Reklama

Kościół

Wychowanie w Polsce: Współpraca rodziny, szkoły i kościoła

W kontekście bieżącej debaty dotyczącej obecności lekcji religii w polskich szkołach, ks. Marek Studenski w swoim vlogu analizuje znaczenie tego przedmiotu, podkreślając, że nie jest to jedynie dodatkowa lekcja, ale przede wszystkim wspólne wartości, które stanowią fundament życia młodych ludzi.

[ TEMATY ]

szkoła

ks. Studenski

lekcje religii

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W odcinku poruszana jest także kwestia tegorocznego hasła Tygodnia Wychowania: „Wychowujmy razem”. Ks. Marek zwraca uwagę na kluczową rolę współpracy między rodziną, szkołą i kościołem, które razem kształtują integralny proces wychowawczy.

Podziel się cytatem

Jednym z istotnych elementów tego wystąpienia jest nawiązanie do koncepcji Wiktora Frankla, austriackiego psychiatry, który po doświadczeniach z obozów koncentracyjnych opracował logoterapię – metodę opartą na przekonaniu, że znajomość sensu życia jest kluczowa dla przetrwania nawet w najtrudniejszych warunkach. Frankl uważał, że współczesne problemy, takie jak depresja, uzależnienia czy kryzysy psychiczne, wynikają z utraty sensu życia, co podkreśla konieczność odnalezienia wartości, które nadają życiu głębsze znaczenie. Religia, poznawana również na lekcjach katechezy w szkole, pełni funkcję prewencyjną w życiu młodych ludzi, pomagając im radzić sobie z wyzwaniami, rozwijać odpowiedzialność i unikać zagrożeń, takich jak uzależnienia.

Lekcje religii wnoszą do procesu wychowawczego i edukacyjnego duchową oraz moralną perspektywę, co jest niezwykle istotne w kształtowaniu odpowiedzialnych i etycznych obywateli. Religia oferuje spójną wizję świata, nadając sens i kierunek życiu młodego człowieka. Wspominany Wiktor Frankl dowodził, że znajomość sensu życia pozwala ludziom przetrwać nawet najcięższe chwile i unikać psychicznych załamań.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Współdziałanie rodziny, szkoły i kościoła umożliwia wszechstronny rozwój młodego człowieka, wspierając go na różnych płaszczyznach życia. Każda z tych instytucji wnosi coś, czego pozostałe nie mogą dostarczyć w równym stopniu, dlatego tylko wspólne działanie daje pełny obraz wychowania, które przygotowuje dziecko do życia jako dojrzałego, odpowiedzialnego człowieka.

Odcinek ten jest ważnym głosem w dyskusji o roli wartości chrześcijańskich we współczesnym procesie wychowawczym oraz o potrzebie zaangażowania wszystkich trzech kluczowych podmiotów – rodziny, szkoły i kościoła – w kształtowanie młodego pokolenia.

2024-09-10 13:19

Oceń: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Katolik” z sukcesami

Niedziela częstochowska 51/2015, str. 7

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum szkolne "Katolika"

Z 240 uczniów tej szkoły ponad 50 wzięło udział w różnego rodzaju zawodach sportowych.
Tegoroczny sezon podsumował uczniowski klub sportowy „Katolik” działający przy Katolickim Liceum i Gimnazjum przy ul. Okólnej w Częstochowie

W 2012 r. zawiązali szkolny klub kolarski. Wystartowali w zawodach i odnieśli pierwsze sukcesy. W następnym roku powstał klub sportowy „Katolik” z prezesem Krzysztofem Ułamkiem, nauczycielem fizyki. Dziś klub jest rozpoznawalny nie tylko w Częstochowie, ale i w Polsce. Jego zawodnicy w kolarstwie MTB, triathlonie i lekkoatletyce sięgają po tytuły mistrzów czy wicemistrzów Polski. – Działalność klubu doskonale wpisuje się w misję naszej szkoły – przyznaje dyrektor Grzegorz Nawrocki. – Uczniowie ćwiczą nie tylko ciało, ale i ducha, pokonują stres, zmęczenie fizyczne, uczą się współpracy, pomagania sobie wzajemnie i zdrowej szlachetnej rywalizacji. Ale klub to nie tylko mistrzowie, należą do niego również osoby, które sport traktują rekreacyjnie i ze względu na warunki fizyczne nigdy nie osiągną znaczących wyników. Ważne jest to, że sportem zarażają się na całe życie. Jasno określona linia klubu powoduje, że garną się tu również zainteresowani sportem uczniowie z innych szkół katolickich, a także lektorzy, ministranci z różnych częstochowskich parafii.
CZYTAJ DALEJ

Niskie zainteresowanie edukacją zdrowotną na Podhalu; w wielu szkołach lekcji tego przedmiotu nie będzie

2025-09-26 21:26

[ TEMATY ]

edukacja zdrowotna

Adobe Stock

GIEWONT

GIEWONT

W podhalańskich szkołach zainteresowanie nowym przedmiotem edukacja zdrowotna jest minimalne – wynika z danych zebranych w gminach regionu. W niektórych szkołach podstawowych zajęcia będą się odbywać tylko dla jednego ucznia, a w większości szkół średnich w ogóle ich nie będzie.

W Zakopanem w największej szkole ponadpodstawowej – Zespole Szkół Hotelarsko-Turystycznych im. Władysława Zamoyskiego, gdzie kształci się ponad 1 tys. uczniów – wszyscy zrezygnowali z edukacji zdrowotnej. Podobnie w Zespole Szkół Budowlanych im. Władysława Matlakowskiego nie znalazł się żaden chętny. W Liceum Ogólnokształcącym im. Oswalda Balzera w mieście pod Giewontem z spośród ok. 400 uczniów tylko 24 zadeklarowało udział w zajęciach.
CZYTAJ DALEJ

bp P. Kleszcz: Wola Boża to dobro, które nas spotyka

2025-09-27 11:10

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

40. Piesza Pielgrzymka z Tomaszowa Mazowieckiego do Sanktuarium Świętej Rodziny w Studziannej

40. Piesza Pielgrzymka z Tomaszowa Mazowieckiego do Sanktuarium Świętej Rodziny w Studziannej

Blisko 200 wiernych wzięło udział w jubileuszowej - 40. Pieszej Pielgrzymce z Tomaszowa Mazowieckiego do Sanktuarium Świętej Rodziny w Studziannej. Mszy świętej inaugurującej pielgrzymkę przewodniczył biskup pomocniczy archidiecezji łódzkiej, bp Piotr Kleszcz, a przewodnikiem na szlaku jest proboszcz tomaszowskiej parafii księży filipinów, ks. Grzegorz Chirk.

W homilii bp Kleszcz przypomniał, że w życiu człowieka pojawiają się drogi „bez map” – znamy ich cel, ale nie wiemy, co nas spotka w drodze. – Są w naszym życiu dwie rzeczywistości, których czasem nie rozumiemy: wola Boża i dopust Boży. Wola Boża to dobro, które nas spotyka, ale zdarzają się też sytuacje trudne, których Bóg nie chce, ale na nie dopuszcza, by ostatecznie mogło z nich wyniknąć dobro – podkreślił hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję