Reklama

Kościół

Czym jest religioznawstwo? Krótka historia religii

Nauczanie religii w szkołach publicznych jest w Polsce powszechne. Skąd jednak wzięła się religia w szkołach? Jak to wygląda w innych europejskich krajach? Poznaj krótką historię religii!

[ TEMATY ]

religia

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Definicja religioznawstwa

Na początku warto zapoznać się z definicją religioznawstwa. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego, religioznawstwo to nauka o religiach. Szerzej definicję tę określa Encyklopedia PWN, z której można dowiedzieć się, że religioznawstwo to dyscyplina nauki, której przedmiotem badań jest religia we wszelkich jej przejawach i aspektach. Religioznawstwo jako dyscyplina nauk powstała w początkach lat 70. XIX wieku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Religioznawstwo odróżniane jest od teologii i filozofii religii. Charakteryzuje się ono bowiem empirycznym stosunkiem do przedmiotu badań. W Polsce początkowe zainteresowanie religioznawstwem datuje się na czasy przed pierwszą wojną światową. Na takie daty wskazują badania etnograficzne. Jednym z najważniejszych osiągnięć polskiego religioznawstwa jest 9-tomowa Encyklopedia Religia opracowana na przełomie XX i XXI wieku przez Tadeusza Gadacza i Bogusława Milerskiego.

Nauczanie religii w Polsce

Reklama

Niezależnie od etapu edukacji, w szkołach publicznych nauczana jest religia. Normy związane z nauczaniem religii można znaleźć w różnych polskich aktach prawnych. To właśnie te regulacje decydują o tym, w jakiej formie i pod jakimi warunkami odbywają się lekcje katechezy. Do nauki religii w szkołach przygotowywane są specjalne podręczniki – są to na przykład podręczniki Religia klasa 6. Są one pomocą dydaktyczną zarówno dla prowadzącego zajęcia, jak i dla uczniów.

Lekcje religii w szkołach są prowadzone przez Kościoły i związki wyznaniowe zarejestrowane na terenie Polski. Zapis o takiej możliwości znajduje się w najważniejszym polskim akcie prawnym, czyli Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Jej art. 53 ust. 4 stanowi o tym, że „religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób”.

Katecheza w Polsce – perspektywa historyczna

Warto dowiedzieć się trochę więcej o nauczaniu religii z perspektywy historycznej. To właśnie ona ma wpływ na to, jak obecnie kształtują się regulacje dotyczące katechezy. Nauczanie religii zostało wprowadzone do polskich przepisów prawnych w Konstytucji marcowej z 1921 roku. W art. 120 można znaleźć informację o obowiązku nauczania religii w każdym zakładzie naukowym, którego program obejmuje kształcenie młodzieży poniżej 18 lat. Przepis ten zachował swoją moc także po wejściu w życie Konstytucji kwietniowej z 1935 roku.

Reklama

Po drugiej wojnie światowej, w 1945 roku, lekcje religii były w dalszym ciągu prowadzone w szkołach w niezmienionej formie. Komunistyczne władze bowiem uznawały zapisy Konstytucji kwietniowej. Od roku 1949 religia była stopniowo usuwana ze szkół przez władze państwa, a definitywnie wycofano katechezę ze szkół w 1961 roku ustawą Sejmu. W związku z przemianami systemowymi religia wróciła do szkół w 1989 roku na podstawie instrukcji Ministra Edukacji Narodowej.

Nauczanie religii w Europie

W dwudziestu trzech krajach Unii Europejskiej religia nauczana jest w szkołach. W ośmiu państwach jej nauczanie jest obowiązkowe – to Austria, Cypr, Dania, Finlandia, Grecja, Malta, Szwecja i większość landów w Niemczech. Obowiązkowe jest ono tylko w teorii – każdy rodzic może bowiem zwolnić swoje dziecko z uczęszczania na lekcje katechezy. Pozostałe piętnaście państw traktuje religię jako przedmiot fakultatywny.

Cztery państwa unijne nie prowadzą w szkołach publicznych zajęć z religii. Jest to Bułgaria, Francja, Luksemburg i Słowenia. Pierwszy z tych krajów nie zdecydował się na powrót do nauki religii w szkołach po okresie komunizmu, Francja i Słowenia mają w konstytucji zapis o tym, że żadne elementy religijnie nie mogą pojawiać się w przestrzeni publicznej, a Luksemburg zrezygnował z nauki religii w 2015 roku. W tych państwach religia może być nauczana jedynie przez związki wyznaniowe poza szkołami.

Artykuł sponsorowany

2024-07-22 16:55

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Błędne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nauczania religii

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej obowiązującego od 1 września 2012 r. nastąpiło przesunięcie religii z programu ramowego edukacji szkolnej do przedmiotów pozaprogramowych

Decyzja Ministra Edukacji Narodowej powinna skłonić obywateli naszego państwa do głębszej refleksji nad tym, jakie są powody takiego potraktowania religii przez rząd III Rzeczypospolitej, biorąc pod uwagę przesłania historyczne, aksjologiczne i formalnoprawne. Religia w szkole publicznej spełnia bowiem doniosłą funkcję w kształtowaniu postaw moralnych młodego pokolenia i przekazywaniu wartości zakorzenionych w dziedzictwie duchownym narodu.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze piątki miesiąca

Kto dziewięć piątków odprawi jak trzeba, nie umrze w grzechach, lecz pójdzie do nieba
CZYTAJ DALEJ

Kard. Suharyo po wizycie Papieża: chcemy wzrastać w wierze

2024-09-06 18:21

[ TEMATY ]

Franciszek w Azji i Oceanii

Kard. Ignatius Suharyo

VATICAN MEDIA/www.vaticannews.va/pl

Kard. Ignatius Suharyo z Papieżem w Dżakarcie

Kard. Ignatius Suharyo z Papieżem w Dżakarcie

Najlepszym podsumowaniem papieskiej wizyty w Indonezji są trzy słowa zawarte w jej haśle: wiara, braterstwo i współczucie – mówi Radiu Watykańskiemu kard. Ignatius Suharyo Hardjoatmodjo, metropolita Dżakarty. Jego zdaniem Franciszek pokazał Indonezyjczykom, co tak naprawdę oznaczają one w różnych kontekstach ich życia.

Stołeczny metropolita ujawnił, że to miejscowy Kościół zaproponował Papieżowi takie właśnie hasło podróży, bowiem w tych słowach odzwierciedla się życie indonezyjskich katolików. „Wszyscy chcemy rozwijać się w naszej wierze, a jednym z najważniejszych mierników wiary jest braterstwo, którego owocem jest z kolei współczucie” – dodaje kard. Suharyo.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję