Reklama

W wolnej chwili

Motywy świąteczne

Gdzie śpiewa się już kolędy?

Obchodzonym w środę świętem Wprowadzenia Bogurodzicy do Świątyni wierni Kościoła prawosławnego rozpoczęli okres bożonarodzeniowy. Od tego dnia mogą już śpiewać kolędy, a w czasie nabożeństw występują motywy świąteczne.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według kalendarza juliańskiego, z którego polska Cerkiew formalnie korzysta przy ustalaniu dat świąt religijnych, Boże Narodzenie wiernych Kościoła wschodniego rozpocznie się Wigilią 6 stycznia (mowa o dacie w powszechnym kalendarzu gregoriańskim, używanym też w Polsce), czyli trzynaście dni po świętach w Kościele katolickim.

Prawosławne Święto Wprowadzenia Bogurodzicy do Świątyni (Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny) jest jednym z dwunastu najważniejszych w cerkiewnym kalendarzu liturgicznym. Ustanowione zostało prawdopodobnie w IV w. (wtedy pojawiają się pierwsze wzmianki o nim) i wiąże się z wydarzeniem, którego nie opisano w Ewangelii, ale znane jest z opisów tradycji i tekstów apokryficznych, kiedy to trzyletnią Maryję rodzice postanowili poświęcić Bogu i uroczyście wprowadzili ją do świątyni jerozolimskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Duchowni podkreślają, że ta symbolika pokazująca, iż – tak jak Maryja pokonywała kolejne stopnie schodów tej świątyni – tak wierni Kościoła prawosławnego pokonują przeciwności i rozwijają się duchowo, by dostąpić zbawienia. Święto ma też pokazywać rodzicom, że dzieci od najmłodszych lat powinny uczestniczyć w życiu religijnym, uczęszczać na nabożeństwa i katechezy.

Reklama

Stanowi też ono początek okresu bożonarodzeniowego. W cerkwiach usłyszeć już można teksty liturgiczne mówiące o Bożym Narodzeniu, można też śpiewać kolędy. Od 28 listopada w Kościele prawosławnym trwa post przygotowujący duchowo do świąt Bożego Narodzenia. Zwany jest filipowym (nazwa postu pochodzi od apostoła Filipa; zaczyna się po dniu pamięci o nim), trwa 40 dni i jest dłuższy od adwentu u katolików.

Hierarchowie Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego liczbę wiernych w kraju szacują na 450-500 tys. W Narodowym Spisie Powszechnym przeprowadzonym w 2021 r. przynależność do Kościoła prawosławnego w Polsce zadeklarowało (pytanie o wyznanie było dobrowolne, można było odmówić na nie odpowiedzi) niecałe 151,7 tys. osób.

Przyjmuje się, że centrum prawosławia jest województwo podlaskie, bo to tam są największe w kraju skupiska wiernych Cerkwi. Właśnie w tej części kraju wierni, przy ustalaniu dat większości cerkiewnych świąt, nadal korzystają z kalendarza juliańskiego.

W centralnej i zachodniej Polsce wielu prawosławnych obchodzi święta Bożego Narodzenia w tym samym czasie, co katolicy, czyli według kalendarza gregoriańskiego. U tych wiernych Cerkwi 40-dniowy post filipowy rozpoczął się 15 listopada, bo święta obchodzić będą 25-26 grudnia.

2024-12-04 12:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolędy najpiękniej brzmią w Będzinie

Trudno zamknąć w słowach fenomen, którym jest historia tego unikalnego w skali Europy przeglądu. W Będzinie zakończyła się 26. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika.

Święta Bożego Narodzenia mają wyjątkowy klimat. Wpływa na to piękno liturgicznych celebracji, piękno szopek, piękno przystrojonych światełkami ulic i domów. Wreszcie jest to także piękno polskich kolęd, w których opisywane są te najważniejsze dla naszej wiary momenty. Z radością, czułością i tkliwością, z odwołaniem do aktualnych wydarzeń.
CZYTAJ DALEJ

Odpusty Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

2025-04-16 14:06

[ TEMATY ]

odpust

odpusty

odpust zupełny

Graziako

Warunki konieczne do uzyskania odpustu zupełnego są następujące:
CZYTAJ DALEJ

Wielki Czwartek

2025-04-18 22:55

Biuro Prasowe AK

    - Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.

W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję