Reklama

Niedziela w Warszawie

Warszawa: Kościół wobec seksualności - sympozjum na PWTW

Na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie rozpoczęło się sympozjum naukowe zatytułowane „Zagubiona drachma. Kościół wobec seksualności”. W czasie spotkania prelegenci poruszają szereg tematów związanych z duchowością, cielesnością oraz skutkami rewolucji seksualnej a także przedstawią odpowiedź Kościoła katolickiego wobec współczesnych wyzwań.

[ TEMATY ]

sympozjum

renata/Foter/CC BY

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sympozjum rozpoczęła liturgia pod przewodnictwem kard. Kazimierza Nycza w kościele pokamedulskim. W homilii metropolita warszawski powiedział, że to coroczne spotkanie wszystkich placówek edukacyjnych, afiliowanych do Papieskiego Wydziału Teologicznego, pozwala wspólnie modlić się i podejmować refleksję teologiczną na różne ważne tematy, łącznie z tym dzisiejszym, dotyczącym seksualności, aby w ten sposób "dopełnić na kolanach" i w auli wykładowej systematyczne studium teologii.

Hierarcha podkreślił, że podejmowany dziś temat jest niezwykle istotny, bo dotyczy piękna ludzkiej miłości, która nigdy do końca nie jest ludzką, bo jest miłością rozlaną przez Boga w naszych sercach. Kard. Nycz dodał, że seksualność, tak ważna w odniesieniu do rodziny, jest niezmiernie istotna również w odniesieniu do życia kapłańskiego, które ma służyć rozwojowi miłości w małżeństwach. „Bez tego pozytywnego spojrzenia i akceptacji, która wynika z naszego powołania, nie da się być dobrym katechetą, duszpasterzem, nauczycielem i kapłanem” - powiedział kard. Nycz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Otwierając sympozjum rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego ks. prof. Krzysztof Pawlina przypomniał, że w Credo powtarzamy, iż dla nas ludzi i dla naszego zbawienia Jezus przyszedł na świat, nauczał i uzdrawiał, dla nas i dla naszego zbawienia umarł na Golgocie i zmartwychwstał. „Jeżeli Kościół chce być wierny swojemu Mistrzowi również musi być cały dla nas i dla naszego zbawienia” - podkreślił ks. prof. Pawlina. Przypominając, że człowiek jest drogą Kościoła, rektor zauważył, że nie tylko Bóg interesuje się człowiekiem, nie tylko Kościół pracuje z ludźmi i dla ludzi. „Jest wielu takich, którzy chcieliby poprawić dzieło stworzenia, zrekonstruować człowieka. Szkoda, że najczęściej wychodzi im tylko dekonstruowanie zastanej rzeczywistości” - mówił.

Przypomniał, że w 1968 roku rozpoczęła się w świecie zachodnim wolnościowa rewolucja, i w imię wolności i autentyzmu, zdekonstruowano tradycyjne sposoby życia i tożsamości. Jak podkreślił, jednym z głównych postulatów rewolucjonistów było wyzwolenie, jak twierdzono, stłamszonej, prześladowanej i wypieranej ludzkiej seksualności. „Pokolenie rewolucjonistów 1968 roku to dzisiejsze elity świata władzy i kultury. Osiągnęli to, co zamierzali? Czy żyjemy w czasach człowieka wyzwolonego, czy też w kulturze nowego hedonistycznego niewolnictwa? Czy człowiek jest bardziej sobą, gdy go nic nie ogranicza, czy też przeciwnie?” - zastanawiał się rektor PWTW.

Reklama

Ks. prof. Pawlina podkreślił, że pozbawione kształtów i dyscypliny człowieczeństwo czasem zamienia się w marne zezwierzęcenie. Pytał więc: czy żyjemy w czasach postępu, czy regresu? Czy chrześcijanie mają przyłączyć się do zwycięskiej rewolucji, czy też zmontować nowy ruch kontrreformacji. „Po to jest to sympozjum, abyśmy przybliżyli się do odpowiedzi na te pytania” - mówił ks. prof. Pawlina.

Głównym adresatem sympozjum są klerycy z wyższych seminariów duchownych, a także "wszystkie osoby zatroskane o kondycję współczesnej rodziny i społeczeństwa". W spotkaniu uczestniczą alumni z seminariów afiliowanych do Papieskiego Wydziału Teologicznego, a więc z archidiecezji warszawskiej, diecezji warszawsko-praskiej, siedleckiej, drohiczyńskiej, z seminarium „Redemptoris Mater”, jak również ze studium teologicznego w Koninie i Colegium Bobolanum w Warszawie.

Wśród prelegentów są m. in. ks. dr hab. Piotr Kieniewicz i s. prof. dr hab. Barbara Chyrowicz z KUL, o prof. dr hab. Zdzisław Kijas z „Seraficum” i ks. prof. dr hab. Piotr Mazurkiewicz z UKSW.

2015-04-25 13:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: ogólnopolskie sympozjum mariologiczne

[ TEMATY ]

sympozjum

Bożena Sztajner/Niedziela

Pod hasłem „Z dawna Polski Tyś Królową, Maryjo” na Jasnej Górze zakończyło się ogólnopolskie sympozjum mariologiczne. Spotkanie wpisało się w Rok Jubileuszowy 300-lecia Koronacji Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. W trzydniowej sesji udział wzięli naukowcy z różnych ośrodków akademickich oraz kustosze polskich sanktuariów.

O. Mariusz Tabulski, definitor generalny Zakonu Paulinów przypomina, że koronacja z 1717 r. była dopełnieniem ślubów królewskich Jana Kazimierza i momentem, który do dziś jest dla nas punktem odniesienia. - Do tego motywu, do korony, odwoływano się przez całe pokolenia podkreślając, że Matka Boża jest naszą Królową. Nawet jeżeli zabrakło króla, to Ona jako Pani i Królowa troszczyła się o nasz naród – zauważył zakonnik.

CZYTAJ DALEJ

Św. Maciej Apostoł

[ TEMATY ]

święty

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Maciej został wybrany przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza (por. Dz 1, 15-26). W starożytności chrześcijańskiej krążyło o św. Macieju wiele legend. Według nich miał on głosić Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, wreszcie w Kolchidzie, a więc w rubieżach Słowian. Miał jednak ponieść śmierć męczeńską w Jerozolimie, ukamienowany jako wróg narodu żydowskiego i jego zdrajca.Wśród pism apokryficznych o św. Macieju zachowały się jedynie fragmenty tak zwanej Ewangelii św. Macieja oraz fragmenty Dziejów św. Macieja. Oba pisma powstały w III wieku i mają wyraźne zabarwienie gnostyckie. Relikwie Apostoła są obecnie w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej, w Trewirze w Niemczech i w kościele św. Justyny w Padwie. Św. Maciej jest patronem Hanoweru oraz m.in. budowniczych, kowali, cieśli, cukierników i rzeźników.

CZYTAJ DALEJ

Matko Tęskniąca, módl się za nami...

2024-05-14 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Jak pokazuje historia, kult Madonny Powsińskiej rodził się szybko, choć początkowo miał charakter tylko lokalny. Ale rósł wraz z rozbudową świątyni, a świadectwem cudów i łask, jakich za Jej pośred­nictwem doświadczali wierni, były wota gromadzone co najmniej od połowy XVII w.

Rozważanie 15

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję