Reklama

Kultura

Naczynia z czasów Wieczernika i nie tylko

Kto zajrzy do Muzeum Diecezjalnego w Kielcach – nie pożałuje.

Niedziela Ogólnopolska 29/2022, str. 54

[ TEMATY ]

muzeum

TD.

Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego

Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szklane i gliniane naczynia z czasów Chrystusa, które mogły się znaleźć na Ostatniej Wieczerzy, i prześliczny, na co dzień niedostępny obraz Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego to prawdziwe perły wystawy Ars Eucharistica. Sztuka w służbie Eucharystii.

Co łączy obraz znakomitego artysty z przedmiotami z czasów pierwszych chrześcijan? – Idea odkupienia przez mękę i śmierć Chrystusa – mówi ks. dr Paweł Tkaczyk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Kielcach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa stanowi artystyczne dopełnienie zakończonego w czerwcu III Kongresu Eucharystycznego Diecezji Kieleckiej, a tym samym większą niż zazwyczaj koncentrację Kościoła kieleckiego wokół tajemnicy Eucharystii, co nie oznacza, że wciąż nie jest ona godna uwagi. Walor religijny ekspozycji łączy się z artystycznym przekazem prezentowanych eksponatów.

Z epoki Chrystusa

Opowieść o wielkiej tajemnicy wiary chrześcijańskiej rozpoczynają eksponaty z epoki Chrystusa, udostępnione dzięki współpracy kieleckiego muzeum diecezjalnego z warszawską galerią Prima Porta.

Doskonale zachowany hełm rzymskiego legionisty – rzadkość w zbiorach muzealnych i hasta – włócznia, analogiczna do tej, którą przebito bok Jezusa, sprzęty wymienione w Biblii w kontekście ukrzyżowania, jak np. rzymskie kości do gry czy gwoździe, przemawiają do wyobraźni i przenoszą w godzinę Męki.

W klimat Ostatniej Wieczerzy przenoszą z kolei przedmioty, których używano w czasie spożywania posiłków, np. terakotowy talerz, kubki do picia wina, szklany puchar, lampki oliwne. Robią one duże wrażenie w zestawieniu z dziełami sztuki współczesnej, takimi jak np. niewielka drewniana rzeźba przedstawiającą Ostatnią Wieczerzę, która należała do bp. Czesława Kaczmarka.

Ciekawym eksponatem jest krzyż procesyjny z czasów Cesarstwa Bizantyjskiego; sacrum Eucharystii przywołuje monstrancja z Węgleszyna, są i hafty winnego grona na ornatach z różnych epok, a wśród nich – ornat gotycki z XVI wieku.

Reklama

Wyjątkowa okazja

To dzieło, wokół którego koncentruje się muzealna opowieść o Eucharystii: pełen symboliki XVII-wieczny obraz Jana Brueghela Starszego (1568 – 1625) Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów. Na co dzień obraz nie jest dostępny dla zwiedzających, ponieważ przechowywany jest w klauzurowym klasztorze Sióstr Norbertanek w Imbramowicach, więc to jedyna okazja, aby go zobaczyć.

Wiodącym przesłaniem prezentowanego obrazu jest odkupienie przez mękę i śmierć Chrystusa. W centrum kompozycji znajduje się Madonna, która wręcza podtrzymywanemu przez siebie Dzieciątku kiść winnego grona – symbol ofiary i zbawczej męki Zbawiciela. Kompozycje Brueghela Starszego, który malował na dworach królów i książąt, a dzięki malarskiej finezji zwany był Aksamitnym, cechują bogactwo symboliki i szczegółów, wytworny styl i świeżość kolorytu.

Kielecką wystawę wzbogacają dzieła wypożyczone z imbramowickiego klasztoru, jak np. Chrystus w Emaus (naśladownictwo Caravaggia, Włochy, I poł. XVII wieku) czy oryginalna zasłona na monstrancję.

Ekspozycję uzupełniają dzieła współczesnych polskich artystów, którzy wiarę w żywą obecność Chrystusa w sakramencie Eucharystii wyrażają swoją twórczością malarską. Prace tych artystów wypożyczone zostały z miechowskiego Biura Wystaw Artystycznych „U Jaksy”.

Wystawę można oglądać do końca października.

2022-07-12 12:47

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sosnowieckie muzeum wyróżnione

W ostatnich dniach został rozstrzygnięty konkurs na Wydarzenie Muzealne Roku 2012, w którym nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego w kategorii „wystawy” otrzymało Muzeum w Sosnowcu

Nagrodę przyznano naszej placówce za ekspozycję: „Szalone lata 20. i 30.”, która ukazywała dokonania II Rzeczypospolitej, jej obronę, budowę przemysłu oraz rozwój artystyczny i kulturalny. Eksponaty pochodziły z kilkunastu polskich muzeów i kolekcji prywatnych, a jej pomysłodawcą i kuratorem była Ewa Chmielewska, historyk sztuki. Należy podkreślić, że sosnowiecka placówka jest jedyną na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, której dorobek dostrzeżono w tegorocznej edycji tego prestiżowego konkursu - powiedziała Joanna Krzysztofik z działu edukacyjno-promocyjnego Muzeum w Sosnowcu.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowa wystawa w Rzymie

2024-05-14 17:21

[ TEMATY ]

wystawa

Rzym

krucyfiks

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Obok krucyfiksu św. Marcelego wystawiono „Chrystusa Ukrzyżowanego” Salvatora Dalì i szkic św. Jana od Krzyża.

W ramach obchodów Roku Świętego 2000, 12 marca obchodzony był Dzień Przebaczenia. Na tę okazję Jan Paweł II kazał umieścić w Bazylice Watykańskiej słynny krucyfiks z kościoła św. Marcelego. Miliony telewidzów na całym świecie oglądały Papieża obejmującego ukrzyżowanego Chrystusa - ten papieski gest stał się jednym z symboli pontyfikatu Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję