Reklama

Aspekty

Jubileusz Archiwum Diecezjalnego

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 22/2013, str. 6

[ TEMATY ]

archiwum

Ks. Adrian Put

KS. ADRIAN PUT: - W tym roku nasze Archiwum Diecezjalne obchodzi swój pierwszy poważniejszy jubileusz - 10 lat istnienia. W jakich okolicznościach doszło do jego utworzenia?

KS. DR HAB. ROBERT ROMUALD KUFEL: - Inicjatywa powołania samodzielnej instytucji, która zajęłaby się archiwaliami kościelnymi, zrodziła się w Kurii Biskupiej na początku 2000 r. W tym celu skierowano mnie na studium archiwistyki na Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. 15 września 2003 r. bp Adam Dyczkowski utworzył Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze. Archiwum Diecezjalne zaczęło funkcjonować w oparciu o własny Statut i Regulamin zatwierdzony przez Biskupa Diecezjalnego. Początkowo mieściło się w pomieszczeniach kurialnych. Dziś archiwum dysponuje własnym obiektem, w którym znajdują się magazyn, pracownia naukowa oraz pomieszczenie dyrektora.

- Jaka rolę pełni archiwum w życiu diecezji? Archiwum kościelne, choć zajmuje się sprawami podobnymi do świeckich instytucji, to jednak ma swój własny, kościelny, charakter. Jak to wygląda w przypadku naszego archiwum?

- W archiwum gromadzi się, zabezpiecza i porządkuje dokumenty. Znajdują się u nas dokumenty wytworzone przez różne instytucje kościelne i świeckie do 1945 r. Posiadamy także dokumenty dotyczące naszej diecezji od momentu powstania Administracji Apostolskiej Lubuskiej, Kamieńskiej i Prałatury Pilskiej w Gorzowie w 1945 r. Udostępnia się je instytucjom kościelnym, naukowym i osobom prywatnym. Archiwum współpracuje z innymi ośrodkami kościelnymi i świeckimi oraz prowadzi własną działalność naukową, oświatową i edukacyjną. Przykładowo w 2011 r. Archiwum brało udział w unijnym projekcie „Kozaki-Pyrzany. Polacy, Niemcy i Ukraińcy - polifonia pamięci”. Archiwum było jednym z kilku partnerów naukowych tego projektu.

Reklama

- Jak z perspektywy tych 10 lat wygląda praca w archiwum? Czy obowiązki podejmuje Ksiądz sam, czy są może jacyś pomocnicy?

- Obowiązki podejmuję sam. Współpracuję z księżmi. Posiłkuję się wolontariuszami, którzy zadeklarowali swą pomoc.

- Na jubileusz archiwum ukazała się okolicznościowa książka. Prezentując 10 lat istnienia archiwum, jest ona poniekąd także zapisem Księdza posługi. Przy okazji takiej syntezy rodzi się pytanie o przyszłość. Jakie wyzwania czekają nasze archiwum w przyszłości?

- W ciągu 10 lat zrobiono wiele, ale nie wszystko. Przed archiwum stają nowe wyzwania, np.: dokończenie scalania akt parafialnych do 1945 r., dalsze skanowanie ksiąg metrykalnych, wydanie inwentarza po zasobie akt Kurii Diecezji Gorzowskiej (1972-92), zinwentaryzowanie nowych kolekcji (np. nut), rozszerzenie akcji popularyzatorskiej archiwum i jego zasobu, zadbanie o nowe pomieszczenia na magazyny archiwalne, wydanie biuletynu archiwum.

- Najważniejszym elementem obchodów jubileuszu archiwum będzie konferencja naukowa pod patronatem bp. Stefana Regmunta. Będzie to spotkanie specjalistów, czy może każdy zainteresowany pracą takiej instytucji będzie mógł przyjść?

- Konferencja planowana jest na 23 października tego roku przy kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze. Rozpocznie się Mszą św. o godz. 9, której będzie przewodniczyć bp Stefan Regmunt, a kazanie wygłosi bp Paweł Socha. Następnie zaproszeni prelegenci z Warszawy, Szczecina, Koszalina i Piły wygłoszą pięć 20-minutowych wykładów o tematyce archiwalnej. Będzie okazja do dyskusji i wymiany doświadczeń. Dokładny plan konferencji znajdzie się na stronie internetowej archiwum archiwum.kuria.zg.pl. Zainteresowanych serdecznie zapraszam. O działalności oraz zasobie naszego archiwum można się więcej dowiedzieć z podanej strony internetowej.

2013-06-04 13:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O. Gumpel: otwarcie archiwów obali wiele fake newsów o Piusie XII

[ TEMATY ]

Watykan

archiwum

Radio Watykańskie

Otwarcie archiwów watykańskich przyczyni się do bardziej przejrzystego i jasnego spojrzenia na pontyfikat Piusa XII. Nie ma co się spodziewać spektakularnych odkryć, ale na pewno wiele fake newsów na temat tego papieża zostanie ostatecznie obalonych.

Wskazuje na to niemiecki jezuita, o. Peter Gumpel, który jako postulator procesu beatyfikacyjnego papieża Pacellego mógł konsultować dokumenty dotyczące jego pontyfikatu na wiele lat przed ich upublicznieniem.

CZYTAJ DALEJ

Episkopat: zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward Janiak

2021-09-23 16:13

[ TEMATY ]

zmarły

bp Edward Janiak

Diecezja Kaliska

KAI

Bp Edward Janiak

Bp Edward Janiak

Zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward Janiak - poinformowało w czwartek biuro prasowe Episkopatu Polski. Od marca tego roku hierarcha miał zakaz uczestniczenia w publicznych celebracjach na terenie diecezji kaliskiej i nakaz zamieszkania poza nią.

Biuro prasowe Konferencji Episkopatu Polski potwierdziło w czwartek, że biskup senior diecezji kaliskiej Edward Janiak zmarł.

CZYTAJ DALEJ

Papież do nowego patriarchy katolickich Ormian

2021-09-24 20:36

[ TEMATY ]

Ormianie

papież Franciszek

patriarcha

Vatican News

Rafał Piotr XXI Minassian, nowy patriarcha katolickich Ormian

Rafał Piotr XXI Minassian, nowy patriarcha katolickich Ormian

Franciszek skierował list do nowego patriarchy katolickiego Kościoła ormiańskiego, Rafała Piotra XXI Minassiana. Kościół ten – jak pisze Papież - jest w pełni zaangażowany w sprawy narodu ormiańskiego, zachowuje jego pamięć i tradycje, a jednocześnie jest głęboko związany z Następcą Apostoła Piotra.

Franciszek zauważa, że Ormianie to naród obyty z cierpieniem z powodu licznych prób, których doświadczyli w ciągu 1700 lat swej chrześcijańskiej historii, ale odznaczają się oni również niewyczerpaną zdolnością do rozkwitu i wydawania owoców, dzięki świętości i mądrości swych świętych i męczenników, kulturze jego lekarzy i myślicieli oraz sztuce, która umie wyryć w skale znak krzyża jako drzewa życia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję