Reklama

Studium Animatorów Trzeźwości 2009/2010

„Troska o trzeźwość troską o życie”

Niedziela łódzka 34/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod takim hasłem duszpasterstwo trzeźwości w Polsce realizuje tegoroczny program duszpasterski Episkopatu. Równocześnie przypada w tym roku 50. rocznica „Wytycznych Episkopatu dla kościelnej działalności trzeźwościowej”. Metody pracy duszpasterskiej wyznaczone w nich okazują się być w świetle współczesnej nauki niezwykle nowoczesne. Głębsza refleksja nad stylem życia w naszym społeczeństwie wskazuje na potrzebę obecności w parafiach osób, które animują działania mające na celu pogłębianie i poszerzanie duszpasterstwa trzeźwości. Tworzy je w ramach duszpasterstwa ogólnego szeroko rozumiana profilaktyka, a więc wychowanie dzieci i młodzieży w abstynencji oraz pomoc dorosłym w zachowywaniu abstynencji lub pełnej trzeźwości. Drugi odcinek pracy duszpasterstwa trzeźwości związany jest z duszpasterstwem specjalistycznym i ma celu pomoc uzależnionym i ich rodzinom.
Problem uzależnień i profilaktyki zaczyna się od problemów alkoholowych i tam, gdzie nie są one właściwie rozwiązywane rodzą się inne uzależnienia. Dlatego tak ważna jest umiejętność dawania odpowiedzi na te wyzwania współczesności na płaszczyźnie parafii. 1 sierpnia 2005 r. zostało powołane przez abp. Władysława Ziółka, metropolitę łódzkiego, Studium Animatorów Trzeźwości Archidiecezji Łódzkiej im. Sługi Bożego ks. Franciszka Blachnickiego. Już kilkadziesiąt osób ukończyło je i stara się podejmować apostolstwo trzeźwości w swoich parafiach. Dla realizacji tego niełatwego zadania potrzeba zespołów osób odpowiednio przygotowanych. Dlatego w roku 2009/2010 organizowana jest piąta edycja Studium.
Ma ono na celu przygotowywanie osób podejmujących służbę w parafii w zakresie profilaktyki dla dorosłych i młodzieży. Uczestnicy są przygotowywani do prowadzenia działań informacyjno-konsultacyjnych w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych. Uczestnicy Studium nabywają umiejętności wstępnego diagnozowania problemu, wskazania możliwości pomocy, sposobu informowania o problemie i możliwościach rozwiązywania w parafiach, właściwego organizowania spotkań i modlitw, współpracy z różnymi środowiskami zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
Uczestnicy Studium wezmą udział w prowadzonym przez specjalistów cyklu 10 spotkań wykładowo-warsztatowych obejmujących następujący zakres tematów dotyczących dorosłych i młodzieży: chrześcijańska wizja osoby, źródła uzależnień, przebieg choroby alkoholowej i rozpoznawanie jej symptomów, odkrywanie własnego systemu wartości, sztuka porozumiewania się jako podstawa profilaktyki oraz trzeźwienia, najbliższe środowisko osoby uzależnionej, strategie działań profilaktycznych i skuteczność podejmowanych programów, duchowość człowieka wolnego, formy duszpasterstwa trzeźwości w parafii, formy pomocy dla osób uzależnionych i współuzależnionych. W celu uzyskania dyplomu Studium jego uczestnik otrzyma zadanie przeprowadzenia wybranego projektu w swojej parafii (w uzgodnieniu z księdzem proboszczem).
Studium zostało powołane przez Metropolitę Łódzkiego we współpracy z Krucjatą Wyzwolenia Człowieka i Stowarzyszeniem AGAPE. Program zyskał aprobatę Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Studium współpracuje ze specjalistycznymi ośrodkami. Studium kieruje zespół: ks. dr Piotr Kulbacki, ks. Jan Cholewa, Agnieszka Borowicz. Uczestnicy Studium nie płacą za udział w wykładach i warsztatach.
Zajęcia odbywać się będą w wyznaczone soboty, raz w miesiącu, w godz. od 9 do 14 w domu parafialnym parafii Najświętszej Eucharystii przy ul. ks. Jerzego Popiełuszki 9 (Retkinia). Na rozpoczęcie, pod koniec września, przewidziane jest weekendowe spotkanie w domu rekolekcyjnym.
Informacje oraz zgłoszenia telefoniczne od 31 sierpnia do 12 września 2009 r. - ks. Jan Cholewa, tel. (0-42) 616 -00-18 lub kom. 0-608-269-613. Przy zgłoszeniu ustalony będzie termin rozmowy kwalifikacyjnej, na podstawie której odbywać się będą przyjęcia do Studium Animatorów Trzeźwości. Warunkiem uczestniczenia w Studium jest pełnoletniość, dojrzałość osobowa i społeczna oraz uzyskanie skierowania od księdza proboszcza (według formularza rozesłanego do parafii).
Do udziału w Studium zapraszamy: członków ruchów, stowarzyszeń, grup charytatywnych w parafiach, kancelistów parafialnych, członków grup samopomocowych, rodziców, wychowawców, nauczycieli, katechetów oraz osoby pragnące zaangażować się w rozwiązywanie problemów alkoholowych. Uczestnikami Studium mogą być osoby świeckie oraz księża i siostry zakonne. Niech powstaną w naszych parafiach zespoły animatorów trzeźwości!

Reklama

Świadectwa

Na wykładach, warsztatach, w osobistych spotkaniach podczas Studium uzyskaliśmy wiedzę i umiejętności pozwalające rozpoznawać problemy i odważniej chronić młodzież i rodziny przed zagrożeniami.
Czesława i Jerzy Dresler - pedagodzy Domowego Kościoła

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W parafii animatorzy trzeźwości pomagają ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom oraz prowadzą modlitwy w intencji trzeźwości.
Ks. Paweł Lisowski, proboszcz parafii pw. Matki Bożej Fatimskiej w Łodzi

Jestem w pełni przekonany, że Animatorzy Trzeźwości mogą w swoim środowisku, na terenie parafii dać zarówno fachową pomoc, jak i wsparcie, czego różne instytucje i lecznictwo odwykowe nie mogą zapewnić. Animatorzy Trzeźwości nie tylko wypełniają istniejącą lukę, ale też na co dzień wykazują, ile dobrego można uczynić dla innych ludzi, zachęcając też do trzeźwości i aktywności. Dlatego też z przekonaniem polecam udział w Studium Animatorów Trzeźwości.
Dr Marek Staniaszek, kierownik Wojewódzkiego Ośrodka Leczenia Uzależnień w Łodzi

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Apostoł ubogich i cierpiących

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Św. Stanisław Kazimierczyk

Św. Stanisław Kazimierczyk

W dniu jego narodzin odbywało się w Krakowie przeniesienie relikwii św. Stanisława, biskupa męczennika, i stąd nasz Święty otrzymał imię Stanisław. Wiek XV, w którym przyszedł na świat św. Stanisław Kazimierczyk, to „szczęśliwy wiek Krakowa” - wiek świętych, epoka szczególnego rozkwitu życia duchowego i religijnego. O św. Stanisławie Kazimierczyku sługa Boży Jan Paweł II podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 18 kwietnia 1993 r. mówił, że był to „żarliwy czciciel Eucharystii, nauczyciel i obrońca prawdy ewangelicznej, wychowawca, przewodnik na drogach życia duchowego, opiekun ubogich. Pamięć o jego świętości żyje i owocuje do dzisiaj. Tej pamięci lud Krakowa, a zwłaszcza lud Kazimierza, dawał wyraz przez modlitwę u jego relikwii nieprzerwanie aż do naszych czasów”. Od samego początku życie Świętego związane było z parafią i kościołem Bożego Ciała na Kazimierzu, do którego regularnie uczęszczał.

CZYTAJ DALEJ

O Świętogórska Panno z Gostynia, módl się za nami...

2024-05-04 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Piąty dzień naszego majowego pielgrzymowania pozwala nam stanąć na gościnnej ziemi Archidiecezji Poznańskiej. Wśród wielu świątyń, znajduje się Świętogórskie Sanktuarium, którego sercem i duszą jest umieszczony w głównym ołtarzu obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem i kwiatem róży w dłoni.

Rozważanie 5

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję