Reklama

Niedziela Wrocławska

Między śmiechem a rechotem jest zasadnicza różnica

Niedziela wrocławska 6/2013, str. 5

[ TEMATY ]

rozmowa

Archiwum kabaretu „Elita”

Kabaret „Elita”

Kabaret „Elita”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KRZYSZTOF KUNERT: - Artysta satyryk, radny, radiowiec… dużo tego zaangażowania. Starcza Panu czasu na sen?

JERZY SKOCZYLAS: - Na sen starcza, bo starsi ludzie mniej śpią (śmiech). Starsi trochę wcześniej chodzą spać, ale też wcześniej wstają. A kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje. Czyli wszystko jasne... (śmiech)

- Otwarcie przyznaje się Pan do wiary, do chrześcijaństwa. Można to pogodzić z aktywnością artystyczną i społeczną?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Jak widać można. Nie chciałbym tutaj wyrastać na jakiegoś oryginała, bo na swojej drodze spotykam wielu ludzi, którzy łączą wiarę i praktyki religijne ze swoją pracą zawodową, ale nie widzę tu żadnej sprzeczności, wręcz przeciwnie, wiara bardzo pomaga, co więcej, jest doskonałym sposobem na życie.

- Nawet w dzisiejszym świecie, który spycha chrześcijaństwo na margines?

- Wyraźnie jesteśmy marginalizowani i dlatego musimy wziąć się w garść. Nie namawiam bynajmniej do wielkich wystąpień, ale przynajmniej nie wstydźmy się, że jesteśmy chrześcijanami. Dlaczego mamy wstydzić się przeżegnać przechodząc obok kościoła, dlaczego nie można przeżegnać się przed posiłkiem, dlaczego wsiadając do samolotu czy pociągu nie zrobić znaku krzyża? Pamiętam, kiedy byłem małym chłopcem takie zachowania były nagminne. Z ukosa patrzyło się na ludzi, którzy tego nie robili. Wszystko rozpoczynało się z Bogiem - praca, podróż, posiłek. I teraz też tak może być.

Reklama

- Dzisiaj chrześcijanin to świadek?

- Tak, dziś chrześcijanin jest świadkiem. Dlatego nasze czasy wymagają tego świadectwa. Jak ktoś zobaczy żeś się przeżegnał, może i on następnym razem wykona ten ruch… zobaczy to trzeci i znowu zacznie być normalnie. Bo normalniej było przedtem, dziś jest trochę nienormalnie.

- Chrześcijaństwo to radosna nowina. Już jestem ciekaw, jak to zdanie skomentuje zawodowy satyryk. Czy tak Pan odbiera wiarę?

- Właśnie tak. Powinni smucić się ci, którzy nie wyznają naszej wiary. Bo oni nie mają nadziei. A my mamy taką nadzieję i ona powinna nas prowokować do radości. Chrześcijaństwo jest na wskroś optymistyczne!

- A ta radosna nowina pomaga Panu w pracy satyryka?

- Trudno jest napisać tekst satyryczny jeżeli człowiek jest przygnębiony. Nie jestem oczywiście bezdusznym stworem, który cały dzień chodzi uśmiechnięty od ucha do ucha, podobnie jak dentysta nie wyrywa cały czas zębów (śmiech). Jako satyryk mam też i trudniejsze momenty i nawet bardzo trudne. Jednak gdy się jest na Mszy św., gdy człowiek uświadomi sobie, co przeżywa, to trudno nie być uśmiechniętym. Ewangelia jest przecież Dobrą Nowiną, a nie nowiną, która ma nas straszyć. Oczywiście, trzeba z Niej wyciągać też wnioski, które nas dyscyplinują, ale przede wszystkim jest Nowiną o możliwości zbawienia i o życiu wiecznym.

- A można robić kabaret bez obśmiewania wartości, wiary, Kościoła?

- Jestem wychowany na kabarecie, gdzie pomimo że nie wszyscy byliśmy chrześcijanami, w złym tonie było wyśmiewanie wiary i poglądów innych ludzi. To jest przede wszystkim niekulturalne, czy mówiąc wprost - chamskie. I tak to trzeba nazywać, bo nie wolno takich rzeczy robić. To nie przystoi. Oczywiście, to bardzo proste, wiadomo, że trafia się wówczas w tanie gusty.

- Ale coraz trudniej znaleźć kabaret, w którym nie byłoby obśmiewania tradycyjnych wartości.

- Rzeczywiście, dziś coraz trudniej znaleźć taki kabaret. Artyści idą na łatwiznę. Za moich czasów w kabarecie, jeśli nie miało się dobrego pomysłu na puentę, to się robiło jakąś aluzję do Związku Radzieckiego i to wystarczyło. Śmiech był zagwarantowany. W tej chwili najłatwiej jest kpić z o. Rydzyka, z Radia Maryja, bo to jest proste. Ale proszę zauważyć, że takie kpiny coraz mniej wywołują śmiech. To wzbudza śmiech chyba tylko u ludzi, którzy nie znają się na kabarecie. Bo w kabarecie można i trzeba doszukiwać się wartości. Trzeba się śmiać, ale trzeba się śmiać mądrze! Jest zasadnicza różnica między śmiechem a rechotem. Rechotać można ze wszystkiego, doszukiwanie się rzeczy śmiesznych i satyrycznych jest natomiast pewną sztuką i świadczy o klasie odbiorcy. Dlatego mam apel do naszych czytelników. Proszę państwa, jeśli słyszymy jakiś głupi dowcip na tematy religijne, nie śmiejmy się z tego! Nie ma takiego obowiązku. Znam mnóstwo bardzo dobrych kawałów o księżach i sprawach religijnych, ale są to żarty kulturalne, a nie brutalne i chamskie.

2013-02-06 11:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

To nie przypadek

Niedziela małopolska 22/2015, str. 7-8

[ TEMATY ]

sanktuarium

rozmowa

Ks. Paweł Kummer

Ks. Jan Kabziński, kustosz sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie

Ks. Jan Kabziński, kustosz sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie

O zadaniach sanktuarium, do którego drogę odkrywa coraz więcej rodzin, z ks. Janem Kabzińskim – wikariuszem biskupim, kustoszem sanktuarium św. Jana Pawła II i prezesem Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się!” – rozmawia Maria Fortuna-Sudor

MARIA FORTUNA-SUDOR: – Księże Kustoszu, nie lękał się Ksiądz roli prezesa?

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Słowo abp. Adriana Galbasa SAC do diecezjan w związku z nominacją biskupią

2024-04-23 12:39

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Nasze modlitwy o wybór Biskupa przyniosły piękny owoc. Bp Artur nie jest tchórzem i na pewno nie będzie uciekał od spraw trudnych - pisze abp Adrian Galbas.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję