Powstańcze tradycje

Historia Jędrzejowa jest mocno związana z powstaniem styczniowym; tutaj były słynne manifestacje, tutaj odbito brankę. - Artyści mogą i muszą zabierać głos w sprawach najważniejszych - ducha, wiary, ojczyzny - przekonuje Robert Grudzień, uzasadniając hołd oddawany przez Festiwal powstańcom styczniowym.

Reklama

I tak 150. rocznicy powstania styczniowego dotyczył koncert inauguracyjny pt. „Każdemu marzy się wolność”, z udziałem Jerzego Zelnika, Haliny Łabonarskiej oraz Roberta Grudnia. 20 lipca miało miejsce widowisko „Nadzieja - Walka - Chwała. Małogoszcz 1863”, w którym wystąpili Krzysztof Globisz i Piotr Wierciński.

W sierpniu goście festiwalu, oprócz wysłuchania ukraińskich romansów oraz pieśni sakralnych, obejrzeli kolejny spektakl muzyczny związany z powstaniem styczniowym: „Marsz, marsz Polonia 1863. Marian Langiewicz i Dionizy Czachowski - wybitni dowódcy powstania styczniowego”.

Festiwalowi towarzyszyły także wystawy tematyczne: promocja książki Bogusława Szwedo „Powstańcy styczniowi odznaczeni Orderem Wojennym Virtuti Militari” oraz wystawy: „Powstanie 1863 roku - gorzka chwała”, a także „Artur Grottger - powstanie styczniowe”.

Organizatorami festiwalu byli: Fundacja im. Mikołaja z Radomia, Archiopactwo Cystersów, Jędrzejowskie Towarzystwo Kulturalno-Naukowe, Urząd Miejski i Starostwo Powiatowe w Jędrzejowie.

Wstęp na koncerty był bezpłatny, można było jednak przekazać dobrowolne datki na opactwo. Impreza festiwalowa jest od lat formą wsparcia zabytkowego kompleksu klasztorno-kościelnego archiopactwa cystersów, którego początki sięgają XII wieku. W kościele klasztornym znajdują się unikatowe 42-głosowe organy z kluczami rejestrowymi wykonanymi z brązu. Instrument ma wyjątkowe brzmienie i jest wykorzystywany podczas festiwalowych koncertów.

2013-08-20 16:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto młodych w rytmie gospel

Niedziela bielsko-żywiecka 39/2012

[ TEMATY ]

festiwal

PB

Finałowy koncert warsztatów gospel

Finałowy koncert warsztatów gospel

Wielkim finałowym koncertem w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Bielsku-Białej zakończyły się III Międzynarodowe Warsztaty Gospel organizowane przez bielską fundację „Drachma”

Dnia 9 września w aleksandrowickim kościele wystąpiło blisko 450 młodych ludzi, którzy przez trzy dni uczestniczyli w międzynarodowych warsztatach śpiewu. Oglądany przez swoich bliskich i zaproszonych gości wieloosobowy chór kołysał się w soulowych i gospelowych rytmach wtórując solowym wykonawcom. Całość prowadziła Zuzanna Pradela z Bielska-Białej oraz specjalny gość tegorocznych warsztatów, brytyjski wokalista i instruktor muzyki gospel Wayne Ellington. Finałowy koncert oglądał także bp Tadeusz Rakoczy.
Po to, by popracować nad emisją głosu, jego tonacją i brzmieniem, przyjechali do Bielska-Białej nie tylko młodzi ludzie z Podbeskidzia, z różnych stron naszego kraju oraz spoza granic Polski. W muzycznym przedsięwzięciu wzięli udział m.in. goście ze Słowacji, Niemiec, Serbii. Odbywające się w auli Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja warsztaty były dla nich okazją nie tylko do poprawienia jakości własnego śpiewu, ale i do nauczenia się wykorzystania go w repertuarze chóralnym oraz do chwalenia Boga za pomocą muzyki.
Nad warsztatem muzycznym młodych adeptów gospel czuwali w tym roku W. Ellington oraz Z. Pradela. Gość z Wielkiej Brytanii swój głos kształcił na Uniwersytecie Brunel’a, gdzie pracuje jako trener głosu. Na co dzień współpracuje z „NU Image”, „London Community Gospel Choir”, „Sainsburys Kingdom Choir” oraz „The Shout”, ale również z solistami, gwiazdami, chórami w szkołach oraz kościołach. - Jestem więcej niż zadowolony z tych warsztatów - powiedział Ellington. - Moje nastawienie było takie, żeby niczego specjalnego nie oczekiwać, lecz po porostu przeżyć dobrze ten czas. Chciałem mieć pewność, że każdy, kto bierze udział w tych warsztatach przejedzie dobrze i komfortowo przez ten muzyczny materiał. Ale to, co otrzymałem od tych młodych ludzi, było olśniewające. Odkryłem kolejne „złote miasto” w Polsce - zaznaczył wokalista. - U źródeł jest wprowadzenie lub ponowne wprowadzenie ludzi do wiary chrześcijańskiej. A jeśli ludzie już wierzą, chodzi o to, by dalej trwali w tej wierze, by trzymali się jej, choć czasy są dziś trudne i ciężkie. Jest nadzieja. I nie zawsze potrzebujemy tych wszystkich materialnych rzeczy, bo aby podążać dalej, by żyć i dodawać sobie nawzajem odwagi, potrzeba jedynie owocu Ducha - dodał instruktor, któremu podczas finałowego koncertu młodzi dziękowali gromkimi oklaskami. Nie mniejszy aplauz wzbudzała Zuzanna Pradela. Nauczycielka muzyki, dyrygent chóru gospel i muzyk diakonii muzycznej Wspólnot „Miasto na Górze” już po raz trzeci prowadziła warsztaty organizowane prze „Drachmę”.
Założona przez ks. Mirosława Szewieczka Fundacja „Drachma” od kilku lat prowadzi szereg inicjatyw mających na celu tworzenie warunków rozwoju duchowego, intelektualnego, psychologicznego młodzieży przez edukację i wsparcie wzajemne.

CZYTAJ DALEJ

Podziękuj Bogu za drugą, trzecią i kolejną szansę, którą ci daje

2021-09-16 09:12

[ TEMATY ]

ksiądz

Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Hymnem do Ducha Świętego odśpiewanym w łódzkiej bazylice archikatedralnej rozpoczęły się doroczne rekolekcje dla księży diecezjalnych i zakonnych, którym w dniach 15 – 17 września przewodniczy abp Grzegorz Ryś. Pierwsze rozważanie rekolekcyjne zostało oparte o fragment ewangelii św. Marka (Mk. 1.1-8)

Przyglądając się postaci św. Marka, łódzki pasterz wskazał na trzech uczniów Jezusa, którzy byli mistrzami dla autora Ewangelii. – Trzech uczniów Jezusa Chrystusa: Barnaba, Piotr i Paweł przekazywali Markowi wiarę. Chcę dzisiejszego wieczoru zatrzymać się tylko na tym jak ten przekaz się dokonywał, bo to jest coś, w czym każdy z nas może się odnaleźć, ale potrzebujemy się odnaleźć razem – zauważył arcybiskup.

CZYTAJ DALEJ

Sztuka i wiara podczas wernisażu w Zakopanem

2021-09-17 19:24

[ TEMATY ]

kultura

górale

Damian Krawczykowski /Niedziela

17 września w Zakopanem odbył się wernisaż wystawy pokonkursowej "Oblicza Frasobliwego". Podczas wydarzenia zostały ogłoszone wyniki oraz wręczone nagrody w konkursie, który cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem.

- Głównym celem konkursu jest pobudzenie inwencji twórczej oraz popularyzacja i dokumentacja unikalnych zjawisk kultury, jakimi są malarstwo na szkle i rzeźba w drewnie. Celem równorzędnym była także popularyzacja tradycji chrześcijańskiej kultu wizerunków Chrystusa Frasobliwego – informują Organizatorzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję