Reklama

Aspekty

Historia książki w Głogowie

Jak mówimy o Światowym Dniu Książki to nie możemy nie wspomnieć o dziejach książki w Głogowie. Przez całe stulecia to Głogów był intelektualnym centrum tych ziem. Warto więc poznać historię książki w Głogowie.

[ TEMATY ]

książka

Głogów

Archiwum Aspektów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pan dr Waldemar Hass na naszych łamach kilka lat temu dzielił się wiadomościami na ten temat:

Warto przypomnieć, że pierwsza biblioteka na Ziemi Głogowskiej, podobnie zresztą jak pierwsza szkoła związana jest nierozerwalnie z dziejami Kościoła i łączy się z losami ośrodka kolegiackiego. Początków głogowskiej kolegiaty upatruje się w XII w.. Wtedy też powstała szkoła (zresztą jako jedna z najstarszych śląskich placówek oświatowych). Narodziny biblioteki na Ostrowie Tumskim, należy wiązać właśnie z tymi dwoma faktami. Trudno wszak sobie wyobrazić, by działalność kapituły, czy szkoły mogła odbywać się bez korzystania ze stosownych ksiąg. Jak stwierdza ks. Henryk Gerlic: „Co najmniej od XV w. ten księgozbiór miał przeznaczone na to osobne pomieszczenie – bibliotekę, o której dowiadujemy się 30 VIII 1443 r., kiedy kapituła głogowska postanowiła przydzielić mansjonarzom kaplic Najświętszej Maryi Panny na miejsce ich obrad pomieszczenie biblioteki (librarię) znajdującą się w murach jednej z kaplic.”

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W XVIII w. księgozbiór ten liczył przeszło dwa tysiące ksiąg, a wśród tytułów odnajdujemy: Pismo Święte, dzieła teologiczne, filozoficzne, historyczne, mszały i modlitewniki, księgi prawnicze, medyczne etc. Do szczególnie cennych zbiorów każdej biblioteki zaliczają się rękopisy. We wspomnianym okresie kolegiacka placówka mogła poszczycić się ponad stu tego typu dziełami. W wyniku procesu sekularyzacji (1810 r.) oraz kolejnych historycznych zawieruch imponujący zbiór kolegiacki nie przetrwał do naszych czasów. W samym Głogowie przechowywanych jest współcześnie tylko kilka ksiąg związanych z dawnym ośrodkiem kolegiackim, część z tego zbioru również odnajdziemy dziś we Wrocławiu.

Obecnie w Głogowie istnieje wiele bibliotek, wśród których są placówki m.in.: miejskie, szkolne czy uczelniane. Istnieją też cenne tematyczne zbiory książkowe, jak np. księgozbiór poświęcony historii regionu zgromadzony przez Towarzystwo Ziemi Głogowskiej. Część bibliotek, stała się też prawdziwymi, nowoczesnymi centrami multimedialnymi, jak chociażby Biblioteka Pedagogiczna. Zmiany dotykają, jak się okazuje również, tak wydawałoby się stabilne i tradycyjne instytucje, jak biblioteki. I nie chodzi tu niestety tylko o techniczne zmiany np. sposobu przechowywania zbiorów, czy ich katalogowania. (Pomijamy tu z oczywistych względów kwestię bibliotek prywatnych…)

2020-04-24 14:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święcenia w głogowskiej Kolegiacie

[ TEMATY ]

święcenia

Głogów

Cisi Pracownicy Krzyża

Archiwum Aspektów

Wojciech Grzegorek w czasie konsekracji w głogowskiej Kolegiacie 8 grudnia 2015 r.

Wojciech Grzegorek w czasie konsekracji w głogowskiej Kolegiacie 8 grudnia 2015 r.

W najbliższą sobotę 29 maja o godz. 11.00 podczas Mszy św. w głogowskiej Kolegiacie bp Tadeusz Lityński udzieli święceń kapłańskich diakonowi Wojciechowi Stanisławowi Grzegorkowi ze stowarzyszenia Cichych Pracowników Krzyża.

Diakon Wojciech Stanisław Grzegorek pochodzi z Głogowa. Należy do duchowieństwa włoskiej diecezji Ariano Irpino - Lacedonia. Do kapłaństwa przygotowywał się w stowarzyszeniu Cichych Pracowników Krzyża. W stowarzyszeniu tym będzie również pełnił swoją misję kapłańską.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję