Reklama

Katecheci i ich zadania

Niedziela kielecka 35/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Dziarmaga: - Ilu katechetów rozpoczyna nowy rok szkolny 2009/2010 i jakie najpilniejsze zadania przed nimi?

Ks. dr Karol Zegan: - W diecezji kieleckiej rozpoczyna pracę 813 katechetów, wśród nich mamy 308 księży, 17 zakonników, 65 sióstr zakonnych, 423 świeckich nauczycieli religii. Jak co roku, uroczysta inauguracja łączy się ze specjalną Mszą św. w bazylice katedralnej w Kielcach: 27 sierpnia pod przewodnictwem bp. Kazimierza Gurdy i 28 sierpnia pod przewodnictwem bp. Kazimierza Ryczana. Po Mszy św. - wykład ks. prof. Mariana Zająca z KUL nt. nowej Podstawy Programowej Religii, która zapewne wejdzie w życie w 2011 r.
Aby uczyć religii w szkole, należy być absolwentem Kolegium Teologicznego, mieć licencjat teologiczny czy też magisterium z teologii, lub ukończone Wyższe Seminarium Duchowne, bądź Instytut Życia Zakonnego (w szkołach licealnych nauczyciel musi mieć stopień magistra). Jednym z problemów, przed którym staje także katecheza, są zmiany demograficzne w środowiskach pozamiejskich, czyli zmniejszająca się liczba uczniów w poszczególnych klasach. Z tej też przyczyny w wielu szkołach, gdzie w klasach jest poniżej ośmiu osób, lekcje katechezy są łączone. Tym samym zmniejsza się liczba godzin religii i następuje redukcja etatów. W naszej diecezji katecheci wykorzystują od kilku lat w swojej pracy rodzime podręczniki do katechezy, wydawane przez Wydawnictwo „Jedność”, które są sukcesywnie aktualizowane. Katecheci i uczniowie są zadowoleni tak z podręczników, jak i pomocy dydaktycznych.
Katecheci w 2009/2010 r. będą realizowali Kielecki Program Nauczania Religii w szkole, ale w swojej pracy uwzględnią tematy roku duszpasterskiego, związane z jego hasłem „Bądźmy świadkami Miłości” oraz Roku Kapłańskiego. Przygotowywane w związku z tym scenariusze katechez będą dotyczyły problematyki powołań kapłańskich, sakramentu święceń, roli kapłana w dzisiejszym świecie itp. Warto jeszcze dodać, że Wydział Katechetyczny organizuje konkursy dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych: Olimpiadę Teologii Katolickiej oraz Festiwal Kolęd i Pastorałek dla uczniów szkól podstawowych i gimnazjów: Konkurs Biblijny, a także Konkurs Plastyczny.

- Bycie katechetą to wyzwanie, które wykracza poza ramy pracy w szkole.

- Oczywiście, bycie katechetą to nie tylko typowa praca lekcyjna czy nawet pozalekcyjna, związana ze szkołą. Jest to także posługa w obrębie parafii, w której katecheta pracuje. Na tę szczególną pracę składa się przygotowanie wspólnie z uczniami liturgii Mszy św., nabożeństw czy całoroczne przygotowywanie do sakramentów: I Komunii Świętej, bierzmowania.
Bycie katechetą to również ustawiczne dawanie świadectwa przynależności do Kościoła i wierności Chrystusowi, co przejawia się w osobistym i wspólnotowym życiu katechety. Chodzi tutaj m.in. o jego zaangażowanie w różne dzieła i życie wspólnoty parafialnej.
Permanentna formacja katechetów służy podnoszeniu kwalifikacji i formowaniu właśnie takiej postawy. Wszyscy katecheci są zobowiązani do uczestnictwa w specjalnych dniach formacyjnych, różnego typu kursach i szkoleniach. Ta ustawiczna formacja jest niezbędna w każdym zawodzie tym bardziej w pracy nauczycielskiej, gdzie uwarunkowania pracy przechodzą takie szybkie zmiany. Dlatego ktoś powiedział, że nauczycielem się jest, bo skończy się odpowiednią szkołę, wychowawcą się rodzi, a mistrzem, przewodnikiem dla uczniów nauczyciel-katecheta staję się poprzez połączenie wytrwałej pracy z nieustannym rozwijaniem warsztatu zawodowego i własnych talentów pedagogicznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Jezus modli się o jedność swoich uczniów na wzór jedności Trójcy Świętej

2024-04-16 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 17, 11b-19.

Środa, 15 maja

CZYTAJ DALEJ

Mario na Piaskach do której z pieśniami szli karmelici skrzypiąc trzewikami módl się za nami

2024-05-15 20:45

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

pl. wikipedia.org

Matka Boża Piaskowa

Matka Boża Piaskowa

W naszej majowej wędrówce, której szlak wyznaczył ks. Jan Twardowski docieramy dziś do Krakowa, by na chwilę zatrzymać się w cieniu karmelitańskiej duchowości. Po kilku dniach wędrówki przybyliśmy ponownie do Krakowa, gdzie na przedmieściach dawnego miasta – zwanym „Na Piasku” znajduje się ufundowany przez Władysława Jagiełłę i jego małżonkę Jadwigę kościół ojców karmelitów. To w tej świątyni uklękniemy dziś przed obrazem Matki Bożej Piaskowej, nazywanej też „Panią Krakowa”.

Obraz, który zatrzymuje dziś nasza uwagę znajduje się w kaplicy przy kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Jest jednym z najpopularniejszych wizerunków Bogurodzicy w mieście. Wizerunek jest nietypowy w porównaniu do tych, które widzieliśmy do tej pory. Nie jest rzeźbą ani obrazem malowanym na desce czy płótnie. Ten, przed którym dziś się zatrzymujemy zgodnie z myślą ks. Jana jest malunkiem wykonanym na tynku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję