Reklama

Niedziela Wrocławska

Komisje synodalne powołane

Na podstawie refleksji nad syntezami parafialnymi abp Józef Kupny powołał 18 czerwca pięć komisji synodalnych i mianował ich przewodniczących. Są to:

2024-06-22 12:38

Tomasz Lewandowski

Przewodniczący komisji synodalnych dekrety odebrali w kaplicy Kurii Metropolitalnej.

Przewodniczący komisji synodalnych dekrety odebrali w kaplicy Kurii Metropolitalnej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Synodalna parafia misyjna – przewodniczący ks. Janusz Gorczyca.

2. Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele – przewodniczący bp Maciej Małyga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Wspólna troska – finanse i administracja – przewodniczący ks. Stanisław Stelmaszek.

4. Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo – o. Oskar Maciaczyk ofm.

5. Młode wino, nowe bukłaki – ewangelizacja – Tomasz Piechnik.

Dekrety przewodniczącym komisji wręczył dziś w kaplicy Kurii Metropolitalnej bp Jacek Kiciński. – Wchodzimy w kolejny etap naszego synodu diecezjalnego, który abp Józef Kupny rozpoczął uroczyście 19 maja. Wtedy powołał już komisję główną, komisję teologiczną i komisję prawną. Teraz, po rozeznaniu głosów wiernych i wszystkich syntez, które nadeszły do sekretariatu synodu, ksiądz arcybiskup postanowił powołać tematyczne komisje synodalne. Zajmą się one konkretnymi obszarami funkcjonowania naszej diecezji – mówił podczas wręczania dekretów bp Jacek Kiciński.

Komisja synodalna 1 – „Synodalna parafia misyjna”

Syntezy, które napłynęły po etapie presynodalnym pokazały konieczność wzmacniania komunii oraz misji w życiu parafialnym. Potrzeba nam duchowości służącej budowaniu wspólnoty, działań pogłębiających relacje, współodpowiedzialności wszystkich ochrzczonych za życie Kościoła i jego misję.

• Celem tej komisji jest opracowanie sposobów przemiany życia i funkcjonowania parafii w nowy model synodalnej parafii misyjnej, w której współuczestniczą kapłani, osoby świeckie i konsekrowane.

• Komisja przygotuje m.in. sposoby szerokiego zaangażowania parafian w życie wspólnoty (liturgia, duszpasterstwo, ekonomia), wdrożenia rad duszpasterskich, ekonomicznych, metody wspólnotowego rozeznawania („Rozmowa w Duchu Świętym”) i współpracy w dekanacie.

Na przewodniczącego komisji „Synodalna parafia misyjna” Ksiądz Arcybiskup powołał ks. Janusza Gorczycę, proboszcza parafii pw. św. Maurycego we Wrocławiu.

Reklama

Komisja synodalna 2: „Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele”

Uczestnicy zespołów presynodalnych dostrzegli konieczność formacji do posługi w Kościele, obejmującej kapłanów, osoby konsekrowane i świeckich.

• Zadaniem komisji jest opracowanie programu formacji posługujących w Kościele, w sposób szczególny katechistów, animatorów małych grup i wspólnot, członków rad duszpasterskich i ekonomicznych, osób zaangażowanych w katechumenat parafialny i liturgię, odpowiedzialnych wspólnot.

• Wyzwaniem staje się także zorganizowanie diecezjalnego ośrodka formacji i modlitwy, który pomoże zrealizować powyższe cele.

Na przewodniczącego komisji „Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele” Ksiądz Arcybiskup powołał bp. Macieja Małygę, biskupa pomocniczego Archidiecezji Wrocławskiej.

Komisja synodalna 3: „Wspólna troska – Finanse i administracja”

W syntezach wybrzmiała potrzeba reformy struktur diecezjalnych. Podkreślono konieczność współodpowiedzialności w finansowaniu parafii, wagę przejrzystości w zakresie finansów i podejmowanych decyzji na poziomie parafii oraz diecezji, a także potrzebę uwzględnienia wyzwań materialnych i duszpasterskich małych parafii i tych położonych na terenach wiejskich.

• Ważnym obszarem, w którym wspólnoty parafialne potrzebują wsparcia jest różnego rodzaju pomoc specjalistyczna m.in. prawna i ekonomiczna.

• Zadaniem komisji jest uporządkowanie struktur diecezji, aby skuteczniej służyły misji Kościoła.

Na przewodniczącego komisji „Wspólna troska – finanse i administracja” Ksiądz Arcybiskup powołał ks. Stanisława Stelmaszka, dyrektora wydziału finansowo-gospodarczego Kurii Metropolitalnej, proboszcza parafii Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w Siechnicach.

Reklama

Komisja synodalna 4: „Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo”

Zespoły presynodalne zauważyły potrzebę doświadczenia Boga i stałej formacji wiernych umożliwiającej dojrzewanie w wierze na poziomie intelektualnym i duchowym. Mamy świadomość, jakie znaczenie dla życia wiarą ma znajomość Słowa Bożego i rozumienie liturgii.

• Komisja przygotuje program katechumenatu parafialnego ochrzczonych (dzieci przed I Komunią Świętą i ich rodziców, młodzieży przed bierzmowaniem, rodziców dzieci przed chrztem, narzeczonych przed małżeństwem).

• Zadaniem komisji jest także opracowanie programu katechumenatu dorosłych, a także wsparcie dla katechetów pracujących w szkole.

Na przewodniczącego komisji „Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo” Ksiądz Arcybiskup powołał o. Oskara Maciaczyka OFM, rektora Wyższego Seminarium Duchownego Franciszkanów Prowincji św. Jadwigi Zakonu Braci Mniejszych

Komisja synodalna 5: „Młode wino, nowe bukłaki – Ewangelizacja”

W syntezach presynodalnych dostrzeżono potrzebę głoszenia Ewangelii z nowym zaangażowaniem, szczególnie wobec osób żyjących na obrzeżach Kościoła, odchodzących z niego i niewierzących. Zauważono też brak przekładającej się na praktykę „wyobraźni misyjnej”.

• Zadaniem komisji jest opracowanie nowych dróg ewangelizacji, w perspektywie Wielkiego Jubileuszu 2033. Komisja zajmie się także rolą wspólnot w życiu diecezji.

• Kolejnym zadaniem będzie przygotowanie platformy medialnej służącej informacji, ewangelizacji i formacji.

Na przewodniczącego komisji „Młode wino, nowe bukłaki – Ewangelizacja” Ksiądz Arcybiskup powołał pana Tomasza Piechnika, odpowiedzialnego za wspólnotę „Hallelu Jah”.

Komisja teologiczna i prawna

Ksiądz Arcybiskup już wcześniej, w dzień otwarcia synodu, powołał komisje teologiczną i prawną Synodu. Ich zadaniem będzie troska o zgodność dokumentów synodalnych z nauczaniem Kościoła i obowiązującym prawem.

Reklama

Przewodniczącym komisji teologicznej został ks. Jacek Froniewski, kanclerz Kurii Metropolitalnej, a przewodniczącym komisji prawnej ks. Piotr Żuber, sędzia sądu duchownego, obydwaj należący do Komisji Głównej Synodu.

Przypominamy także, że do końca września można dołączyć do prac parafialnych zespołów synodalnych. Co robi zespół synodalny? Spotyka się raz w miesiącu w parafii lub dekanacie. Modli się w intencji synodu i czyta Słowo Boże. Opracowuje uwagi do dokumentów synodalnych. Informuje innych parafian o syntezie diecezjalnej i postępie prac synodalnych. Wybiera spośród siebie świeckich kandydatów na członków synodu (czyli osoby uprawnione do brania udziału w sesjach plenarnych).

Abp Józef Kupny prosi wszystkich wiernych o modlitwę za II Synod Archidiecezji Wrocławskiej.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matka i żony obrońców Mariupola w Watykanie: już tylko papież może im pomóc!

2024-06-26 17:20

[ TEMATY ]

Ukraina

papież Franciszek

Vatican News

Wyjątkowa delegacja ukraińskich kobiet spotkała się z papieżem Franciszkiem. Mowa o matce i żonach obrońców Mariupola, którzy podczas pokazowych procesów zostali skazani przez Rosjan na dożywocie, albo co najmniej 20 lat więzienia za udział w obronie swego ojczystego miasta. Nałożony na nich wyrok sprawia, że zostali wykreśleni z listy jeńców wojennych do ewentualnej wymiany. „Nie mamy żadnych wiadomości o naszych bliskich. Już tylko papież może im pomóc” – mówiły kobiety o spotkaniu z papieżem.

To już druga audiencja środowa z rzędu, na której Ojciec Święty spotyka się z rodzinami obrońców Mariupola. W minioną środę rozmawiał z matką i żonami jeńców wojennych, które wręczyły papieżowi listy, zdjęcia, rysunki dzieci oraz obraz przedstawiający modlitwę matek i żon za ich synów i mężów przetrzymywanych w niewoli. Podarowały również Ojcu Świętemu medal wybity z łuski rosyjskiego pocisku. W ich oczach widać było ból i zmęczenie oczekiwaniem na powrót bliskich, ale zarazem wiarę, że ich mężowie i synowie wrócą na Ukrainę w najbliższej przyszłości. Ta nadzieja została odebrana kobietom, które dziś uczestniczyły w audiencji środowej z papieżem. Pokazowy proces samozwańczej Republiki Donieckiej, w jakim ich bliscy zostali nielegalnie skazani, odbiera im jakąkolwiek szansę na powrót do domów.

CZYTAJ DALEJ

Fatima: w sanktuarium uczą jak odmawiać różaniec

2024-06-27 19:00

[ TEMATY ]

różaniec

Fatima

Karol Porwich/Niedziela

Władze Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej uruchomiły dwie inicjatywy służące popularyzacji modlitwy różańcowej. Jedną z nich jest ekspozycja w fatimskim muzeum zatytułowana „Rosarium: Radość i Światło, Ból i Chwała ”, na której znalazły się m.in. różańce należące do osób związanych z objawieniami z 1917 r., a także informacje o znanych postaciach odmawiających w swym życiu różaniec. Jedną z nich był św. Jan Paweł II, który przed śmiercią polecił przekazać swój osobisty różaniec portugalskiemu sanktuarium w Fatimie.

3 lipca w ramach wizyt tematycznych w fatimskim muzeum odbędzie się spotkanie dla dzieci mające na celu popularyzowanie wśród najmłodszych modlitwy różańcowej. Wydarzenie zatytułowane „Jak odmawiać różaniec? Wizyta w muzeum” poza częścią edukacyjną łączy w sobie też część zabawy dla najmłodszych.

CZYTAJ DALEJ

Apokaliptyczny czas Powstania Warszawskiego i wielkie miłości

2024-06-27 20:52

[ TEMATY ]

książka

Powstanie Warszawskie w 100 przedmiotach

Wydawnictwo Fronda

Agata Kowalska

Z wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego

Z wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego

Podczas Powstania Warszawskiego zawarto 256 związków małżeńskich. Statystycznie na każdy dzień Powstania Warszawskiego przypadały cztery śluby. Na zawarcie związku małżeńskiego decydowali się głównie powstańcy.

"Powstanie Warszawskie w 100 przedmiotach" nie jest zwykłym albumem ze zdjęciami. To nowy sposób opowiedzenia dziejów społecznych, politycznych, wojskowych, technicznych i kulturalnych Powstania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję