Reklama

SocLand przegrywa z Euro

Pomysłodawcy warszawskiego Muzeum Komunizmu chcieli, żeby zostało ono otwarte w 25. rocznicę Sierpnia’80 i powołania „Solidarności”. O rocznicy dawno zapomniano, a dziś wiadomo tylko jedno: muzeum szybko nie powstanie. Jeśli stanie się to kiedykolwiek...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na szóstym piętrze warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki działa biuro organizacyjne muzeum, ale gorącej atmosfery tam nie ma. Co prawda władze Warszawy wróciły przed prawie rokiem do planów powołania placówki i to w PKiN, jednak to jedna z niewielu rzeczy, które wiadomo na pewno.
Pojawiły się znów obiektywne przeszkody, które już psuły szyki entuzjastom pomysłu. - Kiedyś budowę uniemożliwiła decyzja sądu. Teraz miasto jest obciążone innymi inwestycjami, także tymi związanymi z organizacją Euro 2012. Mamy pecha, ale jestem dobrej myśli - mówi Wojciech Borowik, szef Zespołu ds. Budowy Muzeum. - Czekamy na lokalizację. W tej chwili najważniejsze dla nas są przygotowania do Niespodzianki 2009, imprezy związanej z rocznicą 4 czerwca 1989 r.
Czy inicjatywa powołania muzeum ma przyszłość - nie wiadomo. Za to przeszłość ma już bardzo bogatą.

Z perspektywy mrówki

Reklama

Gdy w 1999 r., 10 lat po upadku komunizmu, architekt i polityk Czesław Bielecki, satyryk Jacek Fedorowicz i reżyser Andrzej Wajda założyli Fundację SocLand, wydawało się, że powołanie muzeum jest kwestią czasu. Chodziło przecież o „przekazanie następnym pokoleniom prawdy historycznej o realnym socjalizmie przez zaprojektowanie, utworzenie i prowadzenie SocLandu - Muzeum Komunizmu”.
Bielecki, opozycjonista czasów PRL, stworzył koncepcję muzeum w podziemiu Pałacu, z wejściem obok dawnej trybuny honorowej na pl. Defilad. Miało składać się z kilku części. Oko cieszyć miały wnętrza PRL-u: spożywczaka, mieszkania, urzędu, więziennej celi, zakładu pracy.
Atrakcją miał być świetlik, przez który z perspektywy mrówki oglądalibyśmy gmach „Pekinu”, a także labirynt korytarzy w jego podziemiach. Całość uzupełniłby pomnik Stalina z odłupaną głową. - Chcemy, by to nowoczesne, multimedialne muzeum ukazywało powolne, codzienne zniewolenie człowieka - mówił Czesław Bielecki.
Kiedy w 2003 r. Fundacja SocLand podpisała z ówczesnym prezydentem Warszawy Lechem Kaczyńskim list intencyjny w sprawie powołania placówki, wydawało się, że klamka zapadła. Powołano biuro ds. budowy muzeum przy Stołecznym Zarządzie Rozbudowy Miasta, warszawski samorząd zaczął łożyć na jego utrzymanie, rozpoczęto też zbiórkę eksponatów. Wydawało się, że zręby ekspozycji - jednej z przyszłych atrakcji miasta - będą gotowe na 25-lecie „Solidarności”.
Swoją rolę odgrywało międzynarodowe tło: w innych krajach postkomunistycznych takie ekspozycje już istnieją i powstają kolejne. Wszędzie odwiedzają je tłumy ludzi. Skoro tam można było je stworzyć, dlaczego nie można w Polsce? - zastanawiają się entuzjaści pomysłu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Życie w celach

Reklama

Kto był w Domu Terroru w Budapeszcie, wie, dlaczego jego otwarcie odbiło się wielkim echem w Europie. W siedzibie dawnej bezpieki zrekonstruowano cele, w których kiedyś przetrzymywano ofiary, a każda z nich pokazuje inny aspekt życia w komunizmie.
W Sighetcie w Rumunii dawną rzeczywistość też zamknięto w więziennych celach. Pokazują życie więźniów, ale także kolektywizację, działalność bezpieki, prześladowanie Kościołów różnych wyznań, wielkie budowy lat 80. i kult Ceauşescu.
W Berlinie Muzeum DDR pokazuje historię Niemiec Wschodnich przez siermiężne życie codzienne, nostalgicznie. Uzupełnia ją ekspozycja w Lipsku, gdzie historia NRD pokazana jest już na poważnie, także przez opozycję wobec komunizmu.
W budynku więziennym umieszczono Muzeum Ofiar w Wilnie. Koncentruje się na represjach NKWD i KGB. - Gestapo mogłoby się uczyć od nich metod - opowiada Wojciech Borowik. - Opisywana jest np. metoda poprawiania rzeczywistości. Więźniów faszerowano narkotykami, a wtedy zeznania obciążające kolegów stawały się naturalne. To, co tam pokazują, jest wstrząsające.
Jednak twórcy polskiego SocLandu chcieliby nawiązywać do placówki w Tallinie w Estonii, skłaniającej bardziej do refleksji, rozbudzania zainteresowań historią najnowszą niż wywoływać emocje. Jeśli już, to tylko po to, żeby było przestrogą przed uleganiem chorym ideologiom. - W Europie przez prawie pół wieku komunizm wywierał wpływ na życie publiczne, wywarł piętno na historię całego świata. Odtworzymy życie w PRL w kontekście międzynarodowym. Chcemy, żeby to była nowoczesna placówka multimedialna, a w ekspozycjach zostanie wykorzystany obraz i dźwięk - mówi Wojciech Borowik.

Tracone złudzenia

Reklama

Kłopoty SocLandu pojawiły się, gdy władze Warszawy zdecydowały się zlecić Bieleckiemu stworzenie muzeum poza przetargiem, z tzw. wolnej ręki. Inwestycję realizowałby autor gotowego już projektu, miałoby być szybko i niekonfliktowo. Zakwestionował to Urząd Zamówień Publicznych, a jego opinię podzielił sąd.
W 2005 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że stołeczny Ratusz omija prawo, rezygnując z ogłoszenia konkursu na budowę SocLandu. Inicjatywa zawisła na włosku, a fundacja SocLand weszła w fazę kłopotów z komornikiem i w likwidację.
Kiedy ponad dwa lata temu ujawniono, że głównym efektem działań SocLandu jest rosnący dług m.in. za wynajmowanie biura i ochronę, ówczesny pełnomocnik ds. budowy muzeum musiał się pakować.
Gdy obejmował stanowisko jego następca Wojciech Borowik, kiedyś działacz antykomunistycznej opozycji, wiadomo już było, że placówka musi powstać po rozpisaniu konkursu, a projekt Bieleckiego nie musi być brany pod uwagę. Do tego nie było wiadomo, czy w grę wchodzi PKiN, który uzyskał właśnie status zabytku. Niezbędne byłyby przecież przeróbki, na które konserwator nie musiałby się zgodzić.
- Pomysł utkwił w procedurach i papierach - przyznaje dziś Borowik. Przyjął nową strategię: próbował robić swoje. Organizował wystawy, projekt muzeum rozsyłał do różnych ludzi i instytucji. - Opinie były dość jednoznaczne - mówi. „Inicjatywę należy ocenić bardzo wysoko - zwłaszcza w kontekście prezentowanego wielopłaszczyznowego ujęcia komunizmu i realnego socjalizmu w Polsce, uwzględniającego także, tak często pomijany, aspekt życia codziennego” - ocenił dr Tomasz Łabuszewski z IPN. „Pomysł łączenia muzeum z instytutem badawczym, centrum debaty i informacji jest bardzo fortunny. Muzeum może stać się ogniskiem życia jako miejsce dyskusji, jako instytucja wspierająca badania naukowe” - uzupełnił dr Błażej Brzostek z Uniwersytetu Warszawskiego.
Opinie opiniami, jednak władze miasta pozbawiały fanów muzeum większych złudzeń. W budżecie miasta nie ma środków nawet na rozpoczęcie budowy muzeum. Projekt jest kosztowny, trzeba poruszać się w ramach możliwości - twierdził rzecznik stołecznego ratusza. Nikomu nie podobał się też pomysł, żeby uwzględnić okres PRL w powstającym Muzeum Historii Polski. Pomysł upadł szybciej niż powstał.

Teraz Euro 2012

Jest czerwiec ubiegłego roku, trwa debata „Pamięć o komunizmie”. Gdy wystąpiła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, zanosiło się na przełom: zapowiedziała, że muzeum powstanie. O rozmachu trzeba jednak zapomnieć: powstanie w „Pekinie”, choć dokładnie nie wiadomo gdzie i kiedy.
Jeszcze jesienią ub.r. konkretną część pod ekspozycję miała wskazać grupa składająca się m.in. z prezesa PKiN, dyrektorów miejskich biur kultury i promocji oraz Wojciech Borowika. Ale... nie wskazała.
Rzeczniczka Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, której zespół podlega, długo zapewniała, że stanie się to wkrótce. Ale upływ czasu nie ma w tej sprawie wielkiego znaczenia. Tym bardziej, że miasto ma na głowie budowę kilku innych, ważnych muzeów, usprawnienie niesprawnej komunikacji w mieście, nie mówiąc już o inwestycjach związanych z Euro 2012. To są priorytety. Tymczasem na placówkę - jakiej by nie przyjąć koncepcji - potrzeba co najmniej kilkanaście mln zł. A tych na razie nie ma.

Wojciech Borowik

z szefa Zespołu ds. Budowy awansował niedawno na pełnomocnika prezydenta miasta (pełna nazwa funkcji składa się z 17 słów), ale w tegorocznym budżecie przewidziano pieniądze tylko na podstawową działalność jego biura.
- Teraz najważniejsze dla nas są przygotowania do Niespodzianki 2009 - zaznacza. Imprezę związaną z 20. rocznicą 4 czerwca 1989 r. muzeum przygotowuje we współpracy z m.in. Stowarzyszeniem Wolnego Słowa i warszawskim Ratuszem.
Ma być ciekawie. Organizatorzy chcą odtworzyć dawny lokal warszawskiego sztabu wyborczego Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” w InfoQulturze przy pl. Konstytucji. „Postaramy się też odtworzyć atmosferę nieistniejącej już kawiarni z przedwyborczych dni 1989 r. Chcemy, aby uczestnicy wyjątkowego wydarzenia, jakim była ta spontanicznie zorganizowana kampania o stuprocentowej skuteczności, mogli się spotkać po latach” - napisali organizatorzy.
Od 23 maja będą się odbywać występy artystów - także tych wspierających wtedy opozycję, konkursy i spektakle. Mają też być zbierane relacje uczestników kampanii, dokumenty, zdjęcia, pamiątki, które w przyszłości zostałyby wykorzystane przy tworzeniu stałej ekspozycji.
Bo choć wszystko przesuwa się w czasie, Wojciech Borowik zapewnia, że muzeum kiedyś powstanie. - Jesteśmy przygotowani do utworzenia instytucji kultury, tyle że to kosztuje - mówi Borowik. - Będzie to celowe po rozstrzygnięciu lokalizacji. Nie chcemy generować nowych kosztów bez określenia miejsca stałej ekspozycji.
Na razie zatem w pokojach biura pełnomocnika, jak w ubiegłych latach, nie ma gorącej atmosfery. Lokalizacji nie ma, nie wiadomo, kiedy rozpocznie się konkurs na projekt. Oby do Euro 2012: może po piłkarskich mistrzostwach coś się zmieni?

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Giorgia Meloni wspiera księdza zastraszanego przez włoską mafię

2025-09-30 06:38

[ TEMATY ]

mafia

Włochy

Giorgia Meloni

Vatican Media

Ks. Maurizio Patriciello

Ks. Maurizio Patriciello

Od lat władze, policja oraz Kościół we Włoszech walczą z działaniami zorganizowanej przestępczości. Teraz zagrozili jednemu z księży.

Według policji, podczas Mszy św. mężczyzna, który rzekomo chciał przyjąć komunię, podał księdzu nabój pistoletowy kalibru 9x21 owinięty w chusteczkę. Sprawca został aresztowany; śledztwo jest w toku. Groźby skierowane przez zorganizowaną przestępczość wobec księdza Maurizio Patriciello z Caivano niedaleko Neapolu stanowczo potępili włoscy politycy. „To, co wydarzyło się dzisiaj w parafii św. Pawła Apostoła w Caivano, jest niedopuszczalne” – napisała w niedzielę 28 września na platformie X premier Giorgia Meloni.
CZYTAJ DALEJ

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki objawień fatimskich

2025-09-30 19:10

[ TEMATY ]

objawienia fatimskie

nowe informacje

siostra Łucja

Coimbra – Muzeum S. Łucji/ zdjęcia: Grażyna Kołek

Na rynku wydawniczym w Portugalii pojawiły się dwie publikacje zawierające wspomnienia siostry Łucji dos Santos, karmelitanki bosej, która była jedną z trojga uczestników objawień maryjnych w Fatimie trwających pomiędzy 13 maja i 13 października 1917 roku.

Jedną z nowości jest książka autorstwa siostry Ângeli Coelho, wicepostulatorki procesu beatyfikacyjnego portugalskiej wizjonerki, zatytułowana „Viver na Luz de Deus” (Żyjąc w Bożym świetle). Publikacja, której współautorem jest francuski karmelita bosy o. François Marie Léthel, została wydana przez Edições Carmelo. Rzuca ona nowe światło na życie siostry Łucji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję