Reklama

Wiara

Zrozumieć Mszę św.

Co oznacza sformułowanie „zgromadzenie eucharystyczne”?

Niedziela Ogólnopolska 17/2022, str. VII

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

GK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika:
Co oznacza sformułowanie „zgromadzenie eucharystyczne”?

Chrześcijanie stanowią lud, są „zgromadzeniem” (odpowiednik ecclesia, kościoła) zwołanym przez Boga: nie mogą nie odpowiedzieć na to powołanie, aby zrozumieć kim są, aby być samymi sobą, aby się zrealizować.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chrześcijanie rozumieją, realizują samych siebie i wzrastają jako święty lud boży, celebrując Eucharystię. Zbierają się razem, aby słuchać słowa Bożego (wiara rodzi się ze słuchania, poprzez słuchanie też wiara się odżywia), aby poprzez Eucharystię uczestniczyć w zwycięstwie Chrystusa nad grzechem i nad śmiercią.

Chrześcijanie są ludem świętym, zrodzonym ze zmartwychwstania Chrystusa i co osiem dni zbierają się razem, aby nabierać świadomości siebie samych, aby umacniać swoją jedność i intensyfikować swoją komunię z Bogiem w Chrystusie. To zgromadzenie w sposób uprzywilejowany i określony konkretyzuje się w Eucharystii, w Wieczerzy zmartwychwstałego Pana. Tak więc pierwszym znakiem wyróżniającym niedzielę jest zgromadzenie, nie Eucharystia. Zamiast mówić o „Mszy Świętej o godz. 12” należałoby mówić o „zgromadzeniu chrześcijan na Eucharystię”.

Eucharystia zakłada zgromadzenie, zebranie się chrześcijan jako „Kościoła”, podobnie jak zastawiony stół zakłada grono zaproszonych gości. Bez zgromadzenia nie można celebrować Eucharystii, ponieważ tym, kto celebruje (podmiot celebracji), czyli działa od początku do końca, jest właśnie zgromadzenie, tyle że pod kierownictwem kapłana, nazywanego przez ten sam sobór „przewodniczącym”: „Modły skierowane do Boga przez kapłana, który przewodniczy zgromadzeniu zastępując osobę Chrystusa, są wypowiadane w imieniu całego ludu świętego i wszystkich obecnych” (KL 33).

Eucharystia jest czynnością wspólnotową, całego zgromadzenia kościelnego, jest działaniem wspólnym, nie zaś słuchaniem ani samym tylko patrzeniem się: nie ma widzów, lecz wszyscy są włączeni i w pewien sposób współodpowiedzialni. Msza Święta nie jest Mszą księdza, on nie ma jej „recytować”, lecz ma jej przewodniczyć. To nie on ma wykonywać wszystkie części; są funkcje lub części, które przynależą do wszystkich (odpowiedzi, aklamacje, niektóre śpiewy, niektóre modlitwy itd.); inne należą do określonych posług, takich jak lektor dla proklamowania słowa, akolita do pomocy kapłanowi przy ołtarzu, kantor do kierowania śpiewami. (...) „Iść na zgromadzenie” jest bardziej poprawnym zdaniem niż „iść na Mszę Świętą”, zaś spełnianie swej powinności wewnątrz zgromadzenia jest najwłaściwszym sposobem uczestniczenia w Eucharystii, aby móc stwierdzić, że „celebrujemy Eucharystię”.

Reklama

Pozostawanie w komunii z braćmi jest pierwszym warunkiem pozostawania w komunii z Bogiem. Bóg pragnie, byśmy byli zgromadzeni i zjednoczeni, tak jak ojciec pragnie, by jego dzieci były zjednoczone. Rodzina nie może pozostać przez dłuższy czas zjednoczona, jeśli regularnie się nie gromadzi.

Nie można pominąć Kościóła-zgromadzenia, aby spotkać się z Bogiem. On chce, byśmy byli zjednoczeni, ponieważ do wszystkich razem kieruje swoje słowo oraz obdarza nas chlebem życia, aby uczynić wszystkich jednym ciałem i jednym duchem w Chrystusie. (...) Chrześcijanin ma dawać oczywisty, konkretny znak tego, iż stanowi cząstkę zgromadzenia kościelnego, uczestniczyć w ruchu tego zgromadzenia i w akcji celebratywnej, czuć się jako żywy członek Ciała Chrystusa, jakim jest Kościół..

Fragment z książki Rinaldo Falsiniego, Gesty i słowa Mszy świętej, Wydawnictwo Franciszkanów Bratni Zew, Kraków 2022

2022-04-19 09:24

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak rozumieć świętych obcowanie?

No właśnie, w co wierzę albo lepiej – w Kogo? Na ile my, dorośli, pamiętamy jeszcze prawdy, które stanowią fundament naszej wiary? A może trzeba je sobie przypomnieć – krok po kroku? Jak niegdyś na lekcjach religii...

Wydaje mi się – choć może się to wydawać dziwne – że gdyby ktoś zapytał św. Pawła Apostoła, co rozumie przez „świętych obcowanie”, pewnie bez większego namysłu odpowiedziałby: „Rozumiem to tak – kiedy jacyś chrześcijanie znajdą się w kłopotach finansowych, to inna grupa chrześcijan, w innym miejscu na świecie, puszcza w obieg koszyczek, aby zebrać pieniądze i im je przesłać”.

CZYTAJ DALEJ

22 maja: wspomnienie św. Rity – patronki trudnych spraw

[ TEMATY ]

św. Rita

Archiwum

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 22 maja św. Ritę z Cascii, zakonnicę, patronkę trudnych spraw. Do ponownego odczytania jej doświadczenia ludzkiego i duchowego jako znaku Bożego Miłosierdzia zachęca również papież Franciszek.

Margherita (której skrócona forma Rita stała się w praktyce jej nowym imieniem) urodziła się w 1367 r. w Cascii w środkowych Włoszech. Wbrew swojej woli musiała poślubić Ferdinando Manciniego, któremu urodziła dwóch synów. Gdy jej brutalnego i awanturniczego małżonka zamordowano w 1401 roku, obaj jej synowie przysięgli krwawą zemstę. Rita modliła się gorąco, aby jej dzieci nie były mordercami, ale synowie zginęli w 1402 roku. Choć z trudem znosiła swój los, przebaczyła oprawcom. Chciała wstąpić jako pustelnica do zakonu augustianów w Cascia, ale nie przyjęto jej. Tradycja mówi, że w nocnym widzeniu ukazali się jej święci Jan Chrzciciel, Augustyn i Mikołaj z Tolentino, którzy zaprowadzili ją do bram zakonnych. Po wielokrotnych odmowach Ritę ostatecznie przyjęto do zakonu w 1407 r.

CZYTAJ DALEJ

Gala Premio San Giovanni Paolo II, takiej Afryki chciał Papież z Polski

2024-05-23 08:14

[ TEMATY ]

nagroda

Grzegorz Gałązka

Uhonorowanie Centrum Pokoju i Sprawiedliwości w Kampali nagrodą Premio San Giovanni Paolo II to na pewno wyraz uznania dla wszystkiego, co ten ośrodek robi dla uchodźców, dzieci ulicy i zapobiegania nowym formom niewolnictwa. Zarazem pokazuje też, jak wielki był wpływ Jana Pawła II na Kościół w Afryce – mówił kard. Kurt Koch na uroczystości wręczenia nowej nagrody, ustanowionej przez Watykańską Fundację Jana Pawła II.

Szwajcarski kardynał stoi na czele kapituły, która po raz pierwszy przyznała tę nagrodę. Uzasadniając wybór, wspomniał m.in. o ratowaniu ugandyjskich dzieci, które mafia wykupuje od ubogich rodzin.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję